Gå til innhold

Tror dere på skjebnen?

Gjest Jalileh

Anbefalte innlegg

Gjest King James II
Du får ha meg unnskyldt, men jeg ser ingen grunn til å be til noen, hverken Gud eller andre, hvis det ikke er for å oppnå noe.

Jesus sier da også: BE SÅ SKAL DU FÅ.

Jeg tror nok Jesus mente at man skal be om Åndelig hjelp. Og ber man om Åndelig hjelp vil man få det

Eller du synnes kanskje man skal be om penger og sånt

husk Jesus ord.

Mennesket skal ikke leve på brød alene men på Guds ord.

vel noe i den duren var det ihvertfall Jesus sa til djevelen da han var i ørkene og ble fristet i 40 dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor tror du det er forutbestemt at de fleste ikke skal tro på skjebnen?

Og at noen skal tro på den?

Behøver det å være en spesiell grunn? Hvorfor finnes det fjell? Stjerner? Hvorfor liker jenter sjokolade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalileh
Du får ha meg unnskyldt, men jeg ser ingen grunn til å be til noen, hverken Gud eller andre, hvis det ikke er for å oppnå noe.

Jesus sier da også: BE SÅ SKAL DU FÅ.

Ja, men jeg tror ikke på Jesus for n'te gang. :ler:

Du ber tydeligvis for å oppnå noe, jeg ber for at de rundt meg skal ha det bra. Aldri for å oppnå noe. Det blir for meg feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg tror ikke på Jesus for n'te gang. :ler:

Du ber tydeligvis for å oppnå noe, jeg ber for at de rundt meg skal ha det bra. Aldri for å oppnå noe. Det blir for meg feil.

Oppnår du ikke noe hvis de rundt deg får det bra da?

Å si at en ber om noe uten at det er for å oppnå noe er jo bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker sannsynlig at det er noe som heter skjebne. Jeg husker også veldig godt når jeg begynte å tro på skjebnen, det var under en sykkeltur i Danmark for noen år siden, etter en konkurranse og jeg og pappa sykla sightseeing. Da luftet jeg en tanke som nesten ødela turen, for pappa ble rett og slett sur.

Ideen er følgende: Handlingene våre styres av tankene våre. Og hvor kommer tankene fra? Vel, vi kan måle tankeaktivitet, selv om vi ikke kan måle akkurat hva vi tenker. Vi kan se hvilke deler av hjernen som er aktiv, f.eks under sex. Hvis tankene er et produkt av det som skjer i nervene, så kan tankene beskrives som fysiske funksjoner. Jeg vet hvilke nerver som fyrer av impulser til hvilke hjerneområder- altså burde det teoretisk vært mulig å regne ut hva jeg kommer til å tenke.

Så er saken, vi reagerer jo på alt rundt oss. Hvis en av dere fant ut hvem jeg var, og ringte meg ville jeg nok reagert ganske så spesielt. Men hva var årsaken til at dere ringte? Sannsynligvis DERES tanker. På den måten er tanker og handling knyttet sammen i et komplekst nettverk. Men alle disse komplekse nettverkene kunne en beskrevet med matematiske formler. Hvis jeg hadde kunnet regne ut hvordan dette nettverket må se ut, kunne jeg i teorien ha forutsett ALT. Jeg kunne ha visst hvilke nevroner som reagerer i det dere leser dette, og jeg kunne ha regnet meg fram til hvordan dere ville tenke. Akkurat som jeg kan regne ut hvor stor fart en kule får i et bestemt punkt når jeg slipper den fra hodehøyde, bare mye, mye mer komplekst siden ALT henger sammen.

Hele bakgrunnen for denne tankegangen er at tankene våre til syvende og sist ikke er annet enn et resultat av fysikk, og dermed kan alt regnes ut. (i teorien) Sånn sett må det også eksistere en skjebne, for alle kuler for en bestemt fart når jeg slipper dem fra hodehøyde. (g*roten av 2h)

Nå vil vi ikke kunne klare å regne på dette (tror jeg) Men det betyr ikke at fysikken ikke stemmer!! Kula får samme fart idet den treffer bakken enten du klarer å regne det ut eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Annonse

Gjest tja, men?

Om jeg tror på "skjebnen", tja, men? Om jeg forstår "skjebnen" slik du, tror jeg, mener, så mener du at alt er bestemt på forhånd, hva er da vitsen med å "kjempe i mot alt negativt", stri i hverdagen, mot sykdom og sult osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Ja, jeg tror på skjebnen! Men jeg tror at for å gjøre det som er riktig, så må man ha kontakt med seg selv. Om du går på en vei du ikke skal, om du ikke har kontakt med deg selv, så kan du trø galt. Jeg tror at det finnes en skjebne, men at det livet vi lever og de valgene vi tar, kan sammenlignes med parallele univers. Der det finnes en positiv og en negativ. Den virkelige oss sitter på x-box og sliter med spillet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_cathay_*
jada, poenget mitt er at de fleste muslimer kaller Gud ved navnet Allah, vet også at han har 100 navn hvor bare 99 er kjent for mennesket.

Får ikkje vekk detta sitatet, så venligst sjå bort frå det.

Eg må nok sei eg trur på skjebnen, Skjebnen identisk med Gud. Eg er ein kristen. Eg trur og har opplevd at Han legg ting til rette. Det vil ikkje sei at han overstyrer livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...