Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er litt i "tenkefasen" på om vi skal selge leiligheten vår eller ikke. Husker at jeg tidligere har sett noen meglere annonsere med at "dersom leiligheten ikke blir solgt, koster det deg ikke noe"

I borettslaget der vi bor har snittprisen på 4 romsleiligheter i lavblokk (som vi har) vært 1.026.500 i 2005. Vår leilighet har helt "normal" og pen standard.

Kan vi f.eks. kontakte en megler og si at vi ønsker å selge, men ikke for under f.eks. 1,2 mill? Eller kan ikke vi kreve en minstepris? Baseres prisen kun på takst?

Hvor kan jeg finne informasjon om hva jeg evt. skal foreta meg dersom jeg ønsker å selge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel Notar som har denne reklamen, og jeg anbefaler deg å holde deg unna. Selvsagt vil megleren ha et ord med når det gjelder taksten, og ut fra det jeg har hørt setter de gjerne taksten litt lavere for å få den solgt. En annen sak er at du forplikter deg til å gi dem hele 6 mnd på å selge boligen din. Det er ganske lang tid, og ikke alle har tid eller råd til å vente så lenge, selv om du får pengene igjen på slutten (man har jo gjerne kjøpt bolig et annet sted og venter bare på å selge den gamle).

Skrevet

Du kan jo kontakte flere meglere og få en prisvurdering. Det er gratis! Hvis de gir deg en pris langt under det du vil ha så la være å selge nå. Hvis du får en pris "litt under" så prøv å selg og håp på budrunder for da stiger prisen fort over.

Gjest gjest1
Skrevet

Du kan få en gratis verdivurdering, men må likevel betale megler for reklame, visninger osv. Jeg solgte en bolig via Ring Eiendom (tidligere postbanken), og fikk en avtale om at jeg ikke skulle betale mer selv om ikke boligen ble solgt før seks mnd. var gått.

Men jeg sa klart i fra at jeg hadde en avtale med et annet meglerfirma, ellers ville jeg vel ikke fått tilbudet om seks-måneders-regelen.

Gjest Gjesta
Skrevet

Så kan man lure på hvilke meglere som er bra når det gjelder å få solgt en leilighet i et område der leilighetene stort sett går som hakka møkk. Vi kjøpte gjennom Notar, men er skeptisk til å bruke dem igjen ved salg. Vi vurderer Ring eller boligbyggelaget. Innspill?

Gjest gjest1
Skrevet

Ja, du kan ha en slik avtale faktisk. Vi har inngått en nå med et meglerhus (ikke Notar) der vi kun betaler for utgifter til takstmann og fotograf om vi ikke får et tilbud vi aksepterer. Ingen megler kan/bør presse deg til å selge ved et tilbud du ikke er fornøyd med. Vår avtale er gyldig i 6 mnd. Det var det lengste kontrakten, men vi hadde fått samme tilbud om vi hadde ønsket en kortere kontrakt. Vi valgte den lengste fordi vi ikke har noen hast med å selge og kan godt vente på riktig kjøper og riktig pris. :) Blir det ikke salg nå, venter vi til høsten og kontrakten vil da fortsatt være gyldig slik at vi ikke trenger å betale på nytt for annonsering etc.

Skrevet
Ja, du kan ha en slik avtale faktisk. Vi har inngått en nå med et meglerhus (ikke Notar) der vi kun betaler for utgifter til takstmann og fotograf om vi ikke får et tilbud vi aksepterer. Ingen megler kan/bør presse deg til å selge ved et tilbud du ikke er fornøyd med. Vår avtale er gyldig i 6 mnd. Det var det lengste kontrakten, men vi hadde fått samme tilbud om vi hadde ønsket en kortere kontrakt. Vi valgte den lengste fordi vi ikke har noen hast med å selge og kan godt vente på riktig kjøper og riktig pris. :) Blir det ikke salg nå, venter vi til høsten og kontrakten vil da fortsatt være gyldig slik at vi ikke trenger å betale på nytt for annonsering etc.

Hvilket meglerhus er dette? (evt hvor i landet?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...