Gå til innhold

Brudevalsen - bare en dans sammen,

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ifølge etikette skal man danse en dans alene sammen, en dans sammen mens andre danser og, så med foreldre, så svigeforeldre.

Hvordan har dere tenkt å gjøre dette? En dans sammen og droppe foreldre/ svigers? Eller hele etiketten?

Endret av kitekatt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi danset ikke vals, men danset til I`m sailing. Denne er laaaaaaaaaaaang...

Vi begynte dansen, så etterhvert kom forlovere, så foreldre, så resten ev gjestene...

Siden sangen var så lang så danset vi med foreldre og svigers i den dansen...

Gjest gjest1
Skrevet

Oj, dette har vi ikkje tenkt på enno...

De som ikkje dansar vals, korleis dansar de? Klin? Vi lurer litt på å droppe valsinga...

Skrevet (endret)
Vi danset ikke vals, men danset til I`m sailing. Denne er laaaaaaaaaaaang...

Vi begynte dansen, så etterhvert kom forlovere, så foreldre, så resten ev gjestene...

Siden sangen var så lang så danset vi med foreldre og svigers i den dansen...

Ja, vi skal heller ikke ha vals, men vanlige fine rolige sanger :) Starter med Unintended - Muse

Yellow - Coldplay

Angels - Robbie Williams

Analogue - A-ha (tidligere hadde jeg Want you - Bertine Zetlitz, men ble litt feil kanskje ;))

The Reason - Hoobastank

(kanskje jeg bytter ut Want me med Bertine med en annen sang...litt rart å danse med forlover eller foreldre til en sang med den tittelen kanskje *flirer* Der sere man hvor viktig det er å skrive ned ting. Først da ser man slikt :ler: Bytter den ut med Analogue av A-ha, jeg :)

Så starter festen med Let me entertain you av Robbie Williams, My first my last my everything av Barry White, og Lets Dance av Bowie. Etter dette er det blandet rolige og mer popet/ rocka låter :) Hva tror dere?

Har liksom tenkt en rolig låt til å danse med hver om vi skulle følge etiketten, men det spørs om vi ikke kjører bare en dans også

Etiketten er jo slik (klippet og limt fra nettet):

BRYLLUPSDANS

• Brudeparet åpner dansen, helst med en vals som de danser alene.

• Neste dans danser de også sammen, men nå danser gjestene med. Herrene med sin borddame.

• Deretter danser bruden med sin svigerfar og brudgommen med sin svigermor.

• Så danser bruden med sin far og brudgommen med sin mor.

• Etterpå danser brudeparet med forloverne.

• Deretter er det fritt fram til å danse med hvem man vil, også for brudeparet.

Endret av kitekatt
Skrevet
Oj, dette har vi ikkje tenkt på enno...

De som ikkje dansar vals, korleis dansar de? Klin? Vi lurer litt på å droppe valsinga...

Neeei, ikke heelt klin ;) Holder armen sånn korrekt, skal se hverandre i øynene under hele dansen, ikke klenge på hverandre, men bare danse rolig og ikke i valstakt. Må passe på å bruke litt av gulvet og *gruer* vi har enda ikke øvd, sambo er håpløs å få med på det :forvirret:

Skrevet

Vi skal danse til Lay Lady Lay :klem:

Har ikke bestemt resten enda, men vi satser ikke på noe formelt etikette opplegg! :rosasmil:

Skrevet

Jeg syns det blir veldig upersonlig, om man skla følge vanlig etikette hele tiden. Vi valgte å danse halve sangene alene, så kom de som ønsket utpå dansegulvet. Kunne heller ikke falle meg inn å fortelle hvem som eventuelt får lov til å komme ut på da og da, for brudeparet åpner liksom dansen etter min mening.

Blir kanskje litt for stivt, om brudeparet skal danse en hel dans alene, for så å danse sammen med foreldre osv. Og jeg kan jo bare tenke meg hvor kjedelig det blir for de gjestene som elsker å danse, som da bare må stå og vente til de får lov å komme utpå dansegulvet til den 3-5 dansen. Da hadde jeg gått ut, for såpass kjenner jeg meg selv, at det hadde ikke jeg giddet å stå og se på. :sjenert:

Skrevet
Jeg syns det blir veldig upersonlig, om man skla følge vanlig etikette hele tiden. Vi valgte å danse halve sangene alene, så kom de som ønsket utpå dansegulvet. Kunne heller ikke falle meg inn å fortelle hvem som eventuelt får lov til å komme ut på da og da, for brudeparet åpner liksom dansen etter min mening.

Blir kanskje litt for stivt, om brudeparet skal danse en hel dans alene, for så å danse sammen med foreldre osv. Og jeg kan jo bare tenke meg hvor kjedelig det blir for de gjestene som elsker å danse, som da bare må stå og vente til de får lov å komme utpå dansegulvet til den 3-5 dansen. Da hadde jeg gått ut, for såpass kjenner jeg meg selv, at det hadde ikke jeg giddet å stå og se på.  :sjenert:

Du har kanskje rett...jeg tenkte litt på det samme, men er liksom redd for at foreldrene skal føle at de ikke blir inkludert liksom...at de ikke skal få ha sin plass i "glansen" hehehe. Må tenke på dette her. Vil gjerne høre flere meninger

Skrevet
Du har kanskje rett...jeg tenkte litt på det samme, men er liksom redd for at foreldrene skal føle at de ikke blir inkludert liksom...at de ikke skal få ha sin plass i "glansen" hehehe. Må tenke på dette her. Vil gjerne høre flere meninger

Var meg over..

Skrevet

Vi startet valsen alene - de andre sto da i ring rundt.

Halvveis i valsen bød jeg opp far og brudgommen sin mor - og så byttet vi på. De andre gjestene kom inn i valsen etterhvert.

Ellers tror jeg at jeg knapt var av golvet - det er stas å dansen med bruden..! :bryllup:

Skrevet

Ok, er foreldrene så opptatt av det, kan dere kanskje si at de kan danse halve brudedansen med dere. Som sagt tror jeg resten av gjestene ikke vil like å måtte stå og se på andre som danser, men på den andre siden kjenner dere gjestene deres best.

Skrevet
Ok, er foreldrene så opptatt av det, kan dere kanskje si at de kan danse halve brudedansen med dere. Som sagt tror jeg resten av gjestene ikke vil like å måtte stå og se på andre som danser, men på den andre siden kjenner dere gjestene deres best.

Nei foreldrene er ikke opptatt av det, men jeg har heller ikke spurt. Jeg vet bare ikke hva som er vanlig, derfor spør jeg.

Er heller ikke meningen at gjestene skal stå og SE på. Det står at 2 dans danser borddamene med bordmennene sine, og jeg antar at de fortsetter å danse med andre mens brudeparet danser med forlovere/ foreldre. Eller har jeg misforstått helt, at gjestene skal gå av gulvet igjen etter 2 dans? Da er det uaktuelt. Hjelp meg å oppklare dette ;)

Gjest Siadatra - ikke innlogget
Skrevet
Det står at 2 dans danser borddamene med bordmennene sine, og jeg antar at de fortsetter å danse med andre mens brudeparet danser med forlovere/ foreldre.

Dette stemmer :)

Skrevet
Er heller ikke meningen at gjestene skal stå og SE på. Det står at 2 dans danser borddamene med bordmennene sine, og jeg antar at de fortsetter å danse med andre mens brudeparet danser med forlovere/ foreldre. Eller har jeg misforstått helt, at gjestene skal gå av gulvet igjen etter 2 dans? Da er det uaktuelt. Hjelp meg å oppklare dette ;)

Det tenkte da jeg også. Det er vel bare 1. dansen at alle står og ser på. At bruden så har "booket" de 4 første dansene sine er vel hverken dumt eller uvanlig. Man får jo se hvordan familie man har, men jeg tror at pappa kommer til å insistere på minst en dans med meg, og jeg vil gjerne danse med ham også. Min blivende svigerfar er litt sær av seg, men jeg kan se for meg at han gjerne vil ha en dans også.

For de som vil følge tradisjoner, men synes dette blir litt mye, vil jeg anbefale først en dans med hverandre, så en dans med egne foreldre, hvor andre kan bli med. Etter det kan dere ta det som dere selv vil.

Skrevet

Vi har en sang som er "vår", som er rolig, "Something Changed" av Pulp.

Danser nok halvveis vals halvveis klin :)

må nok øve litt på den først, siden vi omtrent aldri danser sammen :sjenert:

Skrevet
Vi har en sang som er "vår", som er rolig, "Something Changed" av Pulp.

Danser nok halvveis vals halvveis klin :)

må nok øve litt på den først, siden vi omtrent aldri danser sammen  :sjenert:

Det er en fin sang. Er veldig glad i Pulp selv :)

Gjest gjest1
Skrevet
Fin den :)

Men prøv Lou Reed da... er en höjdare de ganger jeg har hørt den! Og det går an å ta den i vals!

Går det bra med vals til den altså?

No ser det ut til at vi får lært oss skikkeleg vals, så då må vi nok revurdere Coldplays "Yellow", men Lou Reed sin ville jo vore peeeerfect! ;)

Skrevet

Var i ett bryllup der brudeparet først danset sammen mens alle gjensten så på, så danset bruden med sin far, og brudgommen med sin mor mens alle så på, og så bruden med svigerfar og brudgomen med svigermor (tror det var de kombinasjonene). Var ganske korte versjoner av sanger de danset til, men jeg syns det ble litt rart.

Jeg syns det er best at brudeparet først danser sammen, så kommer de andre gjestene med etterhvert (bør avtale med noen om å komme inn i dansen etterhvert).

En annen versjon er at brudeparet danser, og at gjestene strå i ring rundt og holder hverandre i hendene og etterhvert lager mindre og mindre ring rundt brudeparet som danser.

Og så en kommentar til at gjestene skal danse med sine bordkavalerer: erfaringsmessig danser folk med de de vil etter middagen, ikke nødvendigvis bordkavaleren.

Skrevet
Det er en fin sang. Er veldig glad i Pulp selv :)

Ikke sant? :) Vi møttes nettopp fordi vi begge var skikkelige pulp-fans, så da passer det fint at det blir første dans som gifte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...