Gå til innhold

Hva slags smertestillende anbefaler du?

Babyface

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å tenke litt på de ulike smertestillende medikamentene man kan få i forbindelse med fødselen og det hadde vært interessant å høre hva slags erfaring og tips dere andre har. Selv vil jeg helst slippe smertestillende man blir kvalm av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i alle fall veldig fornøyd med lystgassen. Problemet er jo at noen blir kvalm av den, og det ville du jo helst unngå... Vel, funka bra for meg, og jeg ble ikke kvalm. Ble mer sånn nummen i kroppen, noe som var godt. Dessuten var det fint å ha noe å konsentrere seg om, altså å puste riktig i maska. Og gubben syntes det var flott med lystgassen, for da hylte jeg i maska i stedet for ut i rommet :blunke:

Jeg brukte lystgassen under åpningsriene. Da pressriene kom la jeg den bort. Da ble den mest i veien.

Anbefaler å prøve lystgassen. Prøv over flere rier før du eventuelt forkaster den.

Lykke til!

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født to barn uten smertestillende og det er vondt, men ikke så vondt at du ikke klarer det... selv om det føles sånn.

Et bad hjelpet mot smertene, lileså å fokusere på målet. Jeg tenkte fra begynnelsen av at jeg ikke skulle ha noe, men visste allikevel at jeg kunne få det om jeg skulle ombestemme meg.

Jeg var med en vennine på fødselen, hun fikk epidural og den var utrolig effektiv på henne! Hun fikk slappet av, noe som gjorde at åpningen gikk fra 4cm til full åpning på et vips! da hadde hun hatt rier fra 10-18 uten at åpningen ble mere enn 4 cm.

Jeg har hørt at man kan bli veldig kvalm av Petidin, men jeg var veldig kvalm selv om jeg ikke hadde noe...

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kanskje teit ut, men den beste smertelindring var nesten å ROPE HØYT!! Har alltid lurt på det der med hvorfor de hyler så grusomt på film, men midt under min egen fødsel sa jeg til mannen "huff, dette høres ut som en ordentlig dårlig b-film". For jeg hylte som bare det, jeg :sjarmor: Hjalp på å få det ut! Men merk, jeg bannet ikke :blunke: Eller jo, en gang sa jeg vel "satan, så vondt det er" :o

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg fikk epidural når jeg fødte begge barna, og det gir nesten fullstendig smertelindring.

Fikk høre at når fødsler blir satt i gang, får man helst konsekvent epidural.

Åpningen bør være minst 5 cm, for at fødselen skal være skikkelig i gang.

Men riene er jo vond da før en får epidural, men når epiduralen blir satt, er det som å komme til en helt annen verden...........herlig :D

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte med pusteøvelser, før jeg gikk over på lystgass (når vannet gikk). Den eneste innvirkningen lystgassen hadde på meg, er at jeg følte meg skikkelig dritings. Smerten fra veene hadde det ingen innvirkning på. Min redning ble epidural. Jeg kjente ikke smertene, men jeg følte fortsatt at jeg kunne kontrollere kroppen nok til å presse ut vårt lille nurk. :oops: :D

Jeg har også hørt at fødsel i basseng er en topp opplevelse. Så det står øverst på lista mi med neste mann. :lol:

Lykke til uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har prøvet lidt af hvert

min første fødsel skulle jo være sååååååååååååååå naturlig ak hvor dum og ung kan man være 72 timers pinsel at jeg fik flere børn fatter jeg ikke *G*G*

så da vi kom til nr 2 var jeg jo skremt fra vid og sans fra forrige så jeg fik epudural, min gud det var som at være i himlen no smerter totalt lammet fra maven og ned kunne ha som job at føde den fødsel var en fornøjelse helt klart at rekomadere

nr 3 gik så hurtig at epuduralen først virkede da alt var slut men de ville give mig lystgass men det kunne jeg bare ikke klare at få en maske over ansigtet blev helt hysterisk

så nu er det snart nr 4 tur til at se dages lys og håber inderligt at jeg kan få epudural igen og at det hele kommer af sig selv og ikke bliver sat i gang da det er ulidligt vondt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare komme med et lite apropos: Det er ikke sånn at man alltid får epidural ved igangsatte fødsler. Selv ble jeg satt i gang pga svangerskapsforgiftning, men fikk altså ikke epidural.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epidural; Guds gave til kvinnen!

Jeg har hatt en såkalt "naturlig" (teisteste jeg hører, alle fødsler er søren meg naturlige) og en med epidural.

Den gangen jeg fikk epi ble jeg satt i gang, men det var jeg selv som bestemte at jeg skulle ha den.

Forskjellen på mine fødsler var at riene kom mye mer intenst med pitocin enn den som startet av seg selv. Det var vondt på en HELT annen måte, skikkelig smertefullt. Så hadde jeg ikke hatt epi, tror jeg at jeg ikke hadde kommet meg gjennom så fint som jeg gjorde.

Jeg syns det er tåpelig å takke nei til smertestillende fordi man på død og liv skal oppleve smerte i forbindelse med fødsel. Norge er ett av de få, vestlige land hvor kvinnene opproper seg til urkvinner når de skal føde, for sånn er det bare og de som føder naturlig er de beste.

Har også prøvd lystgass, som funket helt supert på meg. Godt å ha under åpningsriene, så sant du ikke blir kvalm.

Hadde aldri anledning i mine fødsler til å bruke varme som smertelindring, men et godt varmt bad er sikkert ikke å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er tåpelig å takke nei til smertestillende fordi man på død og liv skal oppleve smerte i forbindelse med fødsel. Norge er ett av de få, vestlige land hvor kvinnene opproper seg til urkvinner når de skal føde, for sånn er det bare og de som føder naturlig er de beste.

Helt greit at du synes det er tåpelig. At jeg valgte å føde uten smertestillende, hadde imidlertid ikke noe å gjøre med tanker om hva som er "best", urkvinnetøvet, naturlighet etc, det er mer en generell holdning til mestring av smerte, såvel psykisk som fysisk. Jeg benytter heller aldri bedøvelse ved mindre, medisinske inngrep. Som sagt, jeg liker å pushe grenser, liker å bli kjent med egne reaksjoner når det gjelder å møte vanskelige/smertefulle situasjoner, liker å oppdage at det finnes lag på lag med reserve-strategier langt inne i hjernen min, at det faktisk er mulig å jobbe seg gjennom det meste, og snu det som i utgangspunktet var en vond opplevelse, til en god og nyttig erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo få uheldige bieffekter av de forskjellige smertestillende midlene. For eksempel kan epidural nedsette evnen til å presse og flere barn må tas med tang o.l. er det ikke slik?

Da må det vel være greit å si at man i utgangspunktet ønsker å prøve uten smertestillende?

Selv tåler jeg mye smerte, og vil derfor ikke be om noen midler før jeg eventuelt trenger dem.

Og jeg sier ikke at jeg ikke kan komme til å gjøre det, jeg vil bare ikke be om det før jeg vet om jeg trenger dem.

Ikke noe mer urkvinne over det enn at jeg sjelden popper piller ved andre smerter heller?

Hvorfor må noen rakke ned på andres valg her? Virker så meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sandix: det er forsket på dette med nordiske kvinners valg når det gjelder smertefulle fødsler fremfor smertestillede, gjentar bare det jeg har lest.

Ja, norske kvinner velger å føde med smerte. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor, men respekterer alle for måten de velger å føde på. Men; mange som føder såkalt "naturlig" snakker som om det er den eneste rette måten å få ut et barn på. Flere sier at de ville sett på det som et nederlag å måtte ty til smertestillende. Dette stiller jeg meg uforstående til. Det er vel like naturlig å føde et barn med epi eller ved keisersnitt, en fødsel er en fødsel, uansett hvordan man velger å gjøre det.

Som jeg sa over; jeg har hatt en av hver. Smertestillet fødsel er absolutt å foretrekke for meg.

Så er det jordmødrene da, enkelte av dem stiller i en klasse for seg selv. Neida, dette klarer du uten smertestillende, bla bla bla. først når kvinnen ikke klarer mer pga smertene, vurderer enkelte smertestillende, men da er det ofte kommet for langt. Jeg tror enkelte jordmødre er med på å fyre opp under myten om at å føde uten smertestillende er det beste.

JA, epidural kan påvirke rieaktiviteten negativt og man må få drypp i tillegg.

Dette er ikke å rakke ned på noen, men å si det slik jeg, flere andre og enkelte samfunnsforskere ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde ikke tenkt på smertestillende før min fødsel.

etter noen timer med inntens smerte i ryggen,spurte jordmor om jeg ville ha saltvannspappler.det er jo helt ufarlig og blir sprøytet under huden i ryggen.jeg sa ja men gjør det aldri mer igjen.for dette var vondt.

min kjære mann trodde min siste time hadde kommet når disse ble satt,jeg skrek så de hørte meg vel på hele sykhuset.

ikke hjalp de heller.på slutten tok jeg lystgass og det synes jeg var greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...