Gå til innhold

13 åring alene hjemme hele helgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om at en 13 åring er alene hjemme en hel helg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Shadowlyn
Skrevet

Er bare 7-8 år siden jeg var 13 og jeg hadde klart meg fint. Legg igjen viktige tlfnr og si ifra til en god nabo om at de er aleine om noe skulle skje.

Skrevet

De hadde ikke fått vært det her i huset, for jeg syns de er for ung.

Gjest baby-E
Skrevet

når jeg var 13år fikk jeg IKKE være hjemme alene en hel helg. Det forstår jeg godt. En hel helg er lenge for en 13åring.

Men om man har besteforeldre i nærheten eller gode naboer, så går det sikkert greit.

Gjest filosofia
Skrevet

Helt uaktuellt. Ikke på vilkår.

Skrevet

Min datter på 13,5 maser om dette nå.

Jeg har sagt plent NEI, fordi jeg ikke stoler på hennes venner/bekjente/deres bekjente og at min datter klarer å stå imot det presset. Eller for å si det sånn, jeg vill ikke sette henne i den situasjonen hvor hun vil bli presset til noe.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Kommer helt an på 13-åringen, selv fikk jeg være alene hjemme fra jeg var 14 og det gikk helt fint det. Hadde nær familie i nabohusene, så det var sikkert en ekstra trygghet for foreldrene mine, selv om jeg aldri hadde behov for det.

Skrevet

Nei, det hadde ikke kommet på tale og hvis hun hadde mast hadde jeg blitt ganske mistenksom...

Skrevet

Jeg synes det er alt for tidlig. Jeg fikk ikke lov til å være alene hjemme over netter før jeg fylte 18(selv om jeg har en eldre bror).

Skrevet

Det hadde ikke vært mitt barn nei. Jeg har en trettenåring. En svært moden og fornuftig sådan. Det er ikke snakk om å ikke stole på barnet for mitt vedkommende. Men de har venner og ting kan komme ut av kontroll. Jeg er tross alt tretti år eldre enn barnet. Det er tretti år med erfaring som hun enda ikke har tilegnet seg. Nei, jeg må nok ha kontrollen noen år til.

Gjest baby-E
Skrevet

når jeg var 13 kunne jeg godt være hjemme alene en natt, men ikke en hel helg

Gjest Gjesta
Skrevet
Hva synes dere om at en 13 åring er alene hjemme en hel helg?

At det er komplett galskap.

Skrevet

Begynner ikke dette temaet å bli litt utdebattert nå....?

Gjest gjest1
Skrevet

Kommer jo veldig an på 13-åringen, hvor i landet man bor, om det er naboer man kjenner godt/familie i nærheten.

min søster er 14 og får IKKE lov. Hun er veldig somsete, glemmer ovner, tørrkoker poteter stadig vekk osv, så mine foreldre tør ikke. Jeg fikk heller ikke lov en helg alene som 13-ring.

Skrevet

Synes det er alt for tidlig - og ville vært helt uaktuelt hos oss.

Hadde i tillegg ungen mast - ville jeg blitt meget skeptisk.

Skrevet

Sønnen min fikk lov da han var 13 år. Han er utrolig voksen for alderen og er ikke en villstyring. Vi skulle i begravelse til oldefaren hans 50 mil unna. Han ble hjemme istedenfor å være med på en kjøretur på 100 mil tilsammen (frdag-søndag) Det gikk helt fint.

Det er stor forskjell på trettenåringer.

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg har selv en 13 åring og ville ikke latt han være alene en hel helg. Det er etter min mening alt for tidlig.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet
Kommer jo veldig an på 13-åringen, hvor i landet man bor, om det er naboer man kjenner godt/familie i nærheten.

Jepp. Jeg var en relativt rolig 13-åring på et lite sted med relativt rolige ungdommer - så vi klarte ihvertfall å holde festinga på et nivå der ingen av oss ble utsatt for noen store farer, og vi klarte å rydde opp nok etterpå til at festene neppe noensinne ble oppdaget av foreldrene mine ;)

Dere får velge selv om dere vil se på innlegget som et argument for eller mot :ler:

Gjest LoisLane
Skrevet

Ikke aktuelt her. Men hadde jeg hatt besteforeldre eller venner i nærheten som kunne stikke innom, så kanskje?

Skrevet

En del 16åringer må flytte hjemmefra for å gå på videregående, da det ikke finnes i alle bygder i Norge. Jeg vil tro det vil være en fordel om dem får mulighet til å øve seg på å være hjemme alene en helg i blandt fra dem er en 13 - 14 år fremfor som 16 åring å måtte flytte hjemmefra uten noen erfaring i å være alene. Det kommer selvfølgelig an på 13 åringen og vennene til 13 åringen. Jeg var selv alene i helgene innimellom fra jeg var 13 år. Det var aldri noe problem. Jeg var jo selvfølgelig klar over muligheten for at andre skulle prøve å utnytte situasjonen så jeg lot være å anonsere det til venner og bekjente. Jeg synes barn gradvis bør få mulighet til å ta ansvar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...