Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #1 Skrevet 22. april 2006 Samboer og jeg skal flytte fra hverandre. Han skal beholde huset fordi det er kun hans navn på papiret (selvom vi kjøpte huset sammen). Isåfall....Nå står jeg mellom 3 valg. Jeg har 2 barn, og det er et begrenset område jeg kan kjøpe/leie bolig i. Jeg har mest lyst på hus med 3 soverom, men det er umulig å oppdrive akkurat nå. Jeg har 375.000 i egenkapital som jeg skal legge i bolig. Skal jeg : 1. Leie leilighet til 5.800 (inkl. strøm), men det er kun 2 soverom. 75kvm. Ligger egentlig litt for langt unna skolen til dattera mi (ca. 2 km) og i et område jeg ikke vet om jeg vil trives så godt i. 2. Kjøpe en borettslag leilighet, 85 kvm, med 3 soverom. 2800 kr i husleie i tillegg til lån, slik at sum blir ca. 5800 + strøm. Nedbetalingstid 15 år. Slipper dokumentavgift til staten. Ligger tvers over skolen til dattera mi. 3. Kjøpe selveierleilighet til 975.000(kun 2 soverom). Nedbetalingstid 10 år. 2,5 % dokumentavgift til staten. Ligger 2 minutter unna skolen til dattera mi. Men som sagt, det jeg ønsker mest er et hus, men da må jeg spare 100.000 mer i egenkapital. Dvs at hvis jeg kjøper kommer jeg til å selge når jeg enten får meg ny kjæreste (hvis det skjer da ), eller etter rundt 3 år, noe som vil si at jeg må betale megler også. Jeg må bestemme meg helst i kveld, ellers blir leiligheten utleid til andre. Problemet er at jeg ikke vil tape for mye penger, da jeg ikke har muligheten til å spare så altfor mye. Hjeeelp...
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #4 Skrevet 22. april 2006 Jeg ville valgt alternativ 2 ← Eneste "problemet" er at denne leiligheten har stått til salgs i 7 mnd nå uten at det har kommet inn noe bud. Prisen er 780.000 ,men jeg får den for 715.000 nå. Badet må pusses opp, og kjøkkenet er langs en hel vegg, det er på en måte kombinert kjøkken og stue. Er bare redd for at jeg ikke vil få solgt den igjen... ...også er jeg litt redd for at eksen og jeg på mirakuløst vis kan finne sammen igjen...selvom jeg tviler.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #5 Skrevet 22. april 2006 Jeg ville også valgt alternativ 2. Dersom du er redd for at du ikke får solgt den igjen - er det kun pga standarden i leiligheten eller er det området/blokka? Dersom det er standarden er det bare en ting å gjøre - noen enkle grep som gir leiligheten ny giv - og vips så har du en attraktiv leilighet. Leie leilighet er å kaste pengene ut av vinduet. Kjøper du får du være med på prisveksten - og du opparbeider deg kapital. Ville aboslutt ikke valgt noe annet enn nr 2 (med mindre det er et lite attraktivt område - for det er det vanskelig å gjøre noe med) Antar dette ikke er i Oslo siden den har stått for salg i åtte måneder? Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #8 Skrevet 23. april 2006 i tillegg til at leilighten blir mer og mer verdt med åra, så får du også skrevet av rentene på skatten. ville absolutt gått for alt. 2! Å leie er å kaste penger ut gjennom vinduet. hvis ikke leiligheten er i topp stand har du også mulighet til å pusse opp, og dermed øke verdien enda mer da er du ikke langt unna egenkapital til et hus innen noen få år
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #9 Skrevet 23. april 2006 Samboer og jeg skal flytte fra hverandre. Han skal beholde huset fordi det er kun hans navn på papiret (selvom vi kjøpte huset sammen). Isåfall....Nå står jeg mellom 3 valg. Jeg har 2 barn, og det er et begrenset område jeg kan kjøpe/leie bolig i. Jeg har mest lyst på hus med 3 soverom, men det er umulig å oppdrive akkurat nå. Jeg har 375.000 i egenkapital som jeg skal legge i bolig. Skal jeg : 1. Leie leilighet til 5.800 (inkl. strøm), men det er kun 2 soverom. 75kvm. Ligger egentlig litt for langt unna skolen til dattera mi (ca. 2 km) og i et område jeg ikke vet om jeg vil trives så godt i. 2. Kjøpe en borettslag leilighet, 85 kvm, med 3 soverom. 2800 kr i husleie i tillegg til lån, slik at sum blir ca. 5800 + strøm. Nedbetalingstid 15 år. Slipper dokumentavgift til staten. Ligger tvers over skolen til dattera mi. 3. Kjøpe selveierleilighet til 975.000(kun 2 soverom). Nedbetalingstid 10 år. 2,5 % dokumentavgift til staten. Ligger 2 minutter unna skolen til dattera mi. Men som sagt, det jeg ønsker mest er et hus, men da må jeg spare 100.000 mer i egenkapital. Dvs at hvis jeg kjøper kommer jeg til å selge når jeg enten får meg ny kjæreste (hvis det skjer da ), eller etter rundt 3 år, noe som vil si at jeg må betale megler også. Jeg må bestemme meg helst i kveld, ellers blir leiligheten utleid til andre. Problemet er at jeg ikke vil tape for mye penger, da jeg ikke har muligheten til å spare så altfor mye. Hjeeelp... ← jeg har villet valgt selveier, selv om det var knapp nedbetalingstid. 8har du regnet med renter?) du får mere igjen ved salg ved selveier enn brl.å leie er som å kaste penger ut igjennom vindu.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #10 Skrevet 23. april 2006 Tusen takk for alle svar. Jeg har tatt i betrakning det dere skrev, og i morgen legger jeg inn bud på borettslagsleiligheten. Jeg takket fra meg leiligheten til leie, så jeg krysser fingre og tær for at de godtar budet mitt i morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå