Gå til innhold

Pannekakeoppskrift

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Sånn på tampen :

Noen som har en "vanlig" oppskrift på pannekaker ?

Fant ikke (den svært vanskelige) oppskriften :ler:

(kunne sikkert tatt det på feelingen, men prøver her først)

På forhånd takker og bukker jeg :)

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Hadde pannekaker til middag i dag vi også! Men her i huset lages røra på feelingen. enste som er fast fra gang til gang er tre egg. Ingrediensene er de samme fra gang til gang altså, men det går på "litt sukker" "en skvett melk" "en del hvetemel" og "mer melk" typen definisjoner av mengde. Altså... sånn som det blir, sånn blir det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig en grei måte å gjøre det på da.

Den oppskriften jeg fant var i Gyldendals nye store kokebok og jeg så med en gang at det var for lite melk og mel.....

Husker jo egentlig ingrediensene, men ikke mengden.

Nå har jeg skrevet opp "min versjon" av oppskriften i allefall :)

Takker for tips :-)

klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannekaker.

Tja.....pannekaker består som man vet av egg, sukker, mel og melk.

Du kan ha som et bakteppe når du går i gang at dersom du bruker mye egg, blir pannekakene gode. Jeg har av av en eller annen grunn landet på tallet 8 når det gjelder antall egg. Jeg pisker egg og sukker sammen; jeg gidder aldri å gå så langt at det blir eggedosis av det, men det hadde neppe skadet om jeg gjorde det. Når egg og sukker er pisket sammen tilsetter du mel, til blandingen blir rett og slett for tykk til å være pannekakerøre. For å bøte på det, tilsetter du melk. Du pisker hele tiden, og hvis du synes røren blir for tynn tilsetter du mer mel, og hvis for tykk mer melk. Etterhvert vil du få en røre som "du liker trynet på", og da, etter å ha latt den stå i et kvarter, er det bare å gå i gang med å steike den opp.

milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Gjør det heller annerledes enn "anbefalt" her, fordi det ellers blir for mye, og dessuten så mye klumper, etter min mening. Egg og sukker sammen, og så en god skvett melk (denne har jeg en tendesn til å la bli for liten, da blird et litt få pannekaker) Og så mel til det er sy tykt som det bare går før mikseren protesterer, og så melk til det er passe tykt, og på den måten blir det passe mange, og uten klumper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager pannekaker, bruker jeg ikke sukker - synes det blir alt for søtt. Jeg bruker egg, melk, mel og en klype salt. Så får de som vil, ta sukker på etterpå. Fast ved siden av er ertesuppe. NAM NAM!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i at å bruke mange egg gjør pannekakene gode. Jeg måtte trikse og mikse litt med oppskriften (hvorfor er alle slike oppskrifter for små mht mengde????) og jeg fant da ut at jeg skulle ta et par egg mer enn det det stod (blant annet) og de ble knallgode!

Synes også for øvrig pannekake mixen funker bra :)

Skal forresten spise litt pancakes nå :D

God middag :kul:

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, chimp, i at det blir ganske mange pannekaker av min fremgangsmåte.

men.....jeg har følgende filosofi:

Hvis det er godt med en pannekake....da må det jo være dobbelt så godt med to.

:ler:

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Mange pannekaker, da har man kalde pannekaker til kveldsmat da :)

Det er en grense for hvor mange pannekaker jeg klarer spise til middag, men jeg klarer fint et par ekstra til kveldsmat med syltetøy på, og pent oppbevart med plast over selvsagt, holder de seg fint til frokost også ja :)

Sambo liker ikke kalde pannekaker, så de får jeg ha helt for meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til denne førjuls-pannekake-debatt, skal jeg bidra m å gi et innblikk i hvordan d forseggår hos oss når denne spise står på menyen: (Født og oppvokst i Tromsø, må jeg nok tilstå å ha tredd div. bisarre mattradisjoner ned over hodene på min lille familie). Altså; pannekakene stekes én for én, brettes i fire og holdes varme: Deretter sprøstekes en haug m baconterninger, samtidig som en ertesuppe-pose av ønsket fabrikat tilberedes etter alle kunstens regler. Pannekakene inntas overstrødd både sukker og.. (hold dere fast!!!) baconterninger, rulles sammen og spises for hånd el. pr. kniv og gaffel. En bolle ertesuppe er obligatorisk tilbehør.....(Dette fenomen, at våre pannekaker inntas m disse to næringsemner, altså sukker og bacon, i én og samme munnfull, for å si d slik, vekker alltid VOLDSOM oppmerksomhet). Vel, sambis vennet seg like kjapt til å spise pannekaker 'this way' som han lærte seg å spise lutefisk i voksen alder.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chimp: Er dette så spesielt da? Dette er jo et helt ordinært pannekakemåltid, er det ikke det da?

Pannekaker, sprøstekt bacon, sukker.

Hjemmenfra er jeg vant til pannekaker, hj.laget blåbærsyltetøy, bacon, kokte poteter og klippfisk! Kjempe god kombinasjon, men har ikke prøvd det selv enda. Holder meg til bacon og sukker, og avogtil ertesuppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melis! E du nordlænding...???? D er her sørpå at folk spiser pannekaker m blåbærsyltetøy og bare d, punktum finale! Dette er mitt inntrykk, men for all del, hva vet jeg; Når DU kommer trekkende m både klippfisk og poteter, i tillegg, d overgår vel d meste.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Sunnmøring! :o

Det med klippfisken var feil, jeg mente plukkfisk (som vi kaller det) Det er klippfisk, poteter og hvit saus blanda...

Akkurat det er vel kanskje ikke så vanlig, men blåbær er jo veldig vanlig her på Sunnmøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Minnie Emmerdale

Å bruke sukker i pannekaker er en skrekkelig uvane. Prøv disse pannekakene neste gang.

5 egg

8 dl Tine Kulturmelk

1 dl lettmelk

1 ts salt

5 dl hvetemel

Pisk egg og melk i ca 5 min til det danner seg ett fint skum, ha i alt melet med en gang og visp til du får en glatt røre. Ha i saltet til sist (dette er viktig). Når du skal steke pannekaker må du aldri bruke for sterk varme, bruk melange til steking og aller helst jernpanne.

Jeg garanterer at dette blir deilige pannekaker med flott sprø kant.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det ikke skal være sukker i pannekakene. Jeg bruker en klype salt i røren.

Men Milla, da: Man steker INGENTING i melange. Det er et skikkelig FY-FY ;-) Bruk usaltet smør!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jo, man steker MASSE i melange. (forøvrig finnes det melange uten salt da, om det er et behov) Her i huset brukes det melange til all steking der vi vil ha fettet, samt enkelte andre ting, som nettopp pannekaker, og olivenolje til resten. Jeg fant ut at olivenolje til pannekakesteking var jeg ikke så begeistret for, men til mye annet er det fint. Vet godt at olivenolje står det "til marinader og salater" og sånn på, men funker altså fint til steking av fiskepinner, f.eks. Og, i bunnen til pizza, og fiverse andre matlaginger.

Men jo, melange til steking, det er tross at VELEGNET, så det bruker vi!

Hvorofr skal man ha fett uten salt til steking? Noe av det rareste jeg har hørt. Mener du at vi får i oss for mye salt om det er litt slt i melangen? Dropp saltet i røra da, og ha litt smeltet melange i, og stek i det, funker utmerket vel? Det gjør det i alle fall for meg. Og alt annet man steker.... man salter da kjøtt, f-eks før steking likevel, så hva er så farlig med fett med salt i? Om du er redd for de små saltmengdene, ja så reduser saltinga av kjøttet da?

Ser INGEN grunn til å bruke smør uten fett til steking. (gjorde det da vi ved en feil kjøpte melange uten salt (trur den er uten melk også) men, for å "veie opp" så salta jeg sikkert maten mer...

Om det er en annen grunn du har for saltfritt fett til steking, så forklar meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg steker aldri i vanlig smør, du får denne sure melkelukten på maten som jeg synes er grusom. Melange er supert til steking og det gir en god stekesmak på maten.

Jeg er ingen kokk men jeg vet faktisk hva jeg snakker om. Olivenolje til pannekaker er hvertfall helt på trynet :-) hi hi beklager Fredagsbarn men du fant det jo ut selv også. Ikke bli fornærmet.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...