Gå til innhold

God dessert til diabetiker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha besøk av en diabetiker i helgen og lurer på hva jeg skal lage? Han holder seg unna mye men drikker bla lett brus så han tåler jo noe søtning...

Noen med ideer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva med en god fruktsalat servert med pisket fløte eller vaniljekesam? Pannekaker med fyll? Og hvis han tåler litt søtt kan du lage f.eks. bakte epler (epler uten kjernehus fylles med en blanding av rosiner, kanel, smør, revet sitronskall og litt honning, bakes i ovnen ved 175 grader i ca 30 minutter, serveres med iskrem eller vaniljesaus). Eller vannbakkels fylt med rørte bær og pisket fløte? Vafler med bær/usukret syltetøy og rømme?

De diabetikerne jeg kjenner spiser gjerne vanlige kaker og desserter som inneholder sukker (ikke hver dag da, men gjerne på besøk hos andre, på fest o.l.), de bare regulerer insulininntaket. De vil jo gjerne kose seg litt de også, og det er ikke noe problem en gang i blandt. Men dette ville jeg nok bare gjort hvis jeg kjente vedkommende, siden noen er strengere med kostholdet enn andre.

Endret av Arkana
Skrevet

Takk for svar, prøver meg på bakt eple tror jeg :)

Skrevet

Jeg har to slektninger med diabetes. Den ene kan spise alt mulig så lenge det daglige kostholdet er "riktig". Den andre må veie alt av mat og regulere alt veldig nøye; skal han ha potetgull på kvelden må det regnes inn i matinntaket den dagen.

Og det er ikke kun sukker de må passe på - fettinnholdet i maten er like viktig.

Eple inneholder også sukker og hvis middagen er fet kan det bli litt mye på en gang - ville spurt jeg om jeg behøvde ta noe forbehold når det gjelder maten :)

Skrevet

Jeg ville ringt og spurt hva han tåler av sukker og sånn.

Det finnes nemlig to typer diabetes

Type 1 behandles med insulin, det vil si at de kan spise kaker og annet søtt, men må da forandre insulin dosen. (enten de bruker sprøyte eller pumpe)

Type 2 behandles med tabletter om morgen/kveld. Med denne type diabetes er det viktigere å holde seg til dietten. Da man ikke kan regulere med medisiner.

Denne typen rammer ofte eldre eller overvektige.

Men hvis du vil prøve deg på eple ville jeg brukt mye kanel, dette synker blodsukkeret!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...