Gjest Vinga Skrevet 21. april 2006 #1 Skrevet 21. april 2006 Saken er den at vi flyttet fra blokkleilighet med verandakasser, til rekkehus med egen plen og hage i april i fjor. Gjorde ikke noe med hagen da vi flyttet inn, bortsett fra å rydde bort og kaste rustne spiker, noen glasskår, plastbiter og annet rusk jeg fant på tomta. Samboeren saget også ned et par trær som skygget for sola på verandaen. Vet ikke navnet på de aller fleste plantene vi har her. Hagen har helt tydelig ikke vært stelt med på årevis. I år har jeg lyst til å gjøre mer ut av hagen, og nå har snøen for alvor begynt å smelte. Gule og brune planterester og stilker dukker opp over alt. Hvor skal jeg begynne? Vi skal planere plenen (er steinete/ujevn/hullete) og legge på ny gressmatte, samt bygge en platting nedenfor verandaen (har utgang til grus/hage fra soverommet vårt, som ligger rett under stua/verandaen) der vi kan sitte og nyte morgensola- de planene er det samboeren som har kontroll på. Skjer vel på forsommeren, tenker jeg. Jeg vil ha blomster. Gjerne også noen grønne busker. Og så vil jeg at det skal se pent ut rundt huset. Ryddig, stelt. Noen nybegynnertips?
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2006 #2 Skrevet 21. april 2006 Noen nybegynnertips? ← Hm. Gjør ett prosjekt om gangen... Se i en hagebok på bilder slik at du finner ut av hva slags planter du har i hagen fra før, og "hva de kan brukes til". Ikke gå bananas på hagesenter og kjøp alt som er fint. Fiks hagen først, grav så nye blomsterbed/rydd plass i de gamle bedene før du shopper! Skal du plante busker og trær, finn ut hvor høye de blir (slik at du plasserer dem riktig fra første stund, i steden for å måtte fjerne dem om to år igjen...) For å få pene blomsterbed må det lukes og lukes og lukes... Eller sjekk ut en bok på biblioteket som heter: "Lettstelt hage på naturens premisser" (husker ikke forfatter lenggre, dessverre)
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. april 2006 #3 Skrevet 21. april 2006 Anbefaler Late Hager av Tor Smaaland! Den er genialt bra og enkelt forklart
Montezuma Skrevet 21. april 2006 #4 Skrevet 21. april 2006 Vi var heler ikke særlig gode på hage da vi fikk det, og valgte å investere i en hageplan tegnet av en hagesrkitekt. Tror vi betalte 3-4000,- for tegningen. Det var det absolutt verdt, for vi hadde klart å gjøre feilkjøp for mye mer enn det etterhvert! Vi ba om en enkel hage som krever lite stell - en hage som selv vi kan klare. Og med arkitektens kunnskap om plassering ol har vi fått det helt supert! Altså, denne planen skulle vi ha å bygge opp hagen etter over mange år. men så har jeg verdens betse mann som ga meg gartner i bursdagsgave i fjor, så nå er alt plantet! jeg skal bare se at det vokser og gror!!! Lykke til! Se forresten tråden nedenfor om busker i hagen . kanskje du får noen tips degr?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå