Gå til innhold

Fondue

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Har invitert gjester på fundue til helgen, men er litt usikker på tilbehøret. Har bare hatt den en gang før og da kjøpte jeg ferdige sauser på glass, men denne gang har jeg lyst til å lage dem selv. Noen som har noen gode oppskrifter på sauser som passer til?

Jeg er også litt nysgjerrig på hva slags tilbehør en ellers pleier å ha til. Tenkte å kutte opp endel grønnsaker, ost osv. som en også kan steke i gryten. Og ha godt brød til. Men jeg bør vel ha noe mer? Salat? Grønn eller waldorf? Noe poteter av noe slag kanskje? Eller er det bare dumt siden de blir kalde lenge før måltidet er over?

Gjest gjest1
Skrevet

Når jeg lager fondue bruke rjeg å ha to-tre typer marinertkjøtt og masse grønnsaker som kan stekes i gryta, paprika, sjampinjong, selleri, bruker å ha grønnsaker med lavt vanninnhold, for å unngå sprut.

til dip bruker jeg å lage en hvitløksdip, rømme/kesam med hvitløk, sennep litt salt og pepper og gressløk.

En rosa dip, rømme/kesam med tomatvinagrette( som er en vinagrette kjørt i fooden med fersk og soltørket tomat)

Og en grønn, rømme/kesam sennep salt og pepper og masse friske urter.

Og en asiatisk inspirert, med riseddik, soysaus, honning, hakket chili, ingefær og koriander.

Skrevet

Nå fikk jeg lyst på fondue :sikle:

Bare det at jeg har ikke sånn gryte :grine:

:sjarmor: Germini

Skrevet

jeg blander omtrent like deler hb-saus med majones + gjerne litt løk.. kjempegodt

Skrevet

Her er mine oppskrifter på sauser som jeg bruker til fondue, ikke akkurat sunne, men veldig gode :sikle:

Vi bruker forskjellige kjøtttyper (okse, svin, kylling) sausene under og brød når vi har fondue.

Alle oppskriftene er til 4 personer.

Tartarsaus:

1 pakke majones (ikke tube)

1 liten boks tomatpuré

1 liten hakket løk

1 ss kapers

2 hakkede hele sylteagurk

Karrisaus:

1 pakke majones

2 ss fløte

1 ts karri

2 hardkokte egg

klippet persille

Paprikasaus:

1 pakke majones

1 ss fløte

1 ts worchestershiresaua

1/2 hakket rød paprika

klippet persille

Skrevet

Vi pleier også å ha grønn salat og bakte poteter til.

Kjempegodt.

Gjest gjest1
Skrevet

Yamaha - jeg laget karrisausen din, og den var kjempegod! :)

Skrevet (endret)
Yamaha - jeg laget karrisausen din, og den var kjempegod! :)

Det var fint at du syns det :)

De er gode de andre to også. Jeg syns den beste er tartarsausen. Det er som oftest den blir tom først :)

Endret av Yamaha
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg laget den også, men tror jeg hadde litt for mye kapers i for den smakte litt voldsomt. Men skal nok prøve meg på den igjen en annen gang + prøve paprikasausen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...