Efelia Skrevet 28. november 2002 #1 Skrevet 28. november 2002 I disse juletider er det så mye gøy og skøy og kos man skal gjøre sammen med sine venner. Men for litt siden fikk jeg sjokk da en gammel venninne av meg ringte en kveld og fortalte at hun skulle i fengsel! Hun reiste ett par dager etter så jeg fikk ikke sett henne. Hun ville ikke fortelle hva hun hadde gjort, men at dette var noe som hadde skjedd for flere år siden. Skjønner at det ikke kan være sånn kjempealvorlig siden hun bare skal sone noen måneder. Men jeg ble totalt forvirra. Det er bare jeg av våre venninner som vet dette, så jeg kan ikke snakke med noen. Har snakket med typen hennes som har snakket med henne, og hun har det bra tross alt. Lurer veldig på hva hun har gjort, men respekterer at hun ikke vil si noe. Men hun har gått i flere år og hold dette hemmelig for alle, typen fikk vite det kort før hun ble sendt inn, Ingen visste noe!? Og jeg skjønner også ikke hvordan du ikke kunne ha lagt merke til noe rart på oppførselen hennes. Hun har vært helt normal helt til hun dro. Tror hun må ha fortrengt det, men jeg synes likevel det er ganske utrolig. Lurer på om det er noen som har opplevd det samme? Tenker spesielt på hva som kan skje mens hun er der (depresjon el.l), og hva som kan skje etter at hun kommer ut. Reaksjonsmønster og sånne ting. Vet hun er veldig sterk, men det er det som bekymrer meg også. Hun skal liksom være så upåvirkelig av ting... Familie og andre vet ikke noe om dette, det er kun en 3-4 stykker som vet. Hm, fikk sjokk ja...jeg bare måtte lufte dette, lure på hvordan og hva og alt mulig...
Gjest Madden Skrevet 28. november 2002 #2 Skrevet 28. november 2002 Huffda... Det var leit altså! Ikke godt å vite hva som kan ha skjedd, det kan jo være mange og gode grunner til at hun ikke vil si noe! Du får ta tiden til hjelp og støtte henne så godt du kan da..så kommer det nok for en dag hva hun har gjort! Hun sier det vel når hun er klar for det!
Lilly Skrevet 29. november 2002 #3 Skrevet 29. november 2002 Høres ikke så greit ut å sitte der i uvisshet nei. Men det er jo tydelig at hun stoler på deg siden du er en av de få som vet om dette. Det at du respekterer at hun ikke vil fortelle årsaken sier jo også en del om at du er en venn hun kan betro seg til, uten krav om å måtte fortelle mer enn hun ønsker. Det at hun ikke vil si noe kan jo komme av den enkle grunn at hun nå bare ønsker å sone og så bli ferdig med det og legge det bak seg for godt. Selv om det ikke nødvendigvis var så veldig alvorlig det hun gjorde, så er det sansynligvis noe hun tar avstand fra i dag og dermed ikke ønsker å rippe opp i mer enn høyst nødvendig. Men som Madden sier, hun forteller nok når hun evt er klar for det. Det er synd at systemene er så trege at folk som har kommet på rett kjøl og har et fint og velfungerende liv, skal måtte sone for noe de gjorde flere år tilbake. Soningen burde vært gjennomført mye tidligere etter at "forbrytelsen" er begått. Enig med Madden i at du bare får støtte henne så godt du kan. Du virker som en god venn som ikke ville finne på å dømme/avskrive henne selv om du skulle få vite grunnen, så det er vel ikke helt usansynlig at du en dag får vite det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå