Gå til innhold

Skjema for mottatt pengegave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mottok ifjor en pengegave som overskrider 10.000 kroner. Dette må føres på eget skjema har jeg hørt. Noen som vet hva skjemaet heter og om det finnes en link til å laste det ned hos skatteetaten?

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gaveavgiften betales ikke via selvangivelsen. Du skal melde ifra til fylkesskattekontoret når gaveoverføringen finner sted, det er frister for hvos lenge etter gaveoverføring du skal melde fra. Ta kontakt med skattefogdkontoret i ditt fylke, så vil de veilede deg videre. Får håpe du ikke har overskredet fristen for å melde ifra, hvis ikke får du vel en tilleggsavgift hvis de kan spore pengeoverføringen (alle store pengeoverføringer blir jo meldt til kredittlsynet) :)

Skrevet

Frist? Trodde dette bare hadde med selvangivelsen å gjøre.. Så et sted nå at det står at gave må meldes fra begge parter innen en måned. Hvem er det som vet sånt da? Det stod også noe om norsk statsborgerskap til giver. Hva om giver ikke er norsk statsborger og bor i utlandet, gjelder det andre regler?

Skrevet

Det står et punkt på selvangivelsens første side (i alle fall på min versjon, men jeg er selvstendig næringdrivende), under Andre opplysninger. På min selvangivelse heter det punkt 1.5.3. DU skal bare krysse av for ja, at du har mottatt mer enn 10 000 kroner, og så føre på beløpet du har mottatt.

Du skal ikke levere med noe skjema til dette punktet.

Skrevet

Tror det skal meldes på eget gaveskjema innen 1 mnd, OG oppføres på selvangivelsen.

Gjest allium
Skrevet

Man må ikke blande gaveavgift og skatt.

Gaver på over 10000 kroner skal oppgis på selvangivelsen fordi man skal gi en forklaring på formueøkningen. Men de er ikke skattepliktige.

Er gaven fra en man har arverett etter, er den derimot avgiftspliktig, og skal innberettes på eget skjema når man mottar den. Avgiften har ingen sammenheng med skatten for samme år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...