Gjest barelurer Skrevet 23. april 2006 #1 Skrevet 23. april 2006 Jeg har noen spørsmål ang. innekatt (av rasen Maine Coon om det er relevant..) 1. Hvor ofte bør den dusjes/bades, er ikke flink å vaske seg selv? Planen er å begynne med utstilling og avl (hannkatt). 2. Hvor ofte bør den børstes? Får veldig fort klumper, og hater å bli børstet... 3. Når min samboer(som eier katten) tømmer kattekassen, tar hun det i en pose og kaster det i søpla på kjøkkenet. Dette setter lukt i søppelbøtten og lukter til tider veldig(!) på kjøkkenet.... Har sagt fra til henne flere ganger at hun må finne på en annen løsning, men ingenting skjer... Noen som har noen tips her?? 4. Er det vanlig å ta med innekatter ut på lufteturer? Eller er det opp til hver enkelt katteeier? 5. Når er det vanlig å begynne å gå på utstillinger med katter? Hvor gamle altså? Håper dere kan hjelpe meg litt med dette..
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #2 Skrevet 23. april 2006 1) Noen bader/dusjer kattene sine en gang pr mnd, andre kun i forbindelse med utstilling. Kommer an på hvor mye fett katten produserer i huden, og hvor fort pelsen ser "sjaskete" ut. En fordel med å bade de ofte er at de etterhvert blir mer vant med rutinen. 2) Hvis katten får fort knuter ville jeg børstet den flere ganger i uken, og kasnkje en gang pr dag på områdene det klumper seg. Kjøp også en balsam-spray på dyrebutikken som løser opp knutene, da er de lettere å gre opp. 3) Her hadde jeg satt ned foten, dette er ikke akseptabelt på mitt kjøkken! Vi tømmer sandkassene og går ut i søpla med posen. Enkelt og greit. Katteavføring har overhodet ikke noe på kjøkkenet å gjøre. Sandklumpene som blir tatt ut av kassen er ikke "omringet" av frisk sand lengre, og vil lukte mer i en søppelpose enn i sandkassen. Æsj, samboeren din er uhygienisk! 4) Det varierer, noen oppdrettere har med i kjøpskontrakten at katten aldri skal være ute. Vi har kattene våre ut på luftetur dann og vann. Men nå er de to stykker da, og har mange aktiviteter inne. 5) Katten kan stille i kattunge-klassen. Dette vet katteklubben din om (du må være medlem for å stille ut..). Ellers kan du se på http://www.nrr.no/Utstilling/utstilling.htm Vil gjøre oppmerksom på at om katten skal brukes til avl, så vil den mest sansynlig begynne å markere inne når den blir kjønnsmoden. De fleste har sine avlshanner på egne rom siden de sprayer rundt. Håper dere har tenkt over dette. Lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 23. april 2006 #3 Skrevet 23. april 2006 puh, mange spørsmål, men kan prøve. Har ikke MCO selv, men en norsk skogkatt, som er utekatt forresten. Katten bør egentlig ikke bades annet enn før utstilling (og da helst noen dager før), men min katt som er helt hvit blir jo møkkete hvis han har dårlig mage eller halen har blitt fettet og ekkel. Da vasker jeg bare hale/bakparten med mild babyshampo eller speialshampo for katter/hunder. Dette bør dere begynne med så tidlig som mulig så katten blir vant til behandlingen! Børsting bør gjøres 1-2 ganger i uka, oftere i røyteperioder og med innekatter, for jeg synes ofte innekatter røyter hele tiden. Uansett bør dere vurdere utemuligheter for katten, for pelskvaliteten på katten vil bli mye bedre hvis den får være ute! Angående sand og lukt, kan dette skyldes at katten er en ukastrert hann. Det lukter mye mer av urinen til ukastererte katter. Om katten er ung og ennå ikke blitt kjønnsmoden, vær forberedt på at den vil lukte mer og at den kan begynne å markere innendørs! Luktproblemer kan avhjelpes med skikkelig klumpesand fra dyrebutikken! Slik sand er også mye mer økonomisk i bruk, man hiver bare klumpene, men resten av sanden kan benyttes så lenge den er ren og luktfri. Etterfyll selvfølgelig sand etterhvert! Sanden som er brukt kan hun vel kaste i søpla ute?? Skal dere gå tur med katten er dette noe som må trenes på fra de er kattunger. Utstilling kan man begynne med når kattene er kattunger.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #4 Skrevet 23. april 2006 Katten bør egentlig ikke bades annet enn før utstilling (og da helst noen dager før), men min katt som er helt hvit blir jo møkkete hvis han har dårlig mage eller halen har blitt fettet og ekkel. Da vasker jeg bare hale/bakparten med mild babyshampo eller speialshampo for katter/hunder. Dette bør dere begynne med så tidlig som mulig så katten blir vant til behandlingen! Børsting bør gjøres 1-2 ganger i uka, oftere i røyteperioder og med innekatter, for jeg synes ofte innekatter røyter hele tiden. Uansett bør dere vurdere utemuligheter for katten, for pelskvaliteten på katten vil bli mye bedre hvis den får være ute! ← Bare en liten kommentar til det du har skrevet her: Mange som stiller ut skogkatt/Maine Coon bader ikke katten før utstilling heller. Men dette må man se an selv: hvis katten er hvit slik su beskriver kan det nok bli nødvendig med vask. Når det gjelder trådstarters katt så må han holdes inne siden det er en ukastrert katt. Ingen avlskatter må slippes ut. Både pga ansvarlighet i forhold til at katten kan parre en hjemløs katt, og da blir det flere hjemløse katter her i landet. Men også siden svært få hunkatteiere vil la en utekatt bedekke kattene deres pga farene for sykdommer (særlig FIV, dvs katteaids). Og så vil pelsen til en ukastrert katt oftest trenge mer stell, pga hormonproduksjonen. Og særlig halefett er jo et velkjent problem på ukastrerte katter.
Gjest gjest1 Skrevet 23. april 2006 #5 Skrevet 23. april 2006 (endret) Nei, du har rett, man MÅ ikke vaske katt før en utstilling. Det kommer jo selvfølgelig an på pelsen det! Jeg stiller ikke ut min katt, men siden han er helt hvit MÅ jeg innimellom bade pusen min. Uansett, det kan være lurt å trene litt på bading mens katten er unge likevel, for det er fort gjort å komme opp i situasjoner der man MÅ bade katten. Angående det å holde avlshanner inne, så bør man vurdere utegårder om man har mulighet! Oppdretteren jeg kjøpte min katt av hadde sine aktive avlshanner i hver sin store kattegård, men hus i. De kastrerte kattene fikk gå fritt, det gjorde også avlshunner som fikk p-piller (må man, så må man) eller var kastrerte. (De fine forholdene for kattene var absolutt en faktor når jeg valgte oppdretter, for jeg er vel egentlig litt imot å ha innekatter.... ) Endret 23. april 2006 av onyx
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #6 Skrevet 23. april 2006 Nei, du har rett, man MÅ ikke vaske katt før en utstilling. Det kommer jo selvfølgelig an på pelsen det! Jeg stiller ikke ut min katt, men siden han er helt hvit MÅ jeg innimellom bade pusen min. Uansett, det kan være lurt å trene litt på bading mens katten er unge likevel, for det er fort gjort å komme opp i situasjoner der man MÅ bade katten. Angående det å holde avlshanner inne, så bør man vurdere utegårder om man har mulighet! Oppdretteren jeg kjøpte min katt av hadde sine aktive avlshanner i hver sin store kattegård, men hus i. De kastrerte kattene fikk gå fritt, det gjorde også avlshunner som fikk p-piller (må man, så må man) eller var kastrerte. (De fine forholdene for kattene var absolutt en faktor når jeg valgte oppdretter, for jeg er vel egentlig litt imot å ha innekatter.... ) ← Ja, jeg er helt enig at å ha utegård er den beste løsningen når man har fertile katter. Ingen god løsning for katter å kun på inne uten tilgang til frisk luft. Jeg er ikke imot innekatthold, men man skal virkelig være klar over hva det kreves. For at det kreves mer å ha innekatt er det ingen tvil om. Man er som innekatteier asnvarlig for at katten får nok stimuli og selskap. Og man bør så absolutt ha to stk hvis man skal ha innekatt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå