Gjest Solsikke Skrevet 22. april 2006 #1 Skrevet 22. april 2006 (endret) Har hatt maskinen min i 3 år nå, og de siste månedene har det vært så mye tull med den at jeg er blitt nødt til å formatere den. Jeg har to partisjoner; C og E. E fikk jeg formatert uten problem ved å høyreklikke på den og formater, men C får jeg ikke formatert på den måten pga. at operativsystemet ligger på disken. Jeg har prøvd å starte opp maskinen med Win XP Home cd'en for å formatere den der, den begynner å laste inn filer nederst på skjermen (drivere og diverse ser det ut som) samtidig som det står Installere Windows øverst i høyre hjørne, men etter noen minutter stopper den opp, det kommer opp en svart skjerm med bare _ øverst i høyre hjørne, deretter kommer en blå skjerm der det står "Det er oppdaget et problem og windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen. UNMOUNTABLE_BOOT_DRIVE" + + Jeg har også prøvd å starte Win XP cd'en fra Min Datamaskin, og trykket installer XP der, men det får jeg ikke lov til fordi den versjonen som ligger inne nå er en nyere versjon enn den på cd'en. Noen som kan hjelpe meg?? Er det mulig å formatere C uten Win Xp cd'en? Eller er det en måte jeg kan få cd'en til å starte uten feilmeldingen? Ganske fortvilt her... Endret 22. april 2006 av Nevdulinien
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #2 Skrevet 22. april 2006 Har du en oppstartsdiskett liggende? I såfall kan du bruke den til å komme deg ut i dos og starte formatteringen derfra.
Gjest Solsikke Skrevet 22. april 2006 #3 Skrevet 22. april 2006 Jeg har dessverre ikke det, det er vel ikke noe problem å lage det, men jeg leste nettopp et sted på nettet at det bare fungerer å formatere i dos på systemer som har FAT og ikke NTFS filsystem. (?)
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #4 Skrevet 22. april 2006 Om win.xp cd'en ikke fungerer burde du være litt forsiktig med tanke på formatering. I værste fall kan du sitte der uten noe operativsystem i det heletatt. Før du også formaterer burde du se ann alle de forskjellige diverse drivere og programmer som trenger installering. Stort sett ville jeg nok kontaktet en venn som er datakyndig, disse kan raskt få ordnet noe.
Cronos Skrevet 24. april 2006 #5 Skrevet 24. april 2006 Hei! Du gjør riktig når du setter inn cd'en og booter opp. Det er riktig prosedyre. MEN når du får UNMOUNTABLE BOOT DRIVE, så er det litt mer problematisk. Det den sier er at den ikke kan starte opp på den disken som er satt som standard-oppstartsdisk. Det krever litt fikling for å få til akkurat det. Tror ikke jeg prøver å forklare det her og nå.
Gjest Solsikke Skrevet 14. mai 2006 #6 Skrevet 14. mai 2006 Er det noe som må gjøres i BIOS eller? Kjempefint om du kunne prøvd å forklare det! Sliter fortsatt med dette problemet...
Cronos Skrevet 15. mai 2006 #7 Skrevet 15. mai 2006 Hmm... er ikke så godt å si, men first things first: XP CD'en din fungerer? Sett den inn, og se på den i Windows. Hvis alt er i orden, så bør det komme opp et installeringsvindu automatisk. I alle fall skal du kunne "browse" på CD'en og se hva som ligger der gjennom Explorer/Utforsker.
Gjest Solsikke Skrevet 17. mai 2006 #8 Skrevet 17. mai 2006 (endret) Jepp, cd'en fungerer, og jeg får opp installeringsvinduet når jeg tar den opp i Windows, men når jeg trykker installer, så sier den at jeg ikke kan installere den pga. at jeg har en nyere versjon liggende enn den på cd'en. (Cd'en er tre år gammel og jeg har jo oppdatert med diverse service packs og greier siden det) Så sånn jeg ser det er den eneste måten å få formatert og installert nytt system å starte fra cden.. noe som altså heller ikke fungerer Skal visst ikke være så lett, men tusen takk for forslag uansett! Endret 17. mai 2006 av Nevdulinien
sEnsAtion Skrevet 17. mai 2006 #9 Skrevet 17. mai 2006 Fungerer ikke Windows XP Home CD under oppstart, og den tilhører din maskin, har du en feil på systemet. Denne CD-en skal fungere under normale omstendigheter, fordi det er med den du kan partisjonere og formatere systemet ditt, og installere Windows XP.
Cronos Skrevet 18. mai 2006 #10 Skrevet 18. mai 2006 Ok, da har vi avklart at cd'en fungerer. Da skal du egentlig (i teorien) bare starte opp maskinen med denne cd'en i, og så skal du kunne velge å starte opp på cd'en (det kan hende det kommer opp en setning når du booter om "Press any key to boot from CD-ROM"). Hvis ikke dette fungerer, må du inn i BIOS, ja. (mer etterhvert) Men sjekk først at du har en ekte Windows XP-cd, og ikke en Recovery cd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå