Gjest care Skrevet 29. november 2002 #1 Del Skrevet 29. november 2002 Hei Det er en ting jeg går å lurer på i disse dager og det er dette med jobbreferanser. Jeg er selv i en situasjon der jeg søker på jobber og i den forbindelse funderer jeg på hvem som kan gi meg de beste "skussmål". Grunne til at jeg lurer litt på dette, er at hun jeg hadde mest med å gjøre i min siste jobb, er en såkalt skravelkjærring som har snakket mye "drit" om andre. Og når hun har gjort det, da tenker jeg hun gjør det om meg også. Men dette vet jeg jo ikke. Vel, nå er jeg ikke redd for noe, fordi jeg har aldri gjort noe som kan klages inn, eller noe - men jeg gjør meg mine tanker. Jeg har selv vært i en stilling der jeg selv ble spurt om jeg kunne gi være referanseperson. Og jeg har også vært i den stilling der jeg selv har måtte skjekke ut referansene til andre. Det jeg da oppdaget, var at enkelte snakket rett "fra levra" om enkelte personer. Noe så frekt, tenkte jeg. Hvordan kan de?, Og hvem er de, som kan finne seg i å si noe sånt om andre, tenkte jeg. Jeg tenker nå selvfølgelig ikke om ting som er alvorlige, men om personlighetstrekk med folk. Skal vi ikke alle være fordomsfrie og få møte andre mennesker med blanke ark? Er det noen andre her som har synspunkter på hvordan man bør forholde seg til slikt? Jeg husker at jeg også tenket: "har jeg rett til å spørre andre mennsker om den aktuelle personen var skikket til jobben". I etterkant, klarer jeg ikke å identifisere meg med dette, da jeg synes det er å gå litt over kanten. Er det noen meg erfaringer på dette området, så hadde det vært fint med innspill. Jeg synes forøvrig det er en interessant debatt, og mener at det burde vært "universelle" / etiske relger for hva man kan spørre om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NastyNice Skrevet 8. desember 2002 #2 Del Skrevet 8. desember 2002 Når det gjelder referanse så er det vanlig å spørre om punltlighet, ansvarsbevissthet og slike ting som har noe med jobben å gjøre. Andre personlige ting har man vel ikke behov for å vite? Dersom jeg skulle ansette en person, ville jeg vært mer opptatt om denne personen er til å stole på enn om hans/ hennes privatliv. Dersom du ikke har noe å være redd for når det gjelder tidligere arb.givere, er det jo ikke noe å frykte. Det at arb.giveren snakker rett fra levra og kanskje sier noe hun ikke burde ha sagt i denne sammenheng er jo hennes problem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 8. desember 2002 #3 Del Skrevet 8. desember 2002 Jeg skjønner problemet ditt, Care. Jeg hadde selv en sjef som var rimelig ustabil og en skikkelig håpløs person i min forrige jobb. Dette var en av grunnene til at jeg søkte ny jobb. Da de som intervjuet meg sa at de ønsket å bruke min daværende sjef som referanse hadde jeg mest lyst til å protestere, men det er ikke så enkelt det heller. Man bør ikke si at man har problem med sin nærmeste overordnede i et intervju, så hva gjør man? Jeg tok sjansen på at det gikk bra og tenkte at hvis dette går galt må jeg finne på noe neste gang. Nå gikk det heldigvis bra for min del, i løpet av en treårs periode var referanser det eneste min daværende sjef taklet på en profesonell måte (heldigvis for meg). Jeg har selv også vært referanse for et par personer og forsøker hele tiden å kun konsentrere meg om det som har med jobben å gjøre. At vedkommene hadde fritidsaktiviteter som jeg mente var helt idiotiske har jeg selvfølgelig aldri fortalt om. Ofte er det viktig å vite om sosiale egenskaper til de man skal ansette, spesielt hvis de skal samarbeide med andre. Det jeg synes er vanskelig er å si de negative tingene om en person, uten at det skal bli for fremtredende. Hvis man har bare positive ting å si om andre kan man fort miste litt troverdighet, eller? Hva gjør andre her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 8. desember 2002 #4 Del Skrevet 8. desember 2002 Hei og takk for svar Jeg har nå bestemt meg for å bruke denne damen som snakker litt fælt om andre, som referanseperson likevel. Hun har jo tross alt skrevet en sterk attest til meg så jeg går for henne + to andre referansepersoner. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babyface Skrevet 8. desember 2002 #5 Del Skrevet 8. desember 2002 Jeg tror jeg ville vært ærlig med min nye arbeidsgiver dersom jeg hadde hatt trøbbel med min gamle sjef. Jeg ville forklart hvorfor og sagt at jeg ville foretrukket en annen referanse. Man er ikke nødt til å bruke sjefen som referanse. For meg ville det vært mer naturlig å velge en jeg omgås og jobber med daglig enn en sjef jeg knapt nok ser i løpet av uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå