Gå til innhold

dere som droppa ut av videregående-

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg sluttet i 3. klasse på vidergående. Har enda ikke tatt noen fag og vet ikke om jeg kommer til å gjøre det heller. Jeg jobber nå med innkjøp innen offshore, tjener helt greit og stortrives. Så en trenger ikke nødvendigvis en utdannelse, selv om det selvsagt er en fordel. Å få seg en jobb i næringslivet, jobber som pokker og vise at du er flink....det gir resultater det og.

På jobber min er det også ei som har like lite utdannelse som meg. Hun fikk ei stilling de søkte ingenører til. Og økte 100 000 i årslønn på 10 mnd. Så en trenger ikke nødvendigvis å ende opp på sosialen eller i matbutikk om man ikke har utdannelse.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

En gammel tråd dette, men jeg fikk bare lyst til å skrive her jeg også. :)

Jeg gikk 2 år på videregående, ingen av de årene er noe å ta med i beregningen pga veldig høyt fravær og dårlige karakterer. Begynte å jobbe som 18-åring, fikk barn som 20-åring, begynte å jobbe igjen etterhvert samt ta opp et par fag. Til slutt ble jeg lei av å ha så få muligheter jobbmessig. Så nå har jeg satt meg på skolebenken. Hele videregående skal taes nå, jeg er 25 år og går i samme klasse som rettselevene. Ikke så moro, men det beste alternativet for meg som ikke har råd til privatskole og ikke har nok selvdisplin til å studere på egenhånd.

Denne gangen klarer jeg det! :ler: Selv om jeg altså ble alenemor som lever på trygd. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dum tråd, litt nyskjerrig på sånt sjøl.

Droppet ut og vervet meg i forsvaret straks jeg fylte 18. Hadde ingen vansker på skolen, tvert imot (snitt på 5.2 det året jeg sluttet). Forhold hjemme, sammenlagt med at jeg ville vekk fra miljøet jeg hengte i og i tillegg hadde stor eventyrlyst gjorde at jeg forsvant til Evjemoen og ble der en stund, i Hæren.

Idag har jeg fullført et fagbrev, påbegynt ingeniørutdannelse, jobbet med mye rart, alt fra bilmekanikk og yrkessjåfør til megler.

Det har ikke vært helt enkelt, men jeg har definitivt fått veldig mye spredt erfaring. Har selvfølgelig tatt opp allmennfagene og fullført det med et veldig bra snitt.

Hadde jeg kunnet gjort noe om igjen, så hadde jeg gjort ferdig videregående mens jeg var der. Å droppe ut var veldig veldig dumt, jeg kunne vært kommet mye lengre enn jeg er idag. Og det ER surt å tenke på, plager meg fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk kun u. skole, gikk på skole i danmark et halt år, og nå har jeg fast stillig som grafisk designer :) Ganske heldig med jobben, men tar skolen ved siden av nå.. Før jeg begynner p åmin 3-års utdannelse innen grafisk design. Gruer meg litt, da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Boudicca

Jeg droppet ut etter første året, bodde så seks år i utlandet før jeg kom hjem og jobbet i en jobb som innebærer mye manuellt arbeid/rutinearbeid med nattskift i noen år, hvor jeg også var aktiv i fagforeningen. Da jeg fikk mitt første barn 10 år etter at jeg sluttet på vgs fikk jeg lyst til noe mer - jeg fant ut at jeg ikke vil jobbe natt resten av livet, og at jeg vil ha litt valg på areidsmarkedet og en jobb der jeg føler at jeg har litt mer kontroll over min egen hverdag.

Derfor tok jeg studiekompetanse mens jeg hadde fødselspermisjon, og tok så en Bachelorgrad ved siden av jobben. Nå er jeg gravid igjen, og sykmeldt på grunn av problemer i svangerskapet, men er også i gang med en Mastergrad. Regner med å se meg om etter ny jobb når denne permisjonen er over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppa ut slutten av andre året.

Jobba i barnehage noen år, så som styrer i en kiosk, så billetør på kino, så fikk jeg barn, så ble jeg syk.

Så nå går jeg på yrkesretta attføring, vil gjerne ta høyere utdannelse, men er ikke så lett, da jeg kan jobbe med ekstremt lite grunnet mine sykdommer. Men håper jeg kan finne noe jeg kan trives med.

Aetat vil helst ha med ufør, da de faktisk må streve litt mer med meg, er ikke bare og sende meg ut i praksis i første og beste jobb.

Nå er jeg gravid igjen, og håper de ikke gir meg opp av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg droppet ikke direkte ut da...

Jeg tok GK Hustell + kveldskurs i anatomi og fysiologi

VK1 Pedagogisk barnepleier

Jeg fullførte begge årene, men fikk ingen jobb i den kategorien der men etter noen år fikk jeg jobb på fabrikk.

Det er 12 år siden og jeg er der enda.

Nå må jeg sannsynligvis omskolere meg pga en del problemer med nakke og armer så da blir det vel skolegang igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mann sluttett etter forsøk på allmen og elsktro, jobbet litt, gjorde lite. etter militæret tok han fagbrev innen byggbransjen, har jobbet på land og offshore, har i dag en godt betalt administrativ stilling innen byggbransjen.

Urettferdig? Jeg har tre års høyere utdannelse, en lederstilling og tjener likevel ihvertfall 200 000 mindre enn han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk påbyggning almennfag droppet jeg ut til jul. (jula 2003)

Ble gravid noen måneder etter jeg slutta på vgs, jobbet og tjente opp til permisjons penger.

Tok eksamner i alle fag for å få studiekompetanse (noen til jul 2004, resten om våren)

Høsten etter startet jeg på førskolelærer utdanning, nå har jeg fullført 1 år og har to igjen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...