2små Skrevet 22. april 2006 #1 Skrevet 22. april 2006 Hvordan kan jeg enklest og alene fjerne flis i fingeren på et lite troll? Pinsett kan jeg nesten glemme. Han vrir og hyler som en gal. Og alene blir det nærmest håpløst å få dette til. Han får daglig flis i fingeren etter å ha vært i barnehagen. Kan man forlange at barnehagen order lekeaperatene slik at de ikke gir flis? Sliper og lakker? Hva kan man forlange. Jeg er i alle fall lei av de daglige slosskampene om å fjerne digre og små fliser i fingrene.
Gjest 2324 Skrevet 22. april 2006 #2 Skrevet 22. april 2006 Hva med å la de være? De kommer jo ut av seg selv som regel.
Titti72 Skrevet 22. april 2006 #4 Skrevet 22. april 2006 La han ha hånda i grønnsåpevann i en halvtime. Har den da ikke kommet ut så tror jeg han gladelig lar deg pirke den ut for å slippe å ta hånde ned i vannet lenger.
2små Skrevet 22. april 2006 Forfatter #5 Skrevet 22. april 2006 takk for tips. Skal forsøke dem. Noen kan nok være igjen, men de som sitter i fingerbøyen må jeg ha ut. Mener jeg har hørt at man kan smøre på smør så vil de gli ut. Er det noen som har forsøkt dette? Kan jeg pålegge barnehagen å utbedre forholdene?
Gjest Miloine Skrevet 22. april 2006 #6 Skrevet 22. april 2006 (endret) Du kan ikke pålegge barnehagen det, men du kan så klart nevne det for dem. Det er viktig å få ut eks. flis i fingern, for dersom den ikke kommer ut av seg selv, kan det danne seg en mycoid cyste der! Ufarlig, men ubehagelig! Endret 22. april 2006 av Miloine
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 22. april 2006 #7 Skrevet 22. april 2006 Jeg har god erfaring med å bruke grønnsåpe. Du blander ca 1 ss med såpass mye vann at det dekker fingeren/ hånden. La barnet sitte med fingeren i grønnsåpevannet så lenge som mulig, og inntil 1/2 time. Da skal flisen komme såpass ut at den blir enkel å fjerne. Du bør bruke ren grønnsåpe (ikke furunål) eller medisinsk grønnsåpe som du får kjøpt på apoteket. Nå har vel jeg ertet på meg personen over meg ved å svare, men det får stå sin prøve.
Gjest Miloine Skrevet 23. april 2006 #8 Skrevet 23. april 2006 (endret) Jeg har god erfaring med å bruke grønnsåpe. Du blander ca 1 ss med såpass mye vann at det dekker fingeren/ hånden. La barnet sitte med fingeren i grønnsåpevannet så lenge som mulig, og inntil 1/2 time. Da skal flisen komme såpass ut at den blir enkel å fjerne. Du bør bruke ren grønnsåpe (ikke furunål) eller medisinsk grønnsåpe som du får kjøpt på apoteket. Nå har vel jeg ertet på meg personen over meg ved å svare, men det får stå sin prøve.← Neida, det forslaget er bra det, har selv gjort det du skriver Endret 23. april 2006 av Miloine
Gjest Gjesta Skrevet 23. april 2006 #9 Skrevet 23. april 2006 Hvis det virkelig er sånn at barna i barnehagen får flis hver eneste dag, må barnehagen utbedre dette.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #10 Skrevet 23. april 2006 Hvorfor fjerner ikke de i barnehagen flisene etterhvert som dem kommer? Synes det er rart å sende barn hjem med flis i fingrene. Helt enig i at de bør gjøre noe for å forebygge dette. Hva med å prøve å ta dem ut mens han sover, dersom han sover tungt.
Nala Skrevet 23. april 2006 #11 Skrevet 23. april 2006 Grønnsåpetrikset har vi ikke prøvd. Skal jammen ta forsøke det ved neste anledning. Vi hadde god erfaring med å legge en isbit med omslag på fingeren til jentungen først, for å bedøve den litt liksom. Da ble det mindre ubehagelig for henne at vi pirket ut flisa. Men det var en møysommelig prosess. Hun satt uansett ikke stille da pinsetten nærmet seg. For ikke å snakke om nåla, for vi måtte blottlegge flisa bedre før pinsetten fikk tak.
2små Skrevet 23. april 2006 Forfatter #12 Skrevet 23. april 2006 I morgen skal jeg anskaffe grønnsåpe. Håper trikset virker.
Gjest Gjesta Skrevet 23. april 2006 #13 Skrevet 23. april 2006 Hvorfor fjerner ikke de i barnehagen flisene etterhvert som dem kommer? Synes det er rart å sende barn hjem med flis i fingrene. Helt enig i at de bør gjøre noe for å forebygge dette. Hva med å prøve å ta dem ut mens han sover, dersom han sover tungt. ← Det er ikke alltid like lett å tvangsfjerne fliser fra fingre hos barnehagebarn... Ofte gjør det vondt og da sier de helst at mamma skal gjøre det....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå