Gjest utlogga Skrevet 20. april 2006 #1 Skrevet 20. april 2006 Jeg vil gjerne slutte med å leve fra månedslønn til månedslønn uten å ha noe igjen for det. Er klar over at jeg nok lever litt over evne, siden jeg ikke har noe igjen på kontoen når neste lønn kommer. Hvordan gjør jeg dette? Har barn som jeg ikke vil skal vokse opp og se moren bruke mer enn hun har, og ikke spare til fremtiden...
Gjest gjerrige gerda Skrevet 20. april 2006 #2 Skrevet 20. april 2006 Jeg vil gjerne slutte med å leve fra månedslønn til månedslønn uten å ha noe igjen for det. Er klar over at jeg nok lever litt over evne, siden jeg ikke har noe igjen på kontoen når neste lønn kommer. Hvordan gjør jeg dette? Har barn som jeg ikke vil skal vokse opp og se moren bruke mer enn hun har, og ikke spare til fremtiden... ← Du kan jo begynne med å ta vare på kvitteringer og sette opp en oversikt over hva pengene går til, det hjalp meg. I tillegg er det smart å sette opp en månedlig oversikt over hvilke utgifter du har hver måned, plotte inn strømregninger og telefonregninger, aviser, forsikringer, tv-lisens osv. så du lettere ser nå de kommer. Og for å få en oversikt over hva du har igjen av lønn etter at regninger er betalt. Kutte ned på abonnementer som du kanskje ikke trenger men har for moro skyld. Ikke bestille fra postordre, man bestiller som regel mer enn man trenger. Det blir billigere å handle i butikken for der betaler du med en gang, og da blir det kanskje bare en topp i stedet for 3. Faste sparetrekk fra lønnskonto, dropp kredittkort. Sikkert mange som har andre tips også.
tuji Skrevet 20. april 2006 #3 Skrevet 20. april 2006 Jeg er også sånn. Har null økonomisk sans, og er alltid blakk to uker før neste lønning.
Arkana Skrevet 20. april 2006 #4 Skrevet 20. april 2006 Gode tips du har fått over her. Ellers foreslår jeg å handle sjeldnere. Skriv meny for 1-2 uker om gangen og handle alt da (du må evt supplere med melk e.l. en gang eller to). Det er en del å spare her, man slipper impulskjøp. Benytt deg også av tilbud og kjøp inn ekstra og ha i fryseren. Lag matpakke istedet for å spise i kantina, det er som oftest billigere. Lag gjerne mat fra bunnen av, og bak egne brød (bak mange om gangen og frys ned), det er billigere. Ikke kast rester, over tid koster det en del penger. Når du planlegger middager framover kan du ta hensyn til evt rester og bake de inn i menyen (f.eks. bruke potet- og pølserester i en omelett eller pytt i panne dagen etter). Du har jo tydeligvis internet, kan du spare noe på å endre abonnement eller hastighet, evt bytte selskap? Ta en ringerunde til forsikringsselskaper, kanskje kan du få noen bedre tilbud hos et annet selskap enn du bruker nå, og mange gir rabatt om du samler flere forsikringer på ett sted. Spar penger ved å spare strøm, kle heller på deg litt istedet for å varme. Skru av lys og apparater du ikke bruker. Har du bil? Trenger du den egentlig? Å ha bil er svindyrt, for samme prisen kan du i tillegg til busskort ha råd til flere taxiturer om det skulle være nødvendig.
Gjest allium Skrevet 20. april 2006 #5 Skrevet 20. april 2006 Det første du gjør når du får lønning, er å overføre en del av pengene til sparekonto. Ikke vent til neste lønning for å se hvor mye du har igjen, da bruker du det garantert opp. Ellers har jeg nytte av kontantøkonomi på visse felter. F.eks. tar jeg hver 14. dag ut et fast beløp som skal holde til mat de neste 14 dagene. Når jeg vet at det er de pengene jeg har, bruker jeg heller ikke mer.
tuji Skrevet 20. april 2006 #6 Skrevet 20. april 2006 Hvis man tenker sånn sparing, så gjør jeg faktisk det i perioder. Er blitt ganske flink til å handle inn stort, og spare på strømmen. Men spare penger i banken, det gjør jeg ikke.
Gjest utlogga (trådstarter) Skrevet 20. april 2006 #7 Skrevet 20. april 2006 det var helst sparing i bank jeg tenkte på, men... har nettopp tracka mars måned i nettbanken min, og oppdaget at vi har brukt over 8000 på mat. vi er tre personer... litt drøyt??
Gjest allium Skrevet 20. april 2006 #8 Skrevet 20. april 2006 det var helst sparing i bank jeg tenkte på, men... har nettopp tracka mars måned i nettbanken min, og oppdaget at vi har brukt over 8000 på mat. vi er tre personer... litt drøyt?? ← Nøyaktig dobbelt så mye som jeg setter av. Vi er også tre, og vi spiser bra synes jeg. Forslag: Opprett straks en sparekonto med fast trekk fra lønnskonto på 3000 kroner, på lønningsdag. Så kan du ta ut 2500 kroner annenhver uke til mat. Det er 1000 kroner mer enn jeg bruker, og vi lever ikke spesielt dårlig.
Gjest Celina Skrevet 20. april 2006 #9 Skrevet 20. april 2006 Ja, vi er mange som deg! Jobber en i kommunal/statlig sektor (som mange høyt utdannede gjør...) så må en nok dessverre oppleve at utgiftene er mye større enn inntektene. Blir ikke et øre igjen til sparing for min del hvertfall, er i minus hver eneste måned. Alt går med til faste utgifter. Single folk er mer fattige, fordi alle de faste utgiftene betales av 1.
Gjest Gjest_Fruen_* Skrevet 20. april 2006 #10 Skrevet 20. april 2006 Ja, vi er mange som deg! Jobber en i kommunal/statlig sektor (som mange høyt utdannede gjør...) så må en nok dessverre oppleve at utgiftene er mye større enn inntektene. Blir ikke et øre igjen til sparing for min del hvertfall, er i minus hver eneste måned. Alt går med til faste utgifter. Single folk er mer fattige, fordi alle de faste utgiftene betales av 1. ← De fleste klarer seg utmerket på "kommunal" lønn, du har nok for store kvrav
monja Skrevet 20. april 2006 #11 Skrevet 20. april 2006 Jeg er også sånn. Har null økonomisk sans, og er alltid blakk to uker før neste lønning. ← Sånn er jeg og Selv om jeg har blitt flinkere da....
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #12 Skrevet 20. april 2006 Jeg sparer ingenting, men det er helt etter planen. Jeg bor alene og har ingen andre å ta hensyn til. Jeg leier delvis møblert, og eier ikke annet i denne verden enn bilen min og klærne jeg går i. Og sånn har jeg tenkt å fortsette.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #13 Skrevet 20. april 2006 Hadde det sånn før, men har det bedre nå. Jeg er enslig og barnløs og da er jo løsningene flere. Bilen var ikke noe alternativ å kvitte seg med da jeg har arbeidstider fra 5 om morran til 23 om kvelden og første buss går herfra 5.30 og siste går hjem klokka 19.30. Men flyttet til billigere leilighet (sparte 1800 kroner pr måned bare der), kvitta meg med tven (og den dyra tvlisensen attpåtil+fikk 500 kroner for tven), solgte masse filmer jeg aldri så på QXL (fikk inn ca 2000 kroner på det). Så nå rekker lønna til neste lønning. Har ca 14000 utbetalt hver måned, faste utgifter og gjeld på ca 8000 kroner, 1000 kroner til BSU og 1000 kroner på høyrente og fortsatt 4000 kroner til bensin, mat, klær, annet nødvendig og fornøyelser. Har det ikke så vondt akkurat, selv om skulle gjerne hatt høyere lønn..... Nå blir det varmere i været så nå kan jeg snart sykle til og fra jobb og spare enda mer. Målet er å få kjøpt meg et sted og bo. Men som sagt det er jo enklere når man er alene....
Mistyen Skrevet 20. april 2006 #14 Skrevet 20. april 2006 Når jeg var alene, var jeg veldig flink til å bruke opp de pengene som fant veien inn på min konto. Men etter at jeg giftet meg, og spesielt etter at jeg fikk barn, er vi faktisk blitt ganske så flinke til å spare. Har i tillegg en bufferkonto hvor det står en viss sum som er bra å ha dersom noe "stort" skulle gå istykker. (Vaskemaskin, komfyr etc etc ) Det er en deilig følelse å kunne gjøre litt impulsive innkjøp enten til oss selv eller ungene innimellom, uten å måtte kutte inn på alt annet resten av den mnd. Vi fikk forresten veldig god hjelp av en rådgiver i banken vår, når vi satt opp budsjett. Anbefales om man har litt dårlig økonomisk sans - som jeg hadde
Gjest StoreSky Skrevet 20. april 2006 #15 Skrevet 20. april 2006 Jeg har ikke penger til overs, så jeg sparer dessverre ikke. Prøver litt iallefall..
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #16 Skrevet 20. april 2006 Jeg er også sånn. Har null økonomisk sans, og er alltid blakk to uker før neste lønning. ← Eh...trodde det var sånn alle hadde det jeg
Knurr Skrevet 20. april 2006 #17 Skrevet 20. april 2006 På lønningsdagen er jeg kjempeflink. Setter av nok til faste utgifter, og deler resten i to - halvparten til brukskonto, halvparten til sparekonto. Fra sparekonto setter jeg inn halvparten på BSU, og lar resten stå i tilfelle det er noe som skjer i løpet av måneden. Og det er det jo... så nå, en uke før lønning, er jeg litt skrapt. Byturer og internettsjopping er det som tar knekken på meg. Også røyken da.
Gjest Varg-Menja Skrevet 21. april 2006 #18 Skrevet 21. april 2006 Eh...trodde det var sånn alle hadde det jeg ← Det trodde jeg også, helt til jeg begynte å lese om alle disse prektige damene med perfekt økonomi her på KG...
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2006 #19 Skrevet 21. april 2006 Det trodde jeg også, helt til jeg begynte å lese om alle disse prektige damene med perfekt økonomi her på KG... ← Prektig fordi man tenker litt lengre frem enn til neste middag? Jaja, deg om det. Fornuftig kaller nå jeg det.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2006 #20 Skrevet 21. april 2006 det var helst sparing i bank jeg tenkte på, men... har nettopp tracka mars måned i nettbanken min, og oppdaget at vi har brukt over 8000 på mat. vi er tre personer... litt drøyt?? ← Poenget er vel at alt du sparer på disse rådene setter du inn på en sparekonto da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå