Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ER det noe jeg kan gjøre i forkant av den *********** perioden med brunsnegler. I fjord forsynte de seg godt av jordbærene. Irriterende. Hva kan jeg gjøre. Skal kjøpe snegledrepemiddel, men har ikke lyst til å ha dette rundt spisteplanter og busker.

:kjempesinna::sur:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Bruk Ferromol og strø nå hvis frosten er vekke hos deg. Helst så tidlig som mulig før du oppdager sneglene, når du ser sneglen betyr det bare at den er blitt stor. :) Rydd vekk alt av hageavfall som kan gi beskyttelse til sneglene, f.eks. løv og gress. Ferromol er ikke giftig for annet enn snegler, det består av jernfosfat (om jeg ikke husker feil) og kan fint brukes rundt bær og grønnsaker.

Endret av onyx
Skrevet

Vi fikk et tips i fjor, som var ganske greit mot snegler. Fyll lave skåler med øl og sett ut. Vi får mye snegler under plattingen vi har, pga mye fuktighet der, og ølet trakk virkelig til seg snegler! Noen ble liggende oppi skålene, mens andre døde ved siden av, slik at det bare var å plukke dem opp. Salt er også ganske effektivt, men det er ikke fullt så sunt for hagen.

Skrevet

Det eneste som kan hjelpe mot Iberiasneglene er å plukke dem opp - og legge dem på salt.

Det har også kommet noen nematoder som skal bekjempe de små .. som kan være et alternativ - men de blir ikke borte - men kommer kanskje i et litt mindre antall.

Evt. kan du anskaffe en moskusand - som er det eneste dyret som spiser de sneglene.

Skrevet

Salt er effektivt! det du kan gjøre, er å legge ut et slags "åte" (husker ikke hva som er best å bruke)

Så legger du ned plastikk eller planker e.l. og graver de ned så de er jevnt med jorden, rundt dette åte. Så strør du salt på denne "ringen".

Når sneglene vil ha det som ligger i midten, går de over stripen med salt, og de vil dø

Skrevet

Problemet med Iberiasneglene er at de vil ha alt .. og så er det så vannvittig mange av dem. :tristbla:

Det er ikke uvanlig å plukke 10-15.000 i løpet av sommeren - så bare tenk hvor ikke det ville vært om alle fikk formere seg fritt.

Skrevet

gravde ned en isboks i fjord med øl. Den var full hver morgen. Sammtidig som jeg hver kveld plukket opp 90 snegler. Føler at jeg nesten tapte kampen.

Det er irriterende at jeg som elsker å gå barbeint på plenen blir hindret av dette pga ekelt slim som ligger igjen etter disse ***** sneglene.

:sur:

Jeg får se til å rake plenen og kanskje tenke på å fjerne de ene buskehekken, for jeg tror de elsker å formere seg under den. Men det koster penger å sette opp et gjerde istede.

:tristbla: Blir dyrt å bli kvitt disse ekklingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...