Gå til innhold

Male på beiset panel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg male med vannbasert maling direkte på beiset panel? Jeg er gravid, så jeg kan ikke bruke oljemaling.

Har ikke gjort dette før, så jeg setter pris på noen gode tips. ;)

Skrevet

Det blir ofte ikke så pent men vannmaling på panel.Ser litt feil ut på en måte.

Vent til du ikke er gravid og mal med oljemaling er mitt råd.

Skrevet

På ifi.no står det at man kan få et bra resultat med vannbasert maling på panel, men det krever litt annen påføringsteknikk. Men jeg finner ikke ut om jeg bare kan male direkte på beisen eller om jeg må grunne den først.

Gjest gjest1
Skrevet

Vask godt med salmiakk eller kraft vask, grunn og mal.

Du kan ikke bruke de nye vannbaserte oljemalingen heller?

Malte med vannbasert akrylmaling nå i påsken og det lukter nesten ingenting, er overmalbart etter 4 timer, lukter ikke når det er blitt tørt.

Skrevet

Takk for tips pulverheksa. Skal høre på malerforretning hva de sier om akrylmalingen.

Lurer på om jeg må ha på kvistlakk når det allerede er beiset. Eller kanskje kjøpe grunning med kvistlakk i?

Skrevet

Akrylmaling er vannbasert altså. Det finnes to typer vannbasert maling pva ( latex) og akryl. Akryl er mye sterkere og tåler mye mer slitasje. Pva er billig.

De nye vannfortynnbare oljemalingene lukter svært lite, men tørker fort, sånn at man har liten tid å jobbe med den ( såkalt åpentid). Avgassingen av denne "nye" malingen vet jeg ikke, men kanskje finner du noe på jotun.no? Eller hvorfor ikke ringe Jotun på 33457000 og snakke med teknisk service? Jeg har inntrykk av at malingsforhandlere er usikre på sånne spørsmål, og man får ofte forskjellige svar alt etter hvem man spør.

Lykke til med malinga, og lykke til med :babysmokk: i magen!

Skrevet

Takk for gode råd Dingo! :)

Nå har jeg kjøpt LADY panel/dør/list, som er en vannløselig oljemaling. Hun som solgte meg den var veldig overbevisende at den ikke var farlig å bruke når jeg var gravid, så jeg får vel stole på det. Jeg skal lufte ut mens jeg maler også, så det går sikkert greit.

I dag har jeg vasket veggen med lett salmiakkvann, så nå venter jeg bare på at mannen skal smøre på kvistlakk før jeg kan begynne å male.

Skrevet

Men må man smøre på kvistlakk når de allerede er beiset? Da er de jo behandlet, og sannsynligvis tatt på kvistlakk før de ble beiset... Vi fikk i hvertfall beskjed om at vi ikke behøvde å ta på kvistlakk da vi malte over veggene våre som var beiset før.

Gjest gjest1
Skrevet

Nå ser jeg at du allerede har kjøpt maling, men jeg fikk råd om å bruke ett strøk heftegrunn og to strøk akrylmaling til panel på min beisede panel. Kvistlakk var visst ikke nødvendig.

Jeg synes det ble så fint, atte.

Skrevet

Hmm. Hun som jeg snakket med på Maxbo mente at det ikke var brukt kvistlakk når det var beiset, fordi det lå bare som et tynnt lag utenpå.

Nå har jeg ikke begynt å male enda, så det hadde jo vært veldig greit å slippe den kvistlakken.

Heftegrunn sa hun at jeg ikke trengte.

Nå ble jeg litt usikker på hva som stemmer.. :klø:

Skrevet

Ville brukt kvistlakk først (utenpå beisen) og deretter grunning, før jeg malte med vanlig vannmaling. Det har vi gjort.

Der vi ikke har brukt kvistlakk kommer kvistfargen igjennom.... ( ikke så veldig vakkert)

Skrevet (endret)
Men må man smøre på kvistlakk når de allerede er beiset? Da er de jo behandlet, og sannsynligvis tatt på kvistlakk før de ble beiset... Vi fikk i hvertfall beskjed om at vi ikke behøvde å ta på kvistlakk da vi malte over veggene våre som var beiset før.

Kommer helt an på hvilken beis som er brukt, om kvisten er skikkelig forseglet. Jeg ville brukt kvistlakk. Og man må bruke Jotun Kvistlakk som går til Lady panel/dør/list. Så ville jeg grunnet med den heftgrunningen som hører til den serien for den dekker veldig godt, og da blir finishen bare enda bedre=)

Endret av Dingo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...