Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg var på konsert i går, der Mozarts Requiem ble fremført. Kjenner stykket fra før, og visste egentlig hva som kom. Men det var så mye bedre! Koste meg under hele forestilingen, og satt med frysninger og frydet meg. Jeg liker all slags musikk, alt fra metal til klassisk, men jeg har erfart jeg får de største opplevelsene på tilsvarende konserten i går. Noen som har egne erfaringer/historier å dele? Juhu! Er høy enda...!

Endret av Ginen
Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Ordentlige klassiske konserter kan gi skikkelig rus, ja.

Skrevet

Kjenner følelsen! Jeg hørte en gedigen Mahleroppsetning for litt siden, og greide ikke prate etterpå. Rømte inn på en pub, drakk to øl og satt og stirra i veggen i to timer. Skikkelige klassiske oppsetninger kan gjøre ting med deg som annen musikk virkelig ikke greier.

Hvor hørte du Requiem? Det er et av de få Mozartstykkene jeg liker. SKulle gjerne vært der!

Er forøvrig Beatlesfan til vanlig!

Skrevet

Hørte den under Fartein Valen-festivalen-festivalen i Haugesund i går. Gikk/deltok på 2 konserter denne uka, og kan leve på denne opplevelsen lenge, haha! Jeg var redd jeg måtte gå alene, men så møtte jeg ei gammel venninne som oså hadde tenkt seg dit. Var så kjekt å dele det med noen, blir på en måte litt mye å holde for seg selv. Etterpå gikk jeg ut en kjapp tur og møtte et par andre venner. De har ikke akkurat samme forholdet til denne typen musikk som meg, men jeg tror de syntes det virket litt gøy likevel når jeg fortalte :) De er så vant til mine non-alkohol-høye opplevelser, at det ikke er noe problem! Jeg får så lyst å delta i koret selv! Jippi!!! :hoppe: Hører verket på CD nå, men det blir ikke det samme altså... Gustav Mahler har jeg ikke hørt noe av siden jeg gikk på vgs, men kan tenke meg det var mektig!!!

Skrevet

Liker ikke Requem'er hvertfall....det betyr jo "død" og det er jo ikke oppløftende akkurat.

Skrevet

Requiem betyr dødsmesse, dvs en messe som blir skrevet for å hedre de som er døde. En ganske så fin gest synes nå jeg. Teksten er temmelig sterk, og musikken er flott. Ligger mye arbeid bak, og hvis du egentlig ikke er interessert i teksten, så lytt i hvert fall til musikken.

Gjest Anerikke
Skrevet

Det er et kjemperush med gode konserter!!

Og det er en enda større opplevelse å være med å synge selv!!!!

Skrevet

Det synes jeg og!!! Har vært med på noen framførelser selv, og det er et kjempekick! Vi som har vært med er gjerne "høye" i dager etterpå! Hehe, kjekt å snakke med likesinnede! Synger du i kor eller liknende selv, Anerikke?

Gjest Gjesta
Skrevet

Bare av nysgjerrighet: hvilket orkester var det som framførte Requiem? Var det Nord-Rogaland symfoniorkester eller var det et annet orkester som kom utenbys fra?

Skrevet

Det var Stavanger Symfoniorkester som spilte. Kjempebra synes jeg. Nord-Rogaland Symfoniorkester deltok så vidt jeg vet ikke under festivalen, men Harald Hårfagre kammerorkester spilte en del. De fleste som spiller der, er med i N-R s.orkester også.

Gjest Anerikke
Skrevet (endret)
Det synes jeg og!!! Har vært med på noen framførelser selv, og det er et kjempekick! Vi som har vært med er gjerne "høye" i dager etterpå! Hehe, kjekt å snakke med likesinnede! Synger du i kor eller liknende selv, Anerikke?

Har sunget mange år i et domkor, og hatt mye gøy!

Har vært med på å sette opp mange av de kjente klassiske verkene, og spilt inn en del plater. Jeg ELSKER å synge!!!

Endret av Anerikke
Skrevet
Har sunget mange år i et domkor, og hatt mye gøy!

Har vært med på å sette opp mange av de kjente klassiske verkene, og spilt inn en del plater. Jeg ELSKER å synge!!!

Har sunget mye i kor jeg også. Har aldri hatt sangtimer, men har fått skikkelig smaken av det nå. Det er så gøy! Jeg har alltid spillet div. instrumenter da. Men kunne gjerne tenke meg å tatt et par timer hos sangpedagog for å få litt veiledning. Hvilke verk har du satt opp da? Når jeg først begynner å prate musikk, så fortsetter jeg en stund... :sjenert:;)

Gjest Anerikke
Skrevet

Oi...!

De jeg kan komme på i farten er Händels Messias, Verdis Requiem... H-mollmessa , Juleoratoriet, Johannespasjonen (pluss masse mer!) av Bach... Mange mindre verk også. Vanskelig å huske!

Aïda og Rigoletto også. Kjempegøy!

Skrevet

Jeg har sett Aïda og juleoratoriet tidligere, artig! Var ikke alt jeg skjønte i Aïda; så den i Praha der de sang på italiensk, handlingen på egyptisk og tekstingen på tsjekkisk :ler: Juleoratoriet så jeg i København en gang, der musikken ble spilt av et barokkorkester med autentiske instrumenter og en mannlig alt. Litt av en opplevelse.

Har selv sunget på Cherubinis Requiem, Haydn - Missa in angustiis, Caplet - messe, og noen satser fra Rachmaninovs Vesper + noen til. Skal sette opp Carmina Burana til høsten! Gleder meg, er så gøy!

Skrevet

Jeg tror requiem betyr hvile, og er dødsmesse hvis dere forstår. Jeg var på konsert i Nidarosdomen der John Rutters Requiem ble framført. Det var også kjempebra, selv om jeg ikke akkurat ble ruset desverre.

Gjest gjest1
Skrevet

JA, denne rusen er noe som gjør at jeg liker å høre på musikk i kirka (og synge selv)! Selv om jeg ikke er det spor religiøs, føler jeg noe nær religiøsitet når jeg hører på god, seriøs musikk som folk virkelig har jobbet med.

Derfor irriterer det meg noe grenseløst all denne 'populariseringen' av musikk. Særlig kirkemusikk. Jeg var organist en stund, og foretrekker å spille Bach, Händel, og tradisjonell musikk (er nokså puristisk av meg :) ), for jeg tror at hvis folk anstrenger seg litt, eller PRØVER å strekke seg litt, vil de oppdage hvor mektig og fint det er med den klassiske musikken, og ikke be om kassettspillere med popmusikk, eller lignende, i kirka.

Jeg var også ganske nylig på en oppføring av Mozarts Requiem, og ble helt syyyk av misunnelse :ler: - denne gangen satt jeg i salen, sist gang var jeg med og sang selv...

Skrevet

Hehe, temmelig enig med deg, soleil~noir. Spiller klassisk piano selv, og vet hvor mye arbeid som ligger bak. Er ikke det spor religiøs selv, men det trenger en heller ikke være for å sette pris på slik musikk. Jeg liker metal og listepop også, og generelt litt av hvert, så det er fullt mulig å like begge deler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...