^me^ Skrevet 21. april 2006 #1 Skrevet 21. april 2006 jeg satt og tenkte litt.. jeg leste om ting på kreta og slik, turer som var arangert.. den ene turen gikk til noen kloster og da skulle du ha klesplagg som dekte skuldre og knær.. hvorfor det? vi er født nakne?skulle det ikke være normalt og naturlig vise hud uanz hvor du er?alle er vel like..sånn generellt kroppslig..og det var gud som lagde oss slik.. så hvorfor må du plutselig dekke til skuldre og knær i kirker og klostre? er det for at vi ikke skal gjøre munkene kåte om vi viser litt kløft eller lår?
Gjest 2324 Skrevet 22. april 2006 #2 Skrevet 22. april 2006 Det er på grunn av respekt for menneskene i klosteret og det de tror på. Ser på det som helt natrulig å dekke meg til i slike sammenhenger. Det samme gjelder i kirken her hjemme også.
Hu i Svingen Skrevet 22. april 2006 #3 Skrevet 22. april 2006 Hvis du vet litt om hvordan ulike kulturer fungerer så synes jeg det er er litt dumt spørsmål (men der er lov for all del). Jeg synes det er en selvfølge at amn følger et lands og en kulturs skikker når man er på besøk. Det ville f.eks. ikke falt meg inn å vandre rundt i India i kort shorts og singlet. Og dersom en kirke eller et kloster krever dresscode for at folk skal få adgang så synes jeg det er helt greit. Det finnes utesteder i Oslo som ikke slipper folk inn hvis de har feil påkledning...
Gjest LoisLane Skrevet 22. april 2006 #4 Skrevet 22. april 2006 vi er født nakne?skulle det ikke være normalt og naturlig vise hud uanz hvor du er?← Enig. Vi driter i klær alle sammen. Uanz hvor vi er.
Hu i Svingen Skrevet 22. april 2006 #5 Skrevet 22. april 2006 Enig. Vi driter i klær alle sammen. Uanz hvor vi er. ←
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #6 Skrevet 22. april 2006 hvorfor det? vi er født nakne?skulle det ikke være normalt og naturlig vise hud uanz hvor du er?alle er vel like..sånn generellt kroppslig..og det var gud som lagde oss slik.. ← sex og bluferdighet--> mennesker skaper kultur. At du ikke går i horete klær i kirken, har for de fleste med frykt for sanksjoner å gjøre. Respekt sier ingenting.
^me^ Skrevet 22. april 2006 Forfatter #7 Skrevet 22. april 2006 nå er det ikke slik at jeg hadde vert så dum og troppe opp uten tildekte skuldre/knær verken i kirkene her i norge eller andre "hellige" plasser i utlandet. jeg er en veldig respektfull person som absolutt hadde dekt til skuldre og knær.. jeg bare lurte på hvorfor man måtte gjøre det..is that a crime?
Gjest gotthard Skrevet 22. april 2006 #8 Skrevet 22. april 2006 kansje så ikke de stakarne som har lovet og aldri ha sex ikke skal fristes for mye?hmmmm. neida, det er vel i respekt for deres gud tenker jeg
Gjest gjest1 Skrevet 22. april 2006 #9 Skrevet 22. april 2006 Deres gud har jo skapt disse kroppene, jo! :klø: Det var litt ulogisk. Han skaper fine kropper for å tvinge dem til å dekkes til
iviking Skrevet 22. april 2006 #10 Skrevet 22. april 2006 nå er det ikke slik at jeg hadde vert så dum og troppe opp uten tildekte skuldre/knær verken i kirkene her i norge eller andre "hellige" plasser i utlandet. jeg er en veldig respektfull person som absolutt hadde dekt til skuldre og knær.. jeg bare lurte på hvorfor man måtte gjøre det..is that a crime? ← De lever mest sansynligvis i sølibat, og derfor skal de ikke fristes, regner med at det er noe sånt. Du skal også kle deg fint, fordi du er i Guds hus, det er det jeg tror årsaken er.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #11 Skrevet 22. april 2006 Det med bluferdighet er noe som finnes i mange kulturer. Å dekke til kjønnsorganger og enkelte andre deler av kroppen har mennesker gjort gjennom årtusener. Vi mennesker er skapt nakne, men vi er ikke dyr og vi er heller ikke utviklet til å leve slik. Mennesker slik kroppene er nå ville ikke tåle et liv som naken. At enkelte deler av kroppen tradisjonelt skal dekkes til kan handle om å ikke friste andre av samme art. Det er en måte å regulere det seksuelle på. Siden menneskebarn ikke klarer seg på egenhånd kort tid etter fødselen er det praktisk at det seksuelle har vært regulert og ikke fritt villt. Kloster har vært tilholdssted for mennesker som vil vende livet sitt mot det religiøse og som skal vende oppmerksomheten der. Det samme gjelder kirker. Konsentasjon om det hellige hadde ikke blitt det samme dersom folk hadde vært nakne der. Det samme gjelder om noen går med bare bryst eller blotter store deler av kroppen sin. Det samme kan du for så vidt si om andre steder i samfunnet også. Det vil ikke være akseptert om ansatte på trygdekontoret går i bikini på jobb eller at legen som skal undersøke oss går kledd utelukkende i stringtruse.
Lille Grete Skrevet 24. april 2006 #12 Skrevet 24. april 2006 Deres gud har jo skapt disse kroppene, jo! :klø: Det var litt ulogisk. Han skaper fine kropper for å tvinge dem til å dekkes til ← Godt poeng Vi trenger ikke dekke oss til for ham nei. Det har nok bare med tradisjon og kultur og gjøre. Egentlig merkelig at dette med at nakenhet så ofte forbindes med sex, men det er nok fordi sex er veldig tabu i mange sammenhenger, spesielt religiøse.
Gjest Elfrida Skrevet 24. april 2006 #13 Skrevet 24. april 2006 jeg satt og tenkte litt.. jeg leste om ting på kreta og slik, turer som var arangert.. den ene turen gikk til noen kloster og da skulle du ha klesplagg som dekte skuldre og knær.. hvorfor det? vi er født nakne?skulle det ikke være normalt og naturlig vise hud uanz hvor du er?alle er vel like..sånn generellt kroppslig..og det var gud som lagde oss slik.. så hvorfor må du plutselig dekke til skuldre og knær i kirker og klostre? er det for at vi ikke skal gjøre munkene kåte om vi viser litt kløft eller lår? ← Så du kunne tenke deg å vise litt kløft eller lår i en kirke, fordi det er naturlig. La meg gjette; du ville ikke gått i bikini eller toppløs i den kirken? Du har grenser for hvordan du syns det passer å være kledt, og det har de som holder til i det klosteret også. Når turistene kommer i korte short og små topper oppleves det nok omtrent som om de har bikini på av dem som bor der. Man har forskjellige grenser for hva som oppleves som 'for nakent' i forskjellige kulturer, og jeg syns man bør følge de regler som finnes dit man reiser, så langt det er praktisk mulig.
Gjest Gjest_Maddy Skrevet 24. april 2006 #14 Skrevet 24. april 2006 Dersom man har et problem med å dekke til skuldre og knær så bør man holde seg unna Kirkene og Klostrene. Man skal respektere det faktum at de ber om at skuldre og knær er dekket til. Mange steder så kan man låne kjortler som dekker til knær og skuldre når man besøker et Kloster eller en Kirke.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2006 #15 Skrevet 24. april 2006 Godt poeng Vi trenger ikke dekke oss til for ham nei. Det har nok bare med tradisjon og kultur og gjøre. Egentlig merkelig at dette med at nakenhet så ofte forbindes med sex, men det er nok fordi sex er veldig tabu i mange sammenhenger, spesielt religiøse. ← Synes du at det er rart at nakenhet forbindes med sex?
punktom Skrevet 24. april 2006 #16 Skrevet 24. april 2006 En kirke er ikke akkurat et sted for attrå, så at man kler seg anstendig er kanskje ikke så rart. Alt til sin tid. Selv som den gamle ateisten jeg er, må jeg si jeg hevet øyenbrynene for paret som råklinet i St. Peters-kirken under en andakt.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2006 #17 Skrevet 24. april 2006 Man har forskjellige grenser for hva som oppleves som 'for nakent' i forskjellige kulturer, og jeg syns man bør følge de regler som finnes dit man reiser, så langt det er praktisk mulig. ← Nemlig! Grensene er forskjellige i forskjellige kulturer. Hos oss ville det ikke passe seg å gå inn toppløs på et trygdekontor. Det kan svært godt hende at det hadde vært passende i en annen kultur. Vi har tabuer i forhold til kroppshår. Å vise seg offentlig som kvinne med hårete legger og hår under armene er ikke ulovlig her, men vil bli reagert veldig på av enkelte.
Furstina Skrevet 24. april 2006 #18 Skrevet 24. april 2006 Det handlar om respekt för kyrkorummet. Att kyrkan ska vara en plats för tro, böner och välsignelser och inte för sexuell lockelse. Fokus ska ligga på tron och inte dit blickarna kan styras. Att ha bara axlar och en djup urringning är en sexuell klädsel precis som en bikinitopp eller liknande. Även brudar som vigs eller bröllopsgäster bör (enligt tradition) ha en sjal, bolero eller liknande för att täcka över festurringningen. Av samma skäl bör kjolen vara lite längre än kort-kort. Exakt var gränserna går skiljer sig åt från olika kulturer.
Superlammet Skrevet 24. april 2006 #19 Skrevet 24. april 2006 Det handlar om respekt för kyrkorummet. Att kyrkan ska vara en plats för tro, böner och välsignelser och inte för sexuell lockelse. Fokus ska ligga på tron och inte dit blickarna kan styras. Att ha bara axlar och en djup urringning är en sexuell klädsel precis som en bikinitopp eller liknande. Även brudar som vigs eller bröllopsgäster bör (enligt tradition) ha en sjal, bolero eller liknande för att täcka över festurringningen. Av samma skäl bör kjolen vara lite längre än kort-kort. Exakt var gränserna går skiljer sig åt från olika kulturer. ← I den katolske kirke skal både menn og kvinner dekke til skuldre og knær. Dvs. at kjolen skal gå ned til under knærne, og menn kan ikke gå i shorts når de skal besøke katolske kirker. Dette er fordi, som Furstina sier, at kirken er en plass for tro, bønn og velsignelse, og ikke kjødelige fristelser.
Lille Grete Skrevet 24. april 2006 #20 Skrevet 24. april 2006 Synes du at det er rart at nakenhet forbindes med sex? ← Ja, egentlig. Det med klær og hva som er anstendig og ikke, har kun med kultur å gjøre. Noen steder er det helt greit og normalt å gå toppløs, mens det kan være viktig å skjule knærne. Det finnes stammer der alle går nakne, uten at det fører til mer sexfiksering. Vi er jo født nakne da, og vi ser jo omtrent like ut alle sammen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå