Gjest Gjest_kristine_* Skrevet 21. april 2006 #1 Skrevet 21. april 2006 Er det noen prøver som kan påvise raumatisme? er det noen prøver som kan åvise psoriasisleddgikt?
Gjest marris75 ikke pålogget Skrevet 21. april 2006 #2 Skrevet 21. april 2006 De kan visst ta noen prøver for å se om du har revmatisme, psoriasisleddgikt vet jeg ikke.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2006 #3 Skrevet 21. april 2006 De kan visst ta noen prøver for å se om du har revmatisme, psoriasisleddgikt vet jeg ikke. ← hei, jeg har tatt rprøver tidligere,men de har ikke vist noe. Går kronisk til behandling. nå mistenker behandler at jeg har psoriasleddgikt. For å si det mildt, dagen er et h....i tillegg har jeg problemer med rygg/muskler. er sykemeldt. Tenker med gru om det skal fortsette slik. problemer for tiden med å komme meg ut av sengen osv.. tanken har slått meg, må jeg si opp jobben. Føler at det er for tungt nå. uff...godt å få det ut. Hvordan klarer dere andre full obb med gikt/raumatisme? tar smertestillende/betdemp,men er redd de stoffene der. ha en god dag.
Gjest Binna Skrevet 21. april 2006 #4 Skrevet 21. april 2006 Man kan ta prøver for å påvise reumatisme, men man man kan også ha det selv om det ikke vises på prøvene. Da må man teste seg seg for alt mulig rart før man får diagnosen. Psoriasisleddgikt har jeg ikke hørt om..
Gjest Binna Skrevet 21. april 2006 #5 Skrevet 21. april 2006 hei, jeg har tatt rprøver tidligere,men de har ikke vist noe. Går kronisk til behandling. nå mistenker behandler at jeg har psoriasleddgikt. For å si det mildt, dagen er et h....i tillegg har jeg problemer med rygg/muskler. er sykemeldt. Tenker med gru om det skal fortsette slik. problemer for tiden med å komme meg ut av sengen osv.. tanken har slått meg, må jeg si opp jobben. Føler at det er for tungt nå. uff...godt å få det ut. Hvordan klarer dere andre full obb med gikt/raumatisme? tar smertestillende/betdemp,men er redd de stoffene der. ha en god dag. ← Jeg kjenner en med Bechterev, det er en type reumatisme.Hun bruker naproxen til å dempe betennelsen. Naproxen bruker jeg selv i forbindelse med mensturasjonsmerter, men ikke like mye som henne. Hun er i full jobb hvertfall.
Gjest gjest1 Skrevet 21. april 2006 #6 Skrevet 21. april 2006 Jeg har barneleddgikt, hjar hatt det fra jeg var to. Fikk diagnosen kjapt; var hos vanlig lege fredag med et hovent kne en fredag, allerede mandag var jeg inne p dengangens OSR og fikk diagnosen. Var endel plaget som barn, og ble operert i fingerledd + tappet knær etc; og det samme i "fjortisårene". Så lå det stille lenge, og n har det blusset opp endel igjen. Leddgikten påvirker mye annet i kroppen også. går i dag ikke på medisiner ettersom jeg som fjortenåring fikk påvist en klaffefeil i hjertet (min hjertekirurg mener denne kom pga leddgikten) og i dag er operert noen ganger for denne og ingen medisiner kan blandes med hjertemedisinene/jeg tåler ikke leddgiktpillene. Beste jeg har gått på er Metothrexsat (det skrives IKKE sånn, for det s rart ut ), en cellegift. Gikk ogs i mange år på Brufen og Ercoquin, men har vel prøvd det meste utenom kortison. Det tar jeg bare en innsprøytning av hvis det røyner på, nekter gå på det fast. Fetteren min (sønn til pappas søster) hadde psoriasisleddgikt, men hos han "brant leddgikten ut" som endel kaller det, og han har i dag "bare" psoriasis igjen.
Gjest gjest1 Skrevet 21. april 2006 #7 Skrevet 21. april 2006 Eh; jobb også ja: min tanke er at jeg skal være i full jobb frem til jeg pensjonerer meg. har opplevd at kroppen skranter mer og mer nå, og har fått beskjed om å begynne å trene, og da må jeg jo bare det. Er viktig å være i aktivitet, og en jobb er positivt både for kropp og sjel tror jeg
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2006 #8 Skrevet 21. april 2006 Eh; jobb også ja: min tanke er at jeg skal være i full jobb frem til jeg pensjonerer meg. har opplevd at kroppen skranter mer og mer nå, og har fått beskjed om å begynne å trene, og da må jeg jo bare det. Er viktig å være i aktivitet, og en jobb er positivt både for kropp og sjel tror jeg ← Er veldig aktiv. Fulltidsjob. Trener mye. Sykling,men knær er så vonde at jeg går i terreneget for det meste. Tar kortisonsprøyter innimellom. nå i denne perioden hvor e ar ert sykemeldt, så må eg i dusjen når jeg kommer meg ut av sengen. Der står eg til tanken er tom for varmt vann. Er så sliten da jeg kommer fra turene mine.ryggen svikter og eg sovner etter å ha tatt smertestillende. Har holdt på noen år. Er 43 år,men at jeg blir pensonist i yrkeslivet er vel heller tvilsomt. Er bestilt yime til meg hos spesialst, atter engang.
Malama Skrevet 21. april 2006 #9 Skrevet 21. april 2006 Trening i vann er ofte godt for dem som har vonde ledd, fordi vannet tar av for belastningen, men du får motstand likevel. (varmt vann, ikke sånn som vannet i en vanlig svømmehall om du er revmatisk) Undersøk mulighetene for dette, det finnes mnage steder i andet ofte i regi av det lokale revmatikerforbundet.
Gjest Binna Skrevet 21. april 2006 #10 Skrevet 21. april 2006 Andre treningsmetoder som venninnen min har fått anbefalt er romaskin og sånn slynge som henger i taket som man kan gjøre øvelser i.
Gjest gjest1 Skrevet 21. april 2006 #11 Skrevet 21. april 2006 Trening i vann er ofte godt for dem som har vonde ledd, fordi vannet tar av for belastningen, men du får motstand likevel. (varmt vann, ikke sånn som vannet i en vanlig svømmehall om du er revmatisk) Undersøk mulighetene for dette, det finnes mnage steder i andet ofte i regi av det lokale revmatikerforbundet. ← Svømming er perfekt. Var i Spania i sommer, og det var glovarmt der, og temperaturforskjellen mellom norge og spania ble for stor, vknet helt stiv hver morgen Da krøket jeg meg til bassenget, og etter en halvtimes tid var jeg som et nytt menneske. Jeg har ellers fått beskjed om å ikke trene med vekter, for det er for belastende; men annen styrke- og utholdenhetstrening er flott. Nå gjelder det bare komme igang da...
Gjest gjest1 Skrevet 21. april 2006 #12 Skrevet 21. april 2006 Hvordan stilles diagnosen? Legen sammenligner pasientens beskrivelse av sine plager med det han/hun finner ved leddundersøkelser hvor store og små ledd kontrolleres. Neste trinn blir blodprøver og røntgen. Revmatoid faktor kan ofte måles i blodprøver. Dette er et antistoff rettet mot egne antistoffer og som ofte finnes i økte mengder ved leddgikt. Hos cirka 75 prosent av pasientene kan man påvise dette antistoffet som følgelig er en sterk støtte for diagnosen. Nyere testmetoder (såkalt anti-CCP-antistoff) har forbedret sikkerheten ved diagnostikk ytterligere. Les mer om diagnosemetoder. Hentet herfra: http://www.revmatikerguiden.no/portal/map/...RD?locale=no_NO
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå