Gå til innhold

Få bunadsskjorta hvit igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har pga diverse ekstra kilo ikke brukt bunaden min på noen år. Skulle sjekke utsyret her om dagen og så da til min store forskrekkelse at bunadskjorta mi var blitt helt GUL!!??? Den har blitt oppbevart godt innpakket i en plastpose hele tiden.....vel vel....spørsmålet er da om noen har noen gode råd til hvordan jeg kan få den skinnende hvit igjen??

Skrevet

Kanskje lurt å opplyse om det er bomull eller lin?

Og jeg hadde forhørt meg med husfliden....

Skrevet

Og bunda skal ikke oppbevares i plast.... bruk tøy- eller papirpose.

• Liker 1
Skrevet

Den er i lin.

Joda jeg skal høre med husfliden også, men jeg tenkte at så mange flinke jenter som er her inne, var det sikkert noen som hadde gode råd.

Skrevet
Og bunda skal ikke oppbevares i plast.... bruk tøy- eller papirpose.

Bunda, selvsagt.... bunda er noe helt annet :grine2:

Skrevet
Bunda, selvsagt.... bunda er noe helt annet :grine2:

BUNAD HETER DET... FAEN...

Skrevet

Hadde du stryket skjorta før du hang den bort da? Det er visst ikke så lurt har jeg fått høre fra min svigermor, da blir de fot gule. Hvorfor vet jeg ikke. Heller ikke hvordan du skal få den hvit igjen. Men håper noen andre her har gode råd.

Lykke til.

Alial

Skrevet

Begynn med å ta den ut av plastposen, og aldri, aldri legge den tilbake.

Skaff et hvitt putetrekk eller noe slikt som du oppbevarer den i fra nå av.

Deretter, så snart du har fått dne ut av den plastposen begynner du å vaske den. Legg den i bløt, vaske, vaske, vaske (vel, ikke dersom du har gult vann pga gamle kobberrør eller brønnvann, da må du ta med skjorta til en plass med rent vann...)

Så spørs det om det er broderier med farge på (ellers kan den jo faktsik kanskje vasket med blekende vaskemiddel...), f.eks. Om du har en skånsom vaskemaskin kan den vaskes derogså, på et forsiiiiktig program da (det er ofte sentrifugen som sliter mest, så stopp den i siste skyllevann) Evt vaskes i en vaskepose (eller gjensydd putevar) for å beskytte den mer.

Ikke alle vasker bunadsskjorter i maskin, men jeg vet mange gjør det. Lin er tross alt slitesterke greier. Det er evt broderier som ofte slites lettere da.

Også putter du den aldri i plast igjen.

Gjest Gjesta
Skrevet

Bruk noe som heter Nylonvask. En sikker vinner i følge de gamle damene ;)

Skrevet

Hadde gjort samme tabbe med min bunadsskjorte i fjor.

Svigermor fikk den HELT hvit igjen :), noe renseriet ikke klarte.

Hun la bunadsskjorta i bløt med litt klor oppi, lot den ligge et par timer før hun vasket den. Den ble helt hvit og fin igjen, og den ble ikke ødelagt slik renseriet spådde den ville.

Skrevet (endret)

Men ikke bland inn klor hvis du vil ha skjorta resten av livet...

Dette står på Bunad- og folkedraktrådet sine sider:

Vask av bunadsskjorter

* Som en generell regel bør bunadsskjorter ikke vaskes i maskin. Skjortene vil holde seg lengre fine dersom en vasker dem for hand. Skjorter med broderi bør en i alle fall ikke vaske i maskin. Bomullsskjorter uten broderi tåler maskinvask.

* Bunadsskjortene bør alltid vaskes rett etter bruk slik at eventuelle flekker ikke tørker for mye inn. Gamle flekker er vanskeligere å vaske bort enn nye.

* Bunadsskjorter bør ikke strykes lenge før bruk. Strøkne skjorter har lett for å gulne.

* Skjorter som har begynt å gulne, bør en først vaske for å se om gulningen går bort. Dersom dette ikke hjelper, kan en henge de ut i sollys eller legge dem på snøen om våren for bleiking. De må ikke bleikes lenge eller ofte, fordi sollyset svekker fibrene.

Bunadsskjorte av lin

Lin er en mer vaskømfintlig fiber enn bomull. Ei brukt linskjorte kan en legge i svakt lunka vann cirka ett døgn eller fra en dag til neste. En del av støvet vil forsvinne med dette. Vasketemperaturen bør ikke overstige 60 grader. Høg temperatur sammen med mekanisk behandling vil lett påføre linfibrene skade. Etter at skjorta har ligget i vann, kan en vaske den i 30 - 40 grader.

Endret av iselin22
Skrevet

Jeg vet det, men i mitt tilfelle stemte det altså ikke. Glemte å si at bunadsskjorta mi er av lin.

Funket som bare det, er nå som ny!

Skrevet
Har pga diverse ekstra kilo ikke brukt bunaden min på noen år. Skulle sjekke utsyret her om dagen og så da til min store forskrekkelse at bunadskjorta mi var blitt helt GUL!!??? Den har blitt oppbevart godt innpakket i en plastpose hele tiden.....vel vel....spørsmålet er da om noen har noen gode råd til hvordan jeg kan få den skinnende hvit igjen??

legg i zalo et par timer

Gjest gjesta
Skrevet

Heng den til tørk i solen, men ikke la den henge lenger enn til den er akkurat tørr.

Jeg vasker min i maskin - har den i vaskepose, bruker finvaskprogram og ikke skyllemiddel. Før bruk skyller jeg den bare lett opp og lar den henge til tørk i solen. Bruker jeg den flere ganger i løpet av sesongen (mai) skylle jeg den lett mellom hver gang, maskinvask kun før den henges bort. (ustrøket) Bruk vaskemiddel beregnet på hvitt tøy.

Skrevet
Jeg vet det, men i mitt tilfelle stemte det altså ikke. Glemte å si at bunadsskjorta mi er av lin.

Funket som bare det, er nå som ny!

Sånt skjer over lang tid. Fibrene forandrer seg, og skjorten vil slites fortere ved bruk. Nei, du ser ikke forskjell akkurat nå, men du vil kunne se forskjell på en kloret og en ikke-kloret skjorte etter noen års bruk. Selv etter bare en kloring. Hør alltid på fagfolk når det gjelder slike ting, de kan det best!

Annonse
Skrevet (endret)
Sånt skjer over lang tid. Fibrene forandrer seg, og skjorten vil slites fortere ved bruk. Nei, du ser ikke forskjell akkurat nå, men du vil kunne se forskjell på en kloret og en ikke-kloret skjorte etter noen års bruk. Selv etter bare en kloring. Hør alltid på fagfolk når det gjelder slike ting, de kan det best!

Men når rådene til fagfolk ikke fungerer, hva gjør man da? Alternativet var å kaste hele skjorta. Da er det bedre å klore den, at den varer noen år til, istedet for å måttet kjøpe meg ny skjorte i fjor. Eller??

Endret av Snupsi79
  • Liker 1
Skrevet

Hva med Vanish da?? Det bruker jeg sammen med vanlig vaskepulver, det har hjulpet meg. Jeg har da dessverre ikke prøvde det på lin da.

Skrevet
Men når rådene til fagfolk ikke fungerer, hva gjør man da? Alternativet var å kaste hele skjorta. Da er det bedre å klore den, at den varer noen år til, istedet for å måttet kjøpe meg ny skjorte i fjor. Eller??

Klart det, men det er dumt å råde andre til å gjøre deet samme før de har prøvd andre metoder.

Skrevet

Legg den i bløt i "Biohvit",pulver blandet i vann. Da blir den så hvit og fin atte :)

Gjest gjest1
Skrevet

Nylonvask er ett mildt og utrolig bra produkt.

Ville prøvd det før klor ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...