Gå til innhold

Vask av regnklær

Anbefalte innlegg

Gjest Primula
Skrevet

HVordan vasker dere regnklærne til barna deres for at de( altså klærne, ikke barna...) skal kunne holde seg best lengst mulig?

I disse tider må man jo vaske dem omtrent hver dag. :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg har alltid skylt av dem det verste før jeg har kjørt det i maskinen med kaldt vann. Da blir de rene.

Skrevet

Jeg skyller de også med kaldt vann - kan ikke vaske de daglig. Vasker de på vanlig program i maskin sånn ca en gang i uka tenker jeg.

Skrevet

vasker de på 30 grader på hurtigprogram,30 min.vanlig vaskepulver,og viktig,ikke skyllemiddel.har holdt seg kjempefint.

Skrevet

i den "værste" perioden har jeg vasket dem annen hver dag,40grader. ikke skyllemiddel. de holder seg da godt?!?

• 5 år senere...
Gjest Rikki
Skrevet

En plass mellom 60 og 90 grader. Kommer an på hvor skitne dem ee

Skrevet

Vasker det på 30 grader uten skyllemiddel. De har holdt seg godt.

Gjest Gjest
Skrevet

Vasker dem på vanlig program, etterpå kjører jeg hurtigprogram med impregnering. Har funket veldig bra og de holder seg lenge.

Skrevet

Jeg vasker dem nesten aldri i vaskemaskinen, kanskje 3-4 ganger i løpet av en sesong.. Jeg skyller godt av regntøyet i dusjen, og lar det henge der og tørke.

Gjest Ruccola
Skrevet

Jeg selger regntøy der jeg jobber.

Pleier å si til kundene mine at om de kan spyles rene enten i spyleslangen eller i dusjen, er det 10 ganger bedre enn å vaske dem :)

Og når de skal vaskes, nbruker man minst mulig vaskepulver og ALDRI skyllemiddel til yttertøy!

Noen barnehager og skoler sender alt av tøy hjem på fredagene så garderobene kan bli skikkelig vasket.

Mange foreldre tolker dette som at alt da må vaskes, og vasker da både regntøy og vinterdresser i helgen.

Dette vil jeg stert fraråde så sant plaggene ikke er groskitne, for jo flere ganger man vasker de - jo mer utslitte og vanngjennomtrengende blir de! Med vinterdressen gjelder det samme - kan den spyles ren er det mye bedre enn å vaske hele!

(Sier ikke at man aldri skal vaske plaggene altså, bare at man ikke gjør det før det er nødvendig ;) )

De nye tykke regntøyene som er fleecefôr i, er en fordel og vrenge om de er veldig våte, så de får tørket skikkelig opp innvendig så de ikke mygler :)

Er det goretex eller lignende materiale, skal det helst vaskes med egnet vaskemiddel, og re-impregneres etter det er vasket rent (Enten med wash-in, eller spray)

Bergans anbefaler goretex-spray man sprayer på utvendig, fordi den man vasker inn også setter seg på innsiden av plagget og dermed tar bort endel av pusteevnen til goretex'en.

(Noen steder står det at Bergans ikke trenger å reinpregneres, men det må det innimellom altså ;) Og slenger man plagget i trommelen i 10 minutter kan dette ogå reaktivere inpregneringen i plagget ;) )

Pass på at det da i så tilfele er en spray egnet for goretex. Den skal IKKE inneholde silikon, da tettes porene og plagget mister pusteegenskapene sine ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker sjelden regntøyet, henger det som oftest over badekaret og skyller det med dusjen. Blir litt "sandskjolder", men sanden forsvinner ihvertfall. Har stort soilrør i badekarsluket som tåler litt sand.

Skrevet

Kjempegode tips Ruccola! :smilyblomst: Der lærte jeg noe nytt!

Men hvem i all verden svarer "plutselig" på en tråd som er over 5 år gammel?!? :klo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...