Gjest Frustrert Skrevet 21. april 2006 #1 Skrevet 21. april 2006 Hei. Jeg har fått hjelp til å lage et skjema, som skal sendes som e-post til meg. Men når jeg får e-posten, er det ikke æ, ø, å... Det er laget som php.. og jeg er usikker på hvilket charset jeg skal bruke for at dette skal fungere, og HVOR skal jeg endre for at det skal bli riktig? Jeg har prøvd å skifte ut til en annen kode, da ble det Y med strek over i stedet for html-kode for bokstaven. Men jeg vet det skal finnes en kode, men jeg husker den ikke. Noen som har bedre hukommelse enn meg, eller som vet??? Blir takknemlig for svar.
Gjest ArneP Skrevet 21. april 2006 #2 Skrevet 21. april 2006 UTF-8 skal i teorien støtte alle verdens sære tegn, prøv det.
Gjest Frustrert Skrevet 21. april 2006 #3 Skrevet 21. april 2006 Jeg prøvde det, men det virker som det ikke er støtte for det der jeg har hjemmesiden, ellers så skjønner jeg ikke hvor jeg skal kunne endre det. Jeg fikk det til, brukte standard iso, alle steder, i tillegg til at jeg lagra filene mine på nytt i ASCI (de var lagret i UTF-8 av den som hjalp meg) Men takk for hjelpen. Du skulle ikke vite hvordan jeg evt. kan stille inn i phpMyAdmin for å få brukt UTF-8?? Har bruker B-one som webhotell.
Gjest ArneP Skrevet 21. april 2006 #4 Skrevet 21. april 2006 Tror du kan velge språk og karaktersett når du logger på, i tillegg må tabellene være definert som med rett karaktersett. Antar du kan endre de eksisterende tabellene med: ALTER TABLE tabell CONVERT TO CHARACTER SET UTF8; og sette default ALTER TABLE tabell DEFAULT CHARACTER SET UTF8; Du kan også spesifisere karaktersett i påloggingen med parameteret --default-character-set=utf8 Hvis jeg forsto hva du mente...
Gjest Frustrert Skrevet 22. april 2006 #5 Skrevet 22. april 2006 Jeg fant ikke noe som fortalte meg at det var UTF-8... Men jeg tror du skjønte hva jeg mente, men skjønte ikke hva du svarte.. Jeg har ikke holdt på så lenge med dette, hadde en hjemmesde før jeg fikk B-one, men det var myyyyye nytt der for meg. Har ikke holdt på med php eller mysql før, så det ble litt gresk for meg. Så jeg er litt usikker på HVOR jeg skal gjøre alt det du sa??? Blir glad for svar, men du trenger ikke da. Jeg har jo fått det til på et vis, selv om jeg ikke aner hvor lenge det går før det blir krøll igjen.. Men takk for at du orka å svare i hvert fall.
Scheherazade Skrevet 22. april 2006 #6 Skrevet 22. april 2006 Jeg fant ikke noe som fortalte meg at det var UTF-8... Men jeg tror du skjønte hva jeg mente, men skjønte ikke hva du svarte.. Jeg har ikke holdt på så lenge med dette, hadde en hjemmesde før jeg fikk B-one, men det var myyyyye nytt der for meg. Har ikke holdt på med php eller mysql før, så det ble litt gresk for meg. Så jeg er litt usikker på HVOR jeg skal gjøre alt det du sa??? Blir glad for svar, men du trenger ikke da. Jeg har jo fått det til på et vis, selv om jeg ikke aner hvor lenge det går før det blir krøll igjen.. Men takk for at du orka å svare i hvert fall. ← Vil tror han mener at du skal gjøre det der du laget databasen din. Brukte du for eksempel sql-kommandoer for å opprette tabellene og attributtene? Du gjør det samme sted og på samme måte. Jeg ville f.eks. logget meg på databasen min via ssh (sitter hjemmenfra) og skrevet kommandoene i shell-vinduet der.
Gjest ArneP Skrevet 22. april 2006 #7 Skrevet 22. april 2006 I PhpMyAdmin er det en knapp som heter SQL, hvis du går inn her får du et tekstfelt hvor du kan skrive sql-kommandoer. Anbefaler at du tar en titt på disse sidene: http://www.webmonkey.com/webmonkey/program.../tutorial4.html http://www.reg.ca/faq/PhpMyAdminTutorial.html
Gjest Frustrert Skrevet 22. april 2006 #8 Skrevet 22. april 2006 Jeg har ikke vært der inne... Jeg har bare lastet opp via ftp, og har alt liggende i root.. (altså i underkataloger også da). det skjemaet jeg startet tråden med, ble kun sendt som mail til meg selv, ikke via noen fil. for jeg har ikke satt meg inn i det med sql etc. enda.. rekker ikke å lære alt med en gang.. uten bøker Men tusen takk, skal se inne på de sidene, og se om jeg skjønner noe mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå