Gå til innhold

Eksamensproblemer


trifolii

Anbefalte innlegg

Neste uke starter årets eksamenssesong for meg. Og jeg er så dårlig forberedt!!! :cry:

Jeg har gått på skole LENGE nå, og burde fikse dett helt greit, men jeg klarer ikke!!!

Hva i alle dager gjør jeg da?? Kan ikke dere som er studenter skrive litt om deres eksamens-lese-rutiner? Jeg trenger seriøst noen gode råd!!

En litt fortvilt Trifolii (i natten) :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine eksamensrutiner ja. Jeg tar mye notater fra de aktuelle bøkene / artiklene. Først leser jeg boken / artikkelen. Så skriver jeg et referat. Leser så referatet. Etterpå forkorter jeg referatet ned til 1 - 2 sider. Så samler jeg alt jeg har, setter meg i sofaen, henter jeg en kopp te eller kaffe og les. Først leser jeg gjennom referatet (for ørtenede gang) - så tar du deg en gåtur, mens du snakker med deg selv om det som stod i artikkelen (ta deg gjerne en gårtur i leiligheten :) ).

Skal du lese pensum som kan relateres tilhverandre, så bruker jeg store plansjer med gråpapir. Skriver alle referatene mine på gråpapiret, henger det så opp på veggen, men en rød tråd til de tema som kan knyttes til hverandre.

Håper du forstod dette. Lykke til. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager gjør jeg da?? Kan ikke dere som er studenter skrive litt om deres eksamens-lese-rutiner? Jeg trenger seriøst noen gode råd!!

lese-rutiner? Hva er det?? :-?

:sjarmor::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjem an på kva slags fag det er, naturlegvis, og kva slag oppgåver du forventar å få på eksamen. Får du regne-oppgåver f.eks. i bed.øk, er det sjølvsagt lurt å regne oppgåver. Begynn på 1 a og ta for deg alle oppgåvene til du skjønnar dei.

I dei fleste fag har ein vel ein eller annan form for innleverings oppgåver eller kontrollspørsmål el. Dette kan gi ein peikepinn for kva du kan forvente på eksamen. Gå igjennnom desse.

Gamle eksamens-oppgåver. Kopier opp eller sørg for å få tak i gamle eksamensoppgåver i det faget du skal opp i. Du vil fort sjå at det er eit begrensa antall tema som er eksamensrelevante. Gjer oppgåvene (ikkje heilt og fullt kanskje, men tenk igjennom kva du ville ha skrive om du fekk akkurat denne oppgåva og gjer notat)

Det viktige med eksamens-lesing er å sile ut kva som er viktig og ikkje. Prioritere. Det er ikkje noko poeng i å kunne alt like godt. Tenk ut kva du trur er viktig å kunne.

Ellers var min strategi

1 Les heile pensum (gjennom heile året)

2 Les heile pensum og gjer notat om det som er viktig mens du les(kapittel 1, kapittel 2 osv) Fann ut at det var lurt med litt store post-it lappar som eg klistra inni boka med notat på.

3Skrive notat/samandrag på ark, helst punkt-vis (eg likar punkt eg kan pugge, men det er jo forskjellig fra person til person)

4 Lese og pugge notata eller forkortelsar av notata om og om igjen til eg spyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sørger for å ha studiespørsmålene samlet i permer, så tar jeg med meg permen på lesesalen i tillegg til oppslagsverk.

Så noterer jeg meg viktige saker i margen på permen underveis slik at jeg lettere husker det ved neste gjennomlesning!

Har funnet ut at lesesalen egentlig er genial for der får jeg virkelig konsentrert meg!

Husk å belønne deg selv underveis! :D

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...