Gå til innhold

Stemor igjen, når skal vi treffes

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest A
Skrevet

Vet dette er individuellt, men hvor lenge er "passe" tid for at stemor er med på familiesammenkomster, skoleavslutninger, mm. For meg er det ikke naturlig enda, blir det noen gang det?

X-en var utro med henne og de har kjøpt hus og flytter sammen. Er et halvt år siden han flyttet. Vi var sammen/gift i 15/10 år, to barn

X-en og jeg har veldig forskjellige meninger om dette.

Det er altfor vondt å se dem sammen enda.

Videoannonse
Annonse
Gjest filosofia
Skrevet

Invividuellt. Noen er klare etter6 mnd, andre bruker hele livet. Du setter grenser for deg. Ingen andre kan bestemme eller forlange noe som helst.

Og barna vil se at mamma spiller skuespill. Om det er nå eller om 50 år så ser de det. Da kan man like gjerne være ærlig, men uten å forlange at barna skal ta side eller lide for det.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Når eksen din sin dame skal være med på barna sine ting må være opp til eksen og dama. Eventuelt også barna og de er store nok til å ha meninger om sånt.

Gjest Miloine
Skrevet

Hadde jeg vært den stemoren, ville jeg holdt meg klokelig unna - rett og slett.

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
Hadde jeg vært den stemoren, ville jeg holdt meg klokelig unna - rett og slett.

Hvorfor det?

Det forventes sikkert at stemoren stiller opp for barna ellers med klesvask, matlaging, ryddig osv, så hvorfor skal det da være på mors premisser?

Så lenge barna har et godt forhold til sin stemor å vil ha med henne også på ulike arrangemanger så må vel mor klare å svelge en kamel eller flere, for jeg kan love at stemor må svelge mange kameler opp gjennom årene.

Mor tar vel med sin nye partner når hun selv finner det for godt, tror neppe hun spør far om det er ok.

Gjest Gjest A
Skrevet

BELLATRIX

Så du syns at ny dame kan være med uansett hvor lang tid siden bruddet er og hvordan bruddet var. Skal jeg bare godta at ny dame er med på ting der jeg også er med, med en gang etter bruddet.

Jeg sier ikke de skal holde seg unna til evig tid, men de burde ta hensyn til at det er vondt for meg og barna å se dem sammen i settinger der vi skulle vært en familie.

Når barna ønsker at hun skal komme er det noe annet. Det er bare det at x-en kommer til å synes at det er naturlig å ta henne med lenge før vi andre er klare for det.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg mener det må være opptil dem å finne ut av det. Og er det ubehgelig for deg er det kanskje det for dem også.

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg synes at hun kan holde seg borte til dere er klar for det, både du og barna.

Skrevet
Hvorfor det?

Det forventes sikkert at stemoren stiller opp for barna ellers med klesvask, matlaging, ryddig osv, så hvorfor skal det da være på mors premisser?

Så lenge barna har et godt forhold til sin stemor å vil ha med henne også på ulike arrangemanger så må vel mor klare å svelge en kamel eller flere, for jeg kan love at stemor må svelge mange kameler opp gjennom årene.

Mor tar vel med sin nye partner når hun selv finner det for godt, tror neppe hun spør far om det er ok.

Så enig så enig. Jeg er stemor selv. Så lenge ungene ikke har noe i mot at stemoren blir med på sånne ting, så får mammaen svelge kamelen. Det er en hard verden vi lever i ;)

Gjest Gjest1
Skrevet
Så enig så enig. Jeg er stemor selv. Så lenge ungene ikke har noe i mot at stemoren blir med på sånne ting, så får mammaen svelge kamelen. Det er en hard verden vi lever i  ;)

Hvorfor skulle hun det? Det er hennes barn. Ikke stemorens. Da får stemoren ta hensyn synes jeg.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Men er det ikke op til mannen også? Stemoren er jo mannens nye kjæreste og han må vel få lov å bestemme over sitt liv? Eller skal eksen bestemme for evig? Det er da også mannens barn og så lenge han og barna synes det er greit å ha stemor tilstede så skjønner jeg ikke at noe skal være galt i det.

Skrevet

Jeg er også stemor og mor. Det kunne ikke falle meg inn å bli med på stebarnas tilstelninger om jeg hadde vært årsak til bruddet mellom de. Enhver forstår vel at det fra morens siden må være utrolig tøft å møte hun som eksen var utro med. Stemoren burde holde seg for god til å være til stede inntil det har gått en stund og følelsene har roet seg. Hvorfor skal hun være med? For å markere "eierskap"? Tullete og hensynsløst.

Jeg har vært sammen med min mann i fire år og jeg var ikke årsaken til bruddet mellom han og eksen, men vi har mange vonde følelser mellom oss og jeg holder med klokelig unna. Litt respekt er greit.

Gjest Gjest1
Skrevet
Men er det ikke op til mannen også? Stemoren er jo mannens nye kjæreste og han må vel få lov å bestemme over sitt liv? Eller skal eksen bestemme for evig? Det er da også mannens barn og så lenge han og barna synes det er greit å ha stemor tilstede så skjønner jeg ikke at noe skal være galt i det.

Jeg synes ikke det er noe han kan bestemme. Det handler litt om å være menneskelig. Moren har ikke valgt situasjonen hun er kommet i, hun er bare pålagt å akseptere den etter beste evne.

Det er vondt å være den som blir forlatt, og det er ikke lett å da skulle takle at den man blir forlatt for skal ta del i ens egne barn. Det kan ta tid å venne seg til slikt, og jeg synes at stemor her må kunne se litt forbi sine egne behov.

For å moderere meg selv: Kanskje ikke i ti år. Men et år eller så må hun kunne vente synes jeg.

Gjest filosofia
Skrevet
Jeg er også stemor og mor. Det kunne ikke falle meg inn å bli med på stebarnas tilstelninger om jeg hadde vært årsak til bruddet mellom de. Enhver forstår vel at det fra morens siden må være utrolig tøft å møte hun som eksen var utro med. Stemoren burde holde seg for god til å være til stede inntil det har gått en stund og følelsene har roet seg. Hvorfor skal hun være med? For å markere "eierskap"? Tullete og hensynsløst.

Jeg har vært sammen med min mann i fire år og jeg var ikke årsaken til bruddet mellom  han og eksen, men vi har mange vonde følelser mellom oss og jeg holder med klokelig unna. Litt respekt er greit.

:Nikke::blomst:

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg har vært sammen med min mann i fire år og jeg var ikke årsaken til bruddet mellom  han og eksen, men vi har mange vonde følelser mellom oss og jeg holder med klokelig unna. Litt respekt er greit.

Dette gjorde godt å lese. Det er ikke alltid om å gjøre å "stå på krava", noen ganger kan man ta menneskelige hensyn også.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Selvsagt tar man menneskelige hensyn. Jeg har ikke mye med eksen til mannen å gjøre, men det blir feil om hun skal bestemme om jeg skal være med på barnas skoleavslutninger. Det er et valg jeg, mannen og barna må få ta.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)
....

X-en var utro med henne og de har kjøpt hus og flytter sammen. Er et halvt år siden han flyttet. Vi var sammen/gift i 15/10 år, to barn

.....XDet er altfor vondt å se dem sammen enda.

HAN VAR UTO, OG HUN SLITER---------------HALLO!!!

Hvorfor det?

Fordi jeg som stemor i dette tilfelle bla. var årsaken til at faren til barnas mor var utro! Derfor! Derfor skrev jeg at jeg ville ha holdt meg klokelig unna.

Det skjønner du vel selv?

Hadde det ikke vært for det, vill det stillt seg anderledes.

Litt menneskelighet bør man vise, når man har vært en medvirkende årsak til at et medmenneske har det vondt pga. svik. - og du er en del av årsaken.

eller?

kanskje lese hva tråden handler om er lurt, for den handler ikke om stemødre generelt

Endret av Miloine
Skrevet
Dette gjorde godt å lese. Det er ikke alltid om å gjøre å "stå på krava", noen ganger kan man ta menneskelige hensyn også.

Ikke alle stemødre er som i askepott ;) Men nå det er sagt så hadde jeg ikke ønsket å være med på slike tilstelninger heller. Om tonen mellom oss hadde vært god så,- selvfølgelig! Men når den ikke er det så hadde det blitt en ubehagelig opplevelse for meg også. Ungene merker slikt.

Her har det jo bare gått et halvt år siden bruddet og såpass tolmodighet må en stemor ha at hun kan stå på sidelinjen en stund til. Tror kanskje hun er redd for å la mannen være alene med ekskona, for jeg har vanskelig for å tro at hun så inderlig ønsker å være der,-for ungenes skyld.......

Gjest Enig med Miloine
Skrevet
Fordi jeg som stemor i dette tilfelle bla. var årsaken til at faren til barnas mor var utro! Derfor! Derfor skrev jeg at jeg ville ha holdt meg klokelig unna.

Det skjønner du vel selv?

Hadde det ikke vært for det, vill det stillt seg anderledes.

Litt menneskelighet bør man vise, når man har vært en medvirkende årsak til at et medmenneske har det vondt pga. svik. - og du er en del av årsaken.

eller?

:Nikke:

Det er stor forskjell på en stemor som har "kapret" en "gift" mann, enn en som har blitt sammen med han etter et reelt brudd.

Gjest Gjest1
Skrevet
:Nikke:

Det er stor forskjell på en stemor som har "kapret" en "gift" mann, enn en som har blitt sammen med han etter et reelt brudd.

Ja det er helt sant. Har hun "kapret" ham som du sier får hun ta konsekvensene og ikke bare godene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...