Gå til innhold

Muggen hvitost

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har irritert meg voldsomt i det siste. Vi bruker hvitost jevnlig, litt på brød og mest til matlaging. Har osten en stund. Likevel syns jeg det er rart at den blir muggen med grønne flekker, kun noen uker etter at jeg har kjøpt den???!!!! Kjøper alltid Norvegia, med lang holdbarhetsdato, og har den innpakket i en liten pose (brødpose el.l.) i kjøleskapet. Plutselig begynner osten å bli grønn, og må kastes. Ganske irriterende å kjøpe en halvkilos ost, hvis jeg må kaste 200 gram av den hver gang.

Er det ikke kaldt nok i kjøleskapet vårt? Kan det være noe annet som forårsaker dette? Håper noen kan gi meg et godt tips her. :)

Gjest gjest1
Skrevet

holdbarhetsdatoen gjelder før osten blir åpnet. Åpnet i kjøleksap holder den ikke mer enn ca 2 uker, ofte mindre.

Det beste rådet til deg vil være og dele osten og fryse ned endel, f.eks revet til bruk i matlaging. så blir det ikke så stor bit å bruke opp på skivene. og du får brukt opp hele osten.

Skrevet
holdbarhetsdatoen gjelder før osten blir åpnet. Åpnet i kjøleksap holder den ikke mer enn ca 2 uker, ofte mindre.

Det beste rådet til deg vil være og dele osten og fryse ned endel, f.eks revet til bruk i matlaging. så blir det ikke så stor bit å bruke opp på skivene. og du får brukt opp hele osten.

Aha!!!!! Det har jeg ikke tenkt på, trodde liksom holdbarhetsdatoen gjaldt uansett så lenge den er innpakket. Da skal jeg fryse ned deler av osten heretter, slik at det blir rimeligere for oss... Takk for tips!

Skrevet

Vet ikke om det har noe å si, men jeg pakker den alltid inn i plastfolie. Sitter som støpt rundt osten, kanskje det mugner senere når det ikke er oksygen tilstede?

Gjest gjest1
Skrevet

Ikke ta av plasten osten kommer i og pakk den godt inn i en ny plastpose.

Jeg får aldri mugg på osten min og den holder da mye lenger enn bare 2 uker i kjøleskapet.

Gjest Gjesta
Skrevet

2 uker?? Vi har da ost mye lenger enn det uten problemer.

Jeg tipper det er feil temp i skapet ditt ;)

Gjest Virvel
Skrevet

Jeg har osten min i en osteklokke med et slags filter i lokket slik at det ikke blir så mye kondens inne i klokken. Kan ikke huske sist det var noe mugg.

Skrevet

Ikke ta av plasten osten kommer i og pakk den godt inn i en ny plastpose.

Jeg får aldri mugg på osten min og den holder da mye lenger enn bare 2 uker i kjøleskapet.

Sånn gjør vi og det og her er det aldri problemer med mugg.

Gjest gjesta
Skrevet

Du har ikke noen annen muggost i kjøleskapet som smitter muggen sin over på gulosten?

Skrevet

Mugg smitter! Bruker du alltid ny pose på osten? Er det lenge siden du vasket kjøleskapet skikkelig? Og er kjøleskapet kaldt nok?

Vi har alltid hvitost og den holder mye lenger enn to uker!

Skrevet

Jeg har hvitosten mye lenger en du sier, men noe som er viktig er å ikke ta på osten.. da mugner den MYE fortere.. Var en som fortalte meg det, og det stemmern men jeg husker ikke hvorfor :sjenert: Kanskje noe med bakterier å gjøre...

Skrevet

Min gulost holder mye lenger enn 2 uker. Sjekk temperaturen!

Ville også anbefale deg å rive osten og legge i "porsjonspakninger" i frysern. Da tiner det lett og ikke minst slipper du å rive ost når du står og lager mat.

Skrevet
Mugg smitter! Bruker du alltid ny pose på osten? Er det lenge siden du vasket kjøleskapet skikkelig? Og er kjøleskapet kaldt nok?

Vi har alltid hvitost og den holder mye lenger enn to uker!

Alltid ny pose ja... vasker kjøleskapet jevnlig men kanskje ikke ofte nok. :) Har ingen andre muggoster som kan "smitte" så heretter skal jeg prøve å skru ned tempen i kjøleskapet og fryse ned halve osten. Da får jeg se hvordan det går. :) Takk for tips alle sammen!

Skrevet
Alltid ny pose ja... vasker kjøleskapet jevnlig men kanskje ikke ofte nok.  :)  Har ingen andre muggoster som kan "smitte" så heretter skal jeg prøve å skru ned tempen i kjøleskapet og fryse ned halve osten. Da får jeg se hvordan det går.  :) Takk for tips alle sammen!

Kan også bli mye fuktighet i kjøleskapet, dette gir fortere mugg på osten. Temperaturen har også mye å si. Eldre kjøleskap har en tendens til å gi mer mugg enn nye.

Og for all del dere-ikke spis ost det har vært mugg på. Det er ikke som før i tida. Leger som forsker på mugg spiser ikke mat med mugg på....det sier nok for meg :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Er ikke kjøleskapet kaldest i nedre del?

Jo høyere temperatur jo fortere vil vel muggen vokse og.

Skrevet

Det er lurt å ha et termometer i kjøleskapet, slik at du kan sjekke hvordan temperaturen (faktisk) er.

Kjøleskap kan ofte stilles inn på en viss temperatur, men det er sjelden at den temperaturen er nøyaktig/riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...