Gjest Aloha Skrevet 22. april 2006 #1 Skrevet 22. april 2006 Dette har irritert meg voldsomt i det siste. Vi bruker hvitost jevnlig, litt på brød og mest til matlaging. Har osten en stund. Likevel syns jeg det er rart at den blir muggen med grønne flekker, kun noen uker etter at jeg har kjøpt den???!!!! Kjøper alltid Norvegia, med lang holdbarhetsdato, og har den innpakket i en liten pose (brødpose el.l.) i kjøleskapet. Plutselig begynner osten å bli grønn, og må kastes. Ganske irriterende å kjøpe en halvkilos ost, hvis jeg må kaste 200 gram av den hver gang. Er det ikke kaldt nok i kjøleskapet vårt? Kan det være noe annet som forårsaker dette? Håper noen kan gi meg et godt tips her.
Gjest gjest1 Skrevet 22. april 2006 #2 Skrevet 22. april 2006 holdbarhetsdatoen gjelder før osten blir åpnet. Åpnet i kjøleksap holder den ikke mer enn ca 2 uker, ofte mindre. Det beste rådet til deg vil være og dele osten og fryse ned endel, f.eks revet til bruk i matlaging. så blir det ikke så stor bit å bruke opp på skivene. og du får brukt opp hele osten.
Gjest Aloha Skrevet 22. april 2006 #3 Skrevet 22. april 2006 holdbarhetsdatoen gjelder før osten blir åpnet. Åpnet i kjøleksap holder den ikke mer enn ca 2 uker, ofte mindre. Det beste rådet til deg vil være og dele osten og fryse ned endel, f.eks revet til bruk i matlaging. så blir det ikke så stor bit å bruke opp på skivene. og du får brukt opp hele osten. ← Aha!!!!! Det har jeg ikke tenkt på, trodde liksom holdbarhetsdatoen gjaldt uansett så lenge den er innpakket. Da skal jeg fryse ned deler av osten heretter, slik at det blir rimeligere for oss... Takk for tips!
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #4 Skrevet 22. april 2006 Vet ikke om det har noe å si, men jeg pakker den alltid inn i plastfolie. Sitter som støpt rundt osten, kanskje det mugner senere når det ikke er oksygen tilstede?
Gjest gjest1 Skrevet 22. april 2006 #5 Skrevet 22. april 2006 Ikke ta av plasten osten kommer i og pakk den godt inn i en ny plastpose. Jeg får aldri mugg på osten min og den holder da mye lenger enn bare 2 uker i kjøleskapet.
Gjest Gjesta Skrevet 22. april 2006 #6 Skrevet 22. april 2006 2 uker?? Vi har da ost mye lenger enn det uten problemer. Jeg tipper det er feil temp i skapet ditt
Gjest Virvel Skrevet 22. april 2006 #7 Skrevet 22. april 2006 Jeg har osten min i en osteklokke med et slags filter i lokket slik at det ikke blir så mye kondens inne i klokken. Kan ikke huske sist det var noe mugg.
monja Skrevet 22. april 2006 #8 Skrevet 22. april 2006 Ikke ta av plasten osten kommer i og pakk den godt inn i en ny plastpose. Jeg får aldri mugg på osten min og den holder da mye lenger enn bare 2 uker i kjøleskapet. ← Sånn gjør vi og det og her er det aldri problemer med mugg.
Gjest gjesta Skrevet 22. april 2006 #9 Skrevet 22. april 2006 Du har ikke noen annen muggost i kjøleskapet som smitter muggen sin over på gulosten?
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #10 Skrevet 23. april 2006 Mugg smitter! Bruker du alltid ny pose på osten? Er det lenge siden du vasket kjøleskapet skikkelig? Og er kjøleskapet kaldt nok? Vi har alltid hvitost og den holder mye lenger enn to uker!
*Heidi* Skrevet 25. april 2006 #11 Skrevet 25. april 2006 Jeg har hvitosten mye lenger en du sier, men noe som er viktig er å ikke ta på osten.. da mugner den MYE fortere.. Var en som fortalte meg det, og det stemmern men jeg husker ikke hvorfor Kanskje noe med bakterier å gjøre...
Imax Skrevet 25. april 2006 #12 Skrevet 25. april 2006 Min gulost holder mye lenger enn 2 uker. Sjekk temperaturen! Ville også anbefale deg å rive osten og legge i "porsjonspakninger" i frysern. Da tiner det lett og ikke minst slipper du å rive ost når du står og lager mat.
Gjest Aloha Skrevet 25. april 2006 #13 Skrevet 25. april 2006 Mugg smitter! Bruker du alltid ny pose på osten? Er det lenge siden du vasket kjøleskapet skikkelig? Og er kjøleskapet kaldt nok? Vi har alltid hvitost og den holder mye lenger enn to uker! ← Alltid ny pose ja... vasker kjøleskapet jevnlig men kanskje ikke ofte nok. Har ingen andre muggoster som kan "smitte" så heretter skal jeg prøve å skru ned tempen i kjøleskapet og fryse ned halve osten. Da får jeg se hvordan det går. Takk for tips alle sammen!
anetted Skrevet 28. april 2006 #14 Skrevet 28. april 2006 Alltid ny pose ja... vasker kjøleskapet jevnlig men kanskje ikke ofte nok. Har ingen andre muggoster som kan "smitte" så heretter skal jeg prøve å skru ned tempen i kjøleskapet og fryse ned halve osten. Da får jeg se hvordan det går. Takk for tips alle sammen! ← Kan også bli mye fuktighet i kjøleskapet, dette gir fortere mugg på osten. Temperaturen har også mye å si. Eldre kjøleskap har en tendens til å gi mer mugg enn nye. Og for all del dere-ikke spis ost det har vært mugg på. Det er ikke som før i tida. Leger som forsker på mugg spiser ikke mat med mugg på....det sier nok for meg
Morgan Skrevet 5. juni 2006 #15 Skrevet 5. juni 2006 Er ikke kjøleskapet kaldest i nedre del? Jo høyere temperatur jo fortere vil vel muggen vokse og.
wind-up bird Skrevet 5. juni 2006 #16 Skrevet 5. juni 2006 Det er lurt å ha et termometer i kjøleskapet, slik at du kan sjekke hvordan temperaturen (faktisk) er. Kjøleskap kan ofte stilles inn på en viss temperatur, men det er sjelden at den temperaturen er nøyaktig/riktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå