Gå til innhold

Appelsintre

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg kjøpte et lite appelsintre på Ikea for 2-3 uker sider. Flotte blader og med små appelsiner. Jeg skjønner at jeg ikke kan få ordentlige frukt på det, men selv om jeg vanner, gjødsler og lar det stå lyst og varmt så mister det bladene sine og har falt helt sammen. Jeg sitter i sofaen og hører lyden av blader som faller i dette øyeblikk....

Kan noen plantekjennere her inne gi meg noen tips for hvordan jeg kan redde appelsintreet mitt?

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om det dør...og at det ikke kan reddes/at det ikke er vits i å prøve å redde det.

Jeg skulle ønske folk sluttet å kjøpe dyre planter hos IKEA og heller gikk til et hagesenter som er ekspert på planter!!! Bare den oppbevaringen (i dårlig lys) inne på IKEA kan ha tatt kverken på treet ditt før du kjøpte det.

Samt din evt uvitenhet ved å bære treet uinnpakket ut i bilen ved minusgrader eller sterk isnende vind, over-eller undervanning, for sterk gjødsling i tørr jord (svir røttene kjemisk), skadedyrangrep (f.eks spinnmidd), for dårlig lys (det du tror er godt lys er ikke nødvendigvis godt lys for planter) osv osv.

Ville du ha flere mulige grunner?

Mange feller her...

Jeg har et 40 år gmlt appelsintre dyrket fra appelsinfrø. Det kommer ihvertfall aldri appelsiner på, men er en nydelig grønnplante (beskjært ned til 2 meters høyde da) *stolt*

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for svar. Jeg skal innrømme at jeg ikke er noen plantekjenner og at jeg bare falt for dette treet på Ikea. Men det ble ikke utsatt for kulde eller vind, jeg gjødsler med bio-dynamisk gjødsel x 1 pr. uke og har ikke overvannet det. Jeg tror også det har tilstrekkelig med lys der det står.

Men det kan hende som du sier at det allerede var inne i en visningsprosess da jeg kjøpte det. Lover; skal ALDRI kjøpe planter på Ikea mer.

Tror jeg skal så appelsinfrø, husker vi hadde det da jeg var barn.

Skrevet

Huff, nå følte jeg meg truffet her. Har handlet planter på Ikea flere ganger, det eneste som har overlevd til nå er de derre lucky bamboo-greiene. Har innsett flere ganger at det ikke er lurt å handle planter der, men så kommer jeg dit og ser et eller annet som er så fint og så billig og bare mååååååååååååå ha... Papegøye-blomster f eks.

Men, for å holde meg til temaet, jeg så at de hadde sitrusplanter på Plantasjen nå. De var innmari kule, men ganske dyre. Hadde veldig lyst på, men var jo altfor dyrt. Kan ikke huske å ha sett appelsinfrø noe sted, heller. Får man kjøpt det hos hagesentre?

Skrevet
Huff, nå følte jeg meg truffet her. Har handlet planter på Ikea flere ganger, det eneste som har overlevd til nå er de derre lucky bamboo-greiene. Har innsett flere ganger at det ikke er lurt å handle planter der, men så kommer jeg dit og ser et eller annet som er så fint og så billig og bare mååååååååååååå ha... Papegøye-blomster f eks.

Men, for å holde meg til temaet, jeg så at de hadde sitrusplanter på Plantasjen nå. De var innmari kule, men ganske dyre. Hadde veldig lyst på, men var jo altfor dyrt. Kan ikke huske å ha sett appelsinfrø noe sted, heller. Får man kjøpt det hos hagesentre?

kan du ikke bare ta et frø fra en appelsin da? :sjenert:

Skrevet

Var det jeg lurte på. Sår man steinen da, eller plukker ut noe inni?

Skrevet
Var det jeg lurte på. Sår man steinen da, eller plukker ut noe inni?

Ikke at jeg er noen ekspert, men ville tro det bare er å så frøet. Det er vel det som skjer i naturen...

Skrevet

Hm, håper de har appelsiner med masse steiner i på butikken i dag. ;)

Gjest gjesten over
Skrevet

Hei, Sushigirl! Du planter bare appelsin/sitron/lime/klementinfrøene slik de er, ca 1 cm dypt. Pass på at ikke jorden tørker ut under spiring, da kan du drepe kimen som vokser. (Men jorda skal ikke være søkkvåt hele tiden heller)!

Nå må jeg i grunnen legge til at jeg har dårlig erfaringer med spinnmidd fra Plantasjen, men om man gransker bladene grundig, og ikke kjøper planter som ser litt pjusk ut (litt slappe, gule blader el.l) så går det nok bra.

Noen planter tar lengre tid enn andre å dyrke frem, prisen avspeiler det til en viss grad. For dyrere innkjøp vil jeg anbefale å drive litt research på forhånd før du kjøper plantet. Ikke alle opplysninger på Plantasjenetiketter er 100% rettledende heller (eks: De "glemmer" å nevne at planten trenger kjølig vinter i 10 grader og godt plantelys...ikke rart planten dør for deg til vinteren da, uten at du vet hva du har gjort feil...)

Men - OK - har man råd til det kan man selvsagt kjøpe masse stilige planter, ha dem en stund, og kaste dem når de dør... (og det er akkurat det folk gjør for tiden. )

Men uansett: Lykke til med plantene deres, og frøsåing! Det er helt perfekt tid å så på nå.

Gjest gjesta
Skrevet
Jeg skulle ønske folk sluttet å kjøpe dyre planter hos IKEA og heller gikk til et hagesenter som er ekspert på planter!!!

Plantene på Ikea er langt fra dyre.. ;)

Det er derfor jeg har falt for fristelsen og kjøpt noen der. De lever fortsatt i beste velgående, og viser ingen tegn til å slutte med det :)

Gjest gjest1
Skrevet
men så kommer jeg dit og ser et eller annet som er så fint og så billig og bare mååååååååååååå ha... Papegøye-blomster f eks.

Her kan jeg trøste deg med at papegøye-blomster faktisk bare får en blomst. Når du kjøper den, så er den døende. Men som blomsterbutikk-dama sa; den dør langsomt ;)

Hilsen en som ventet på at papegøye-blomsten skulle få en ny blomst i ett år :ler:

Skrevet

Det er derfor jeg har falt for fristelsen og kjøpt noen der. De lever fortsatt i beste velgående, og viser ingen tegn til å slutte med det :)

Jeg har også bare gode erfaringer.

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg har også kjøpt mange fine planter på IKEA som har levd i flere år og blitt store og fine!

Skrevet

IKEA-aloeveraene mine er svære og vokser fortere enn jeg greier å potte de om.

Gjest GreenSky
Skrevet
IKEA-aloeveraene mine er svære og vokser fortere enn jeg greier å potte de om.

mine ikea aloer er døde. :tristbla:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Her kan jeg trøste deg med at papegøye-blomster faktisk bare får en blomst. Når du kjøper den, så er den døende. Men som blomsterbutikk-dama sa; den dør langsomt ;)

Hilsen en som ventet på at papegøye-blomsten skulle få en ny blomst i ett år  :ler:

Det stemmer ikke. Vriesia og Guzmania får bare en blomst, som du beskriver. Papegøyeblomst er noe annet. Det riktige navnet er Strelitzia, kalles også paradisfuglblomst. Den lever og vokser og blomstrer i årevis.

Gjest meloveshopping
Skrevet

:sjenert: jobber i bytte og retur avdelingen på et av Ikea sitt varehus og tror jeg har vært utfor at 3 eller 4 har kommet for å klage på plantene som de har kjøpt ...og jeg har jammen jobbet der en stund nå.

Jeg har selv kjøpt masse planter på Ikea, noen dør og noen lever.

Skyldes i grunnen at jeg ikke eier "grønne fingrer". :ler:

Skrevet

Jeg har kjøpt masse billige og fine planter på IKEA, og de lever så fint alle sammen så!

Skrevet

Jeg har kjøpt flere planter på ikea som lever godt. Et "tre" jeg kjøpte for 5 år siden rekker nå helt til taket og trives godt. Orkideen jeg kjøpte i høst derimot ser litt trist ut. Men jeg tror ikke det er ikea sin skyld...

Skrevet

Jeg har selv et appelsintre fra IKEA. De første dagene skjedde det samme med meg, bladene falt av.

På potta på planta står det at den skal vannes sparsommelig på vinterstid, men siden det er mange frukter på treet, er det kanskje vekstperiode i landet den kommer fra?

Hvertfall: jeg skar av døde grener og blader og vanner den nå med et glass vann om dagen. Nå holder den seg fint og nye frukter vokser til.

Ellers må jeg til slutt si at jeg har hatt blandede erfaringer med IKEAplanter...

Men til deg som jobber på IKEA og har sett få returer på planter: det er kanskje fordi dere ikke tar i mot returer på planter... :eeeh:

Jeg skal hvertfall begrense planeinnkjøpene mine der fremover selv om et par av dem har vært gode...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...