Gjest Letti på besøk Skrevet 23. april 2006 #1 Skrevet 23. april 2006 Jeg har kun 50 % stilling, tjener ca 130 000,-. Min mann tjener ca 650 000,-. Nå er det noen som sier at vi har gjort en feil......Min mann er i skatteklasse en fordi jeg også har inntekt, men de mener at siden jeg tjener så lite, så skal han være i skatteklasse to. Hva er riktig? Vi trodde at uansett hva jeg har i inntekt så skal han ha skatteklasse en, men de vi snakket med mente at jeg kunne tjene opptil en viss sum før han måtte gjøre om til skatteklasse en fra skattekalsse to. Skjønte dere hva jeg mente?
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #2 Skrevet 23. april 2006 ja. jeg mener da at han skal ha skatteklasse 1! helt uavhengig av din inntekt...
jordbær Skrevet 23. april 2006 #3 Skrevet 23. april 2006 "For personer med forsørgelsesbyrde er skatteevnen lavere enn for skattytere uten forsørgelsesbyrde. Derfor er personer med forsørgelsesbyrde plassert i en egen skatteklasse (klasse 2) hvor de skattefrie bunnbeløp er høyere." http://www.dinside.no/php/art.php?id=284379
Gjest allium Skrevet 23. april 2006 #4 Skrevet 23. april 2006 Skatteklasse 1 er riktig i deres tilfelle. Her er det forøvrig mye forvirring ute og går. Det er ikke slik at man har rett til klasse 2 hvis den andre tjener et bestemt beløp. Alle gifte har rett til klasse 2. Det innebærer at begges inntekter blir skattlagt som én, men med et ekstra klassefradrag. Er den minste inntekten svært lav, vil det lønne seg. Men hvis den minste inntekten er over ca. 60000 i året, lønner det seg ikke, og den som tjener minst, kan da kreve at begge lignes i klasse 1 for lønnsinntekt. I praksis skal ligningskontoret velge den måten som lønner seg for hver enkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå