Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en hvit jakke i bomull. Nå er jeg litt lei den og tenkte kanskje jeg skulle prøve å farge den blå, brun eller svart. Hvor får jeg kjøpt sånn farge til å ha i vaskemaskinen? Noen som har farget klær selv? Hvordan gikk det? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har kjøpt farge på Jernia iallefall, men det er sikkert flere som selger farge til klær. Jeg har brukt å farge håndklene mine, særlig i en periode hvor jeg hadde en i hver farge omtrent (julegaver og bursdagsgaver....), så kjøpte jeg mørkeblå farge + salt hos Jernia og farget i vaskemaskinen. Fargen sitter ENDA (det er noen år siden jeg farget de første), og det ble overraskende bra!

Jeg har også farget noen utvaskede pique-trøyer, også de ble veldig fine.

Lykke til! :)

Endret av Prinsesse-vil-ikke
Skrevet

Bare vær obs på at om sømmene o.l. i jakken er syntetiske vil de ikke ta til seg farge, så du kan ende opp med en mørk jakke med hvite kontraststriper. Ikke pent - snakker av bitter erfaring. ;) Jeg kjøpte en rosa capribukse i et anfall av galskap i fjor sommer, skulle farge den brun og endte opp med en brun bukse med rosa "prikker" i sidene. :ler:

Skrevet (endret)

Hmm...har ikke så veldig lyst på hvite sømmer... Går det ann å finne ut om de er syntetisk før jeg farger? Hadde vært greit :-D

Endret av *Anaïs*
Gjest Gjesta
Skrevet

Hehe.. jeg farget tre plagg samtidig en gang, fra hvit til rød. En skjorte som ble fin og rød, men som fremdeles hadde stygge, hvite sømmer, en genser som ble flekkete og en t-skjorte i et eller annet halvsyntetisk materiale som ble lyserosa :)

Men har hatt gode erfaringer og. Bare husk at ikke alt tar til seg farge like bra.

Skrevet

du kan kjøpe en tekstilpenn og tegne over sømmene kanskje....?

Gjest Tanita
Skrevet

Er det dyrt å farve? Tenkte å farve alle håndklærne, der er i forskjellige pastellfarver alle sammen. Sliter det på tøyet?

Skrevet
Er det dyrt å farve? Tenkte å farve alle håndklærne, der er i forskjellige pastellfarver alle sammen. Sliter det på tøyet?

Jeg har farget en haug med håndklær nå. Kjøpte først farge hos fargehandel - den kostet 99 + fargesalt til kr 29. Så kjøpte jeg farge hos OBS til 65. Stod på pakkene at det var farge til 1,5 kg tørt tøy - det er jo ganske lite, så ejg puttet masmkinen nesten helt full og det ble helt bra det.
Skrevet

Glemte å svare på noe - Nei, det sliter ikke mer på tøyet enn en tøyvask.

Gjest Tanita
Skrevet

Ok, så 2 pakker holder da eller? :) kanskje 3? smitter de av senere, eller holder de seg slik? :)

Skrevet
Ok, så 2 pakker holder da eller? :) kanskje 3? smitter de av senere, eller holder de seg slik? :)

Første gang jeg farget håndklær var for 5 år siden - den fargen er like fin ennå - til tross for utallige vasker.

kjøp to pakker til å begynne med da vel, så ser du - det tar litt tid å farge. Jeg vasker alltid tøyet på 60 grader rett etter at det er farget for å få vekk eventuell overskuddsfarge.

Den fargen som har blitt mest jevn hos meg er blå - både mørkeblå og marine blå.

Jeg har også farget med mørkbrun, mørkeegrønn, oliven og moccabrun - i alle de fargingene var det et håndkle i hver omgang som fikk en ujevn flekk.

Virker som om blå er den fargen som er mest ekte, og derfor fester seg best, mens de andre fargene jeg prøvde er en blanding av flere farger, og derfor kan dele seg litt og lage ujevne flekker. (Var det forståelig tro?)

Skrevet

Glemte å skrive noe nå også - fargen smitter ikke av etterpå hvis du bruker det som står i bruksanvisningen: fargen, fikseringsmiddelet og fargesalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...