Gjest Gjest Skrevet 21. april 2006 #1 Skrevet 21. april 2006 Buoris! Stem på samejenta våres Marita! Ho e en kjempe ambasadør!
Hilda Skrevet 21. april 2006 #2 Skrevet 21. april 2006 Enig! Og hun HAR en nydelig stemme! Fikk bare litt hard medfart sist som nok slo selvtilliten hennes litt ut idag... Dessverre!
Gjest gjest1 Skrevet 21. april 2006 #3 Skrevet 21. april 2006 Spiller det noen rolle om hun er same? Jeg mener nei.
Hilda Skrevet 21. april 2006 #4 Skrevet 21. april 2006 Spiller det noen rolle om hun er same? Jeg mener nei. ← Både ja og nei... Hvor mange samer fremstilles slik som henne i media idag? Vi har faktisk en urbefolkning her i landet og jeg synes det er stilig at slike som henne endelig tre frem i medielyset og viser at samer er mer enn lavvu, rein og joikakaker.....
Trampe Skrevet 21. april 2006 #5 Skrevet 21. april 2006 Dere som mener hun bør stemmes frem på grunn av at hun er same - hvorfor? Bør ikke Marita hevde seg i en sangkonkurranse på grunn av sangen, ikke på grunn av om hun er samisk eller ikke? Klart det er bra som Hilda over meg her sier at en samisk jente hevder seg, og at folk skjønner at samer er mer enn rein og joikakaker, men det blir uansett galt å stemme henne frem på det grunnlaget.
Gjest gjest1 Skrevet 21. april 2006 #6 Skrevet 21. april 2006 Både ja og nei... Hvor mange samer fremstilles slik som henne i media idag? Vi har faktisk en urbefolkning her i landet og jeg synes det er stilig at slike som henne endelig tre frem i medielyset og viser at samer er mer enn lavvu, rein og joikakaker..... ← Har hun egentlig snakket noe om at hun er same? Har det vært et tema? Det har ikke jeg fått med meg i såfall, og har ikke tenkt over det.
Nasseline Skrevet 22. april 2006 #7 Skrevet 22. april 2006 Jeg har heller ikke hørt snakk om at hun er same. Men jeg synes ikke hun fortjente å gå videre i går. Ørjan sang hakket bedre enn henne. Hun sang jo falskt, jo... og jeg synes hun er veldig anonym.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #8 Skrevet 22. april 2006 Det er viktig for sameungdom at de har gode forbilder og at de hører samer omtalt som annet enn sosialklienter og voldtektsmenn (jmf saken som rulles opp i kautokeino). Men samtidig mp denne samiske jenta selv velge om hun vil stå fram og kjempe samenes sak. Det kan godt hende hun bare ønsker å være en vanlig jente og bli vurdert på samme grunnlag som de andre artistene. Lene Marlin har jo samisk avstamning. Var jo en representant for en sameorganisasjon som mente hun burde snakke mer om sin samiske avstamning. Men jeg mener nå det må være den enkeltes valg, ingen er forpliktet til å måtte bli akriv politisk pga genene sine.
Gjest lilletroll Skrevet 23. april 2006 #9 Skrevet 23. april 2006 Å stemme fram noen fordi de er same, eller vestlending eller gul eller blå blir jo noe feil i en SANG konkurranse. Marita har en aldeles fantastisk nydelig stemme, men dessverre synger hun ikke rent, og da har hun ikke noe som vinner å gjøre. Marita er ung og kan lære masse og lenge, og forhåpentligvis kan hun trene opp øret sitt slik at hun etterhvert synger renere, for det har den stemmen fortjent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå