Gå til innhold

Har du stasjonsvogn?

Anbefalte innlegg

Gjest fersk rullestolbruker
Skrevet

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge dette temaet, men valgte å legge det her...

Jeg har akkurat, etter å ha vært gående i alle år, blitt avhengig av elektrisk rullestol. Jeg kan gå noen få meter, men ikke mange.

Nå driver jeg å må kjøpe meg ny bil fordi det blir litt trangt å dele plass med rullestolen min i en eldgammel liten golf :ler:

Siden økonomien min er nokså begrensa, og jeg faktisk ikke trenger å heises inn i bilen i rullestolen eller noe fordi jeg faktisk kan gå litt, tenkte jeg på en stasjonsvogn framfor en diger kassevogn. Vet at små og nette elektriske stoler går inn i i hvert fall enkelte nyere stasjonsvogner, og lurer på om det samme er tilfelle med litt eldre modeller. Tror nok økonomien holder til noe rundt 90-94 modell...

Grunnen til at jeg maser om alt dette her er at jeg lurer på om noen her har stasjonsvogner, ca 90-94 modell, og kunne tenke seg å ta noen kjappe mål for å hjelpe meg litt... :) Det er så utrolig vanskelig å komme seg rundt for å måle biler selv nå (må jo velge om jeg vil ha med bilen eller rullestolen...), og har vel ikke akkurat opplevd den helt store servicen når jeg har ringt rundt til bruktbilhandlere :forvirret:

Dersom noen føler seg kallet ønsker jeg meg følgende info/mål:

*Type bil og årsmodell.

*Dybde/lengde på bagasjerommet.

*Høyde oppunder taket på det laveste (inkludert "døråpningen").

*Dersom det er åpent over baksetet, hvor "høyt" raver baksetet over "gulvet" i

bagasjen. Altså: Hvor høyt er det før det er åpent fram mot selve kupeen på bilen.

*Kan baksetet legges ned, og blir det i såfall stor høydeforskjell mellom gulvet i bagasjen og baksiden av det nedlagte setet.

*Hvor høyt er det fra bakken og opp til gulvet i bagasjen (påvirker vinkelen stolen må kjøres inn i bilen på).

Dersom noen hjlper meg med dette, blir jeg veldig glad! :) Med noen typer biler utelukket, og forhåpntligvis et par aktuelle ;) , blir det så utrolig mye enklere for meg å prøve å finne en stor nok bil i et virrvarr av merker og ting jeg ikke skjønner bæra av... :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke mulighet til å hjelpe deg med det du spør om, men har allikevel et forslag til deg.....send en mail til de forhandlere som fører stasjonsvogner( er vel snart de fleste) de kan helt sikkert finne ut dette for deg på både nye og brukte biler. Lykke til :)

Skrevet

Hjelpemiddelsentralen kan muligens gi gode råd :klø:

Bare en gjetning, men kanskje :sjenert:

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Nå har jeg ikke mulighet til å hjelpe deg med det du spør om, men har allikevel et forslag til deg.....send en mail til de forhandlere som fører stasjonsvogner( er vel snart de fleste) de kan helt sikkert finne ut dette for deg på både nye og brukte biler. Lykke til :)

Jeg har prøvd forhandlerne på telefon, og det har ikke vært mye hjelp å få... Men dersom jeg tar det skriftlig møter jeg kanskje en litt mer seriøs holdning? Lurt! Takk for tips! :dagens-rose:

Skrevet

Bare et spørsmål? Kan du ikke søke om tilskudd til bil ? Og ombygging av bilen slik at du får inn rullestolen er det vel rikstrygdeverket som skal betale.

Vet ikke hvor mye du har undersøkt, men jeg tror jeg hadde snakket med ergoterapeuten din (for du har vel en?) om søknad til tilskudd til bil.

Jeg har en gutt i elektrisk rullestol og han har fått bil av trygdeetaten, vet også at man kan ta ut "førersetet" og denne kan erstattes med rullestolen du kjører, slik at du faktisk slipper å gå ut av stolen.

Alt dette forutsetter selvfølgelig at du forblir rullestolbruker :tristbla:

Lykke til i allefall :klem:

Skrevet
Hjelpemiddelsentralen kan muligens gi gode råd :klø:

Bare en gjetning, men kanskje  :sjenert:

Jeg har prøvd. De vet ikke. Rullestolleverandøren visste om to bilmodeller - men de er helt nye og rådyre :forvirret:

Men takk for tipset! :smilyblomst:

Skrevet
Alt dette forutsetter selvfølgelig at du forblir rullestolbruker  :tristbla:

Ja, det er akkurat det... Det er ingen som vet hvor lenge jeg kommer til å trenge rullestolen; om det dreier seg om måneder eller resten av livet. Kanskje vil det bare være i kortere perioder innimellom at jeg vil være så syk. Dessuten kan jeg ikke "garantere" at jeg vil være istand til å kjøre selv så så lenge fram i tid heller -og det er et krav for å kunne få støtte til bil som skal kjøres av en selv. Derfor faller jeg utenom alle slike stønadsordninger.

Jeg har søkt, altså, men har fått blankt avslag.

:blomst: til deg også!

Skrevet

Æsj, det er så eitrande irriterende når man faller mellom to stoler som du gjør nå.

Ikke syk nok men allikevel ikke frisk nok.

:klem:

Gjest gjest1
Skrevet

:) hvis du er interessert kan jeg tusle ut og måle bilen min i morgen! Det er en volvo stasjonsvogn 240 fra 1992. Den har et digert bagasjerom så jeg vil tro at en rullestol ikke burde være et problem angående lengde og bredde, men skal sjekke høyden.

Uansett, gamle volvo stasjonsvogner som min er veldig populære bruktbiler, så om du finner en velholdt er det slett ikke noe dårlig kjøp!

Skrevet

Jeg synes dere på KG burde hjelpe mer til her, tydeligivs er det ikke hjelp å få av verken forhandlere eller offentlige instanser, så kanskje dere burde få opp farten litt?!

Skrevet

Jeg har ikke stasjonsvogn, men jeg har en venninde som sitter i rullestol. Nettopp p.g.a. høyden i bagasjerommet måtte hun ha en stasjonsvogn som er litt større enn "normalt", d.v.s. en Chrysler Voyager.

Sjekket på finn.no og det ser ut til at det finnes et relativt godt utvalg av denne bilmodellen i de årsmodellene (Og til den prisen vil jeg tro...) som er aktuelle.

Har også forhørt meg litt med bilmekanikeren jeg deler bord og seng med (Som for øvrig hadde en slik bil en stund) og han sier at så lenge du finner en bil hvor girkassen er skiftet (Svakhet ved disse bilene) og vedlikeholdet av motoren (Registerreima er en annen svakhet...) er OK, så er dette en helt grei bil selv om den begynner å bli gammel!

Kjenner for øvrig godt Rikstrygdeverkets regler m.h.t. stønad til bil og de er søren meg ikke lett å bli klok på! :klem:

Skrevet
:) hvis du er interessert kan jeg tusle ut og måle bilen min i morgen! Det er en volvo stasjonsvogn 240 fra 1992. Den har et digert bagasjerom så jeg vil tro at en rullestol ikke burde være et problem angående lengde og bredde, men skal sjekke høyden.

Uansett, gamle volvo stasjonsvogner som min er veldig populære bruktbiler, så om du finner en velholdt er det slett ikke noe dårlig kjøp!

Ja, vil du det? Tuuuuusen takk! :hoppe:

Skikkelig rånebil jo! :ler:

Skrevet
Jeg synes dere på KG burde hjelpe mer til her, tydeligivs er det ikke hjelp å få av verken forhandlere eller offentlige instanser, så kanskje dere burde få opp farten litt?!

Så da... ;)

Jeg spør tross alt på en fredag kveld her. Mørkt ute er det også. Hadde ikke regna med at noen skulle bruke fredagskvelden på å finne ut av dette. Men det er hyggelig med svar og tips! :)

Skrevet

Et lite tips til deg!

Ta kontakt med firmaer som holder på med tilpassning av biler for rullestolbrukere. De burde ha god kjennskap om sånt.

www.handicare.no

www.norservice.no

www.reptek.no

www.handinorge.no

Går ut i fra at du kommer til å trenge noen tilpassninger i bilen etterhvert....(rampe, kran evt. skinner for å få rullestolen inn i bilen. Det er også viktig å tenke på sikring av last=el.rullestolen under kjøring)

Litt sånn på siden synes jeg det er rart at du ikke får hjelp på hjelpemiddelsentralen til valg av bil, selv om du ikke får støtte til kjøp av bil. Hva med din kommunale ergoterapeut, har ikke vedkommende vært borti "bilsaker" før?

Skrevet
Jeg har ikke stasjonsvogn, men jeg har en venninde som sitter i rullestol. Nettopp p.g.a. høyden i bagasjerommet måtte hun ha en stasjonsvogn som er litt større enn "normalt", d.v.s. en Chrysler Voyager.

Sjekket på finn.no og det ser ut til at det finnes et relativt godt utvalg av denne bilmodellen i de årsmodellene (Og til den prisen vil jeg tro...) som er aktuelle.

Har også forhørt meg litt med bilmekanikeren jeg deler bord og seng med (Som for øvrig hadde en slik bil en stund) og han sier at så lenge du finner en bil hvor girkassen er skiftet (Svakhet ved disse bilene) og vedlikeholdet av motoren (Registerreima er en annen svakhet...) er OK, så er dette en helt grei bil selv om den begynner å bli gammel!

Kjenner for øvrig godt Rikstrygdeverkets regler m.h.t. stønad til bil og de er søren meg ikke lett å bli klok på! :klem:

Eh... Jeg har ikke engang hørt om dette merket før, jeg :rodme:

Var inne på finn.no, og det var jo mange der innen den prisen jeg kan klare. 30.000,- er min ABSOLUTTE smertegrense.

Tusen takk for tips fra både deg og Leo-mannen, Leo! :reise:

Skrevet
Et lite tips til deg!

Ta kontakt med firmaer som holder på med tilpassning av biler for rullestolbrukere. De burde ha god kjennskap om sånt.

www.handicare.no

www.norservice.no

www.reptek.no

www.handinorge.no

Går ut i fra at du kommer til å trenge noen tilpassninger i bilen etterhvert....(rampe, kran evt. skinner for å få rullestolen inn i bilen. Det er også viktig å tenke på sikring av last=el.rullestolen under kjøring)

Litt sånn på siden synes jeg det er rart at du ikke får hjelp på hjelpemiddelsentralen til valg av bil, selv om du ikke får støtte til kjøp av bil. Hva med din kommunale ergoterapeut, har ikke vedkommende vært borti "bilsaker" før?

Det er handicare som har levert stolen min, så de har jeg spurt. De hadde ingen tips om gammel stasjonsvogn. Men jeg får prøve de andre også! Takk for linker! :)

Trenger nok ingen annen tilpasning enn skinner og sånne stroppegreier til å binde fast stolen med. Skinner har jeg søkt om for lenge siden (fordi faren min har en diger varebil stolen kan fraktes i når han er på Østlandet), og stropper tror jeg at jeg kjøper meg selv istedenfor å vente i måneder eller kanskje et år på å få de tildelt. Så veldig dyre kan de neppe være.

Jeg synes også det er merkelig at ikke hjelpemiddelsentralen og ergoterapeuten kan hjelpe meg med dette, men de sier at de ikke vet noen ting om mindre biler; bare om de standard kassebilene rullestolbrukere som oftest kjører.

Skrevet

Dårlig gjort å ikke kunne hjelpe deg!

Som sagt tidligere, de burde kunne tipse deg om biler som egner seg for ditt behov!

Chrysler har tidligere vært prisforhandlet som trygdebil. Er endel rullestolbrukere som kjører voyager.

Ang. kjøp av stropper for sikring av rullestolen; Sjekk at de godkjent for mange nok kilo når du kjøper dem. En elektrisk rullestol veier ganske mye, og i en evt. kollisjon vil den garantert veie mye mer!

Skrevet

Hva med å ta en taxi (stor nok til å få med rullestol) til en bilforhandler, så kan du prøve å putte stolen inni forskjellige biler selv? Forresten vet taxisjåførene utrolig mye, du kan jo spør på sentralen eller sjåføren hvilke biler de bruker til folk med rullestol/mye bagasje/har høyt bagasjerom. Så får du kanskje noen tips til hva du bør sjekke opp, i alle fall.

Gjest gjest1
Skrevet
Ja, vil du det? Tuuuuusen takk! :hoppe:

Skikkelig rånebil jo!  :ler:

Beklager at det tok litt tid, bilen må jo faktisk være hjemme for at jeg skal få målt! :ler: Husket ikke helt hvilken mål du trengte, men dette er det jeg målte.

Høyde: 78 cm (i døråpningen)

Dybde: 112 cm (ca 200 cm med baksetene nede)

Bredde: 106 cm på det smaleste punktet

Skrevet
Hva med å ta en taxi (stor nok til å få med rullestol) til en bilforhandler, så kan du prøve å putte stolen inni forskjellige biler selv? Forresten vet taxisjåførene utrolig mye, du kan jo spør på sentralen eller sjåføren hvilke biler de bruker til folk med rullestol/mye bagasje/har høyt bagasjerom. Så får du kanskje noen tips til hva du bør sjekke opp, i alle fall.

Lurt å spørre taxisjåfører/-sentralen; de har vel hatt eldre biler der en gang også. :)

Klart jeg kan ta taxi rundt til alle bilforhandlerne, men jeg vil uansett ikke få forsøkt å putte inn stolen før jeg får godkjent og levert rampe fra hjelpemiddelsentralen. Stolen er 100 kg for tung til å løftes for hånd :ler:

Skal skrive mail/brev til alle merkeforhandlere i morgen, så får jeg se om noen av de gidder gi meg noen mål...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...