Gå til innhold

Hva forteller man et farløst barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Undrer
Skrevet

Om du hadde fått barn med en gift mann og denne ikke ville ha kontakt med barnet. Hva forteller man barnet når det spør om hvem pappa er , hvor pappa er, hvorfor pappa ikke vil møte han, o.s.v.

Å fortelle at pappaen har en annen familie vil få ungen til å lure på hvorfor han valgte den andre familien framfor han.

Hva ville dere ha fortalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannheten. For så lenge NOEN SOM HELST utenom deg vet sannheten, så kommer ungen til å finne det ut veldig fort.

Og det blir dobbelt så tungt å i tillegg vite at mammaen din går rundt og lyver for deg.

Gjest undrer
Skrevet
Sannheten. For så lenge NOEN SOM HELST utenom deg vet sannheten, så kommer ungen til å finne det ut veldig fort.

Og det blir dobbelt så tungt å i tillegg vite at mammaen din går rundt og lyver for deg.

Men hvor MYE av sannheten forteller du. Skal man si at faren valgte sin andre familie foran dette barnet, det vil jo være traumatisk for barnet vil jeg tro...

Jeg mener ikke at moren skal lyve, men HVA skal hun fortelle og hva skal hun IKKE fortelle. Skal hun med en gang fortelle at barnet har søsken for eksempel?

Gjest Gjest_Nigo-san_*
Skrevet

Jeg synes det mest logiske er å ikke lyve, men å porsjonere ut sannheten etter hvor gammelt barnet er og hvor mye det forstår.

Til små barn må man jo bare si at "pappaen din bor et annet sted"- noen grundigere forklaring forstår de rett og slett ikke. Etterhvert som barnet blir større, kan man gradvis utdype- etter hva man tror barnet forstår og klarer å hanskes med.

Direkte løgn gjør vel bare saken vondt verre. Det er vel en stund siden barn ble avspist med at "Faren din kjører racerbil i Amerika" og godt er det. Dessuten er det jo ikke uvanlig at barn ikke har kontakt med far, også av andre grunner, så jeg tror ikke nødvendigvis det vil føles spesielt stigmatiserende. Men det er klart barnet kan reagere følelsesmessig, det må mor være obs på.

Skrevet

Hvorfor skal du si at far valgte den andre familien, for om far hadde valgt dere ville jo de andre barna følt det samme. Jeg ville aldri sagt at far valgte de andre barna, men heller forklart at far ikke var moden nok til å påta seg et slikt ansvar. Får barnet vite om at h*n har søsken senere, får du forklare så godt du kan.

En behøver ikke alltid fortelle hele sannheten, men en bør heller ikek lyge for barnet. Spesielt ikke om andre kan finne på å fortelle barnet sannheten. Jo flere som vet, desto flere er det som kan røpe seg.

Har du planer på å skrive ukjent far? Eller skal han få ansvaret på papiret ( noe han bør få, for han er tross alt faren)?

Skrevet

Har du planer på å skrive ukjent far? Eller skal han få ansvaret på papiret ( noe han bør få, for han er tross alt faren)?

Dette er ett tenkt tilfelle. Ikke virkelig sak, men sikkert mange det er aktuelt for.

Men til hun over Piper: Å si at pappa bor et annet sted, men hva om barnet spør om hvorfor det ikke kan få se han?

Skrevet

Hvorfor få unge med en gift mann da når det er så mange flotte single menn å få de med?

Hadde jeg alikevel vært så egoistisk og dum at det hadde skjedd hadde jeg nok flyttet langt unna, for å skjerme ungen og den andre familien for mye problemer..

Sånne ting er unødvendig å utsette en unge for..

Hvis man absolutt må klenge seg på gifte menn så er det vel noe som heter kondom...

beklager hvis du synes jeg er slem :sjenert:

Skrevet

For det første - et barn er ALDRI farløst - det har en far, og den er indispinert av variøse grunner - men det har en far...

For det andre - den som valgte få barn med en gift mann, måtte da vite risikoen for å bli alene med ansvaret?? OG derfor må man si det som det er til barnet også, mamma valgte å få deg fordi du er det beste som har skjedd meg men desverre var di pappa gift med en anne dame og elsket henne så mye at han ikke klarte gå fra henne - derfor har ikke du en mamma og en pappa som bor sammen osv osv - og så den dagen barnet spør etter sin far får du fortelle hvem det er da, og så får barnet selv avgjøre om det vil møte sin far eller ikke..

Enig i et annet innlegg at så lenge noen vet er det best barnet vet også..

Gjest Gjest_Nigo-san_*
Skrevet
Hvorfor få unge med en gift mann da når det er så mange flotte single menn å få de med?

Hadde jeg alikevel vært så egoistisk og dum at det hadde skjedd hadde jeg nok flyttet langt unna, for å skjerme ungen og den andre familien for mye problemer..

Hvis man absolutt må klenge seg på gifte menn så er det vel noe som heter kondom...

Jeg synes ikke du er slem.

Derimot synes jeg resonnementet ditt er helt og fullstendig ugjennomtenkt :ler:

Men til TS; at "pappa bor et annet sted" er grunn god nok for de helt små barna. Jeg synes det er greit å bortforklare litt når de er små og ikke har grunnlag til å forstå omstendighetene. Når barnet blir en 4-5 år er det på tide med litt grundigere forklaring. Da har barnet større mulighet til å komme med spørsmål om det det lurer på, og det er enklere for moren å forklare. Ville prøvd å være mest mulig nøytral i forhold til hvordan jeg omtalte far.

Gjest Hva gjør du i denne tråden?
Skrevet

Hold deg til spørsmålsstillingen. Den går på "HVA FORTELLER MAN BARNET". Alt annet er irelevant.

Skrevet
Hold deg til spørsmålsstillingen. Den går på "HVA FORTELLER MAN BARNET". Alt annet er irelevant.

Alt annet blir relevant til slutt så kanskje det ikke er så dumt å være forberedt på det når spørsmålene kommer??

Skrevet (endret)

Hmm - si det du.. en ting jeg stusser på er hva som gjør at man velger få barn med en gift mann?? Altså - siden det nødvendigvis kommer barnet for øret en dag må man som andre påpeker tenke gjennom sine valg når man står foran dem..

Dersom du velger å få barnet må du ha tenkt gjennom situasjonen også - og da vet du vel hva du skal si når spørsmålene kommer??

Jeg ville personlig ikke hatt et forhold til noen som var gift...

så jeg kan ikke forestille meg hva jeg ville valgt eller gjort

- men at man nok skal forsøke være så ærlig som mulig på et nivå ungene skjønner er jeg enig i, samtidig må man jo poengtere at det valget man tok ene og alene var mors valg og at barnet er elsket og ingenting vil endre på det.. Så skal man ikke stille far i et dårlig lys heller for da sverter man også seg selv...

Endret av Carrot
Gjest Ute av kurs
Skrevet
Hmm - si det du.. en ting jeg stusser på er hva som gjør at man velger få barn med en gift mann?? Altså - siden det nødvendigvis kommer barnet for øret en dag må man som andre påpeker tenke gjennom sine valg når man står foran dem..

Dersom du velger å få barnet må du ha tenkt gjennom situasjonen også - og da vet du vel hva du skal si når spørsmålene kommer??

Jeg ville personlig ikke hatt et forhold til noen som var gift så jeg kan ikke forestille meg hva jeg ville valgt eller gjort

- men at man nok skal forsøke være så ærlig som mulig på et nivå ungene skjønner er jeg enig i, samtidig må man jo poengtere at det valget man tok ene og alene var mors valg og at barnet er elsket og ingenting vil endre på det.. Så skal man ikke stille far i et dårlig lys heller for da sverter man også seg selv...

Jeg tror trådstarter har poengtert at det er et tenkt tilfelle det er snakk om. Men det har vært så mange diskusjoner om gifte menn og elskerinner som har fått barn her inne på KG. Dette handler om HVA MAN FORTELLER BARNET.

Skrevet
Jeg tror trådstarter har poengtert at det er et tenkt tilfelle det er snakk om. Men det har vært så mange diskusjoner om gifte menn og elskerinner som har fått barn her inne på KG. Dette handler om HVA MAN FORTELLER BARNET.

Makan - les svaret mitt igjen du..

Skrevet
Makan - les svaret mitt igjen du..

? Det er jo riktig det h*n skriver?

Skrevet
Om du hadde fått barn med en gift mann og denne ikke ville ha kontakt med barnet. Hva forteller man barnet når det spør om hvem pappa er , hvor pappa er, hvorfor pappa ikke vil møte han, o.s.v.

Å fortelle at pappaen har en annen familie vil få ungen til å lure på hvorfor han valgte den andre familien framfor han.

Hva ville dere ha fortalt?

for at barnet ikke skal kun få bilde av far som er dårlig, så har jeg vilet ente til det var litt stor. Mor var også med? med en gift mann?

Det sker i mange orhold selv om man er gift,men mor har vel og et ansvar.

si sannheten.

Gjest Tessila
Skrevet

Jeg synes man kan si sannheten jeg. At far er gift med en annen dame og har andre barn som han kjente først. Derfor ble han hos dem. Og at selv om han bor bare to mil unna....eh...hvordan sier man at hanb ikek vil treffe sønnen sin?

Skrevet

Jeg hadde fortalt barnet :

" Da jeg møtte din far så synes jeg at han var veldig flott. Så flott at jeg "lånte" han litt fra den familien han hadde. Men fordi han har en familie, med kone og barn som var der først så er det ikke riktig å ta han "vekk" fra familien. For da hadde de blitt veldig lei seg.Men da jeg oppdaget at jeg hadde en baby i magen så ble jeg så glad og ønsket deg veldig mye selv om ikke din pappa kan bo her med oss."

Hadde sagt det slik når barnet var liten og så med tiden gitt flere opplysninger og utdypet den kompliserte historien, fra begge sider, om barnet kom med flere spørsmål.

Gjest littio
Skrevet
Jeg hadde fortalt barnet :

" Da jeg møtte din far så synes jeg at han var veldig flott. Så flott at jeg "lånte" han litt fra den familien han hadde. Men fordi han har en familie, med kone og barn som var der først så er det ikke riktig å ta han "vekk" fra familien. For da hadde de blitt veldig lei seg.Men da jeg oppdaget at jeg hadde en baby i magen så ble jeg så glad og ønsket deg veldig mye selv om ikke din pappa  kan bo her med oss."

Hadde sagt det slik når barnet var liten og så med tiden gitt flere opplysninger og utdypet den kompliserte historien, fra begge sider, om barnet kom med flere spørsmål.

:klappe::klappe: veldig bra forslag!

Gjest Sannell
Skrevet

Man sier selvsagt sannheten. At mora var sammen med en som tilhørte ei annen dame, at hun ville de skulle være sammen men at han ikke ville det, og at han sikkert hadde vært glad i barnet om han hadde møtt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...