Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom en person er sykemeldt delvis i 52 uker, for så å bli friskmeldt, hvor lenge må han være friskmeldt før han igjen har rett på ny sykemeldingsperiode på 52 uker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hippopotamus
Skrevet

Jeg er ikke 100% sikker, men tror det er 26 uker. 26 uker fullstendig uten sykmelding. Trenger du en sykmelding i løpet av den perioden, må du søke om rehabiliteringspenger istedenfor siden sykmeldingsrettighetene dine er oppbrukt. Selv om det bare er en influensa eller noe.

Skrevet
Jeg er ikke 100% sikker, men tror det er 26 uker.

Det stemmer nok (= ca 6 mnd.).

Skrevet
Det stemmer nok (= ca 6 mnd.).

jeg trodde man måtte opparbeide seg en viss sum først? At en må tene ca 58 000 før en hadde krav på ny sykmld.litt usikker på summen,men hørte ifor at det lå på noen og femtitusen

Skrevet
jeg trodde man måtte opparbeide seg en viss sum først? At en må tene ca 58 000 før en hadde krav på ny sykmld.litt usikker på summen,men hørte ifor at det lå på noen og femtitusen

Nå tror jeg du tenker på noe annet...

Det ville jo si at det ble forskjell på de som tjener mye og de som tjener lite, og om man har heltids- eller deltids-stilling.

Sykepengene tilsvarer jo det man tjener (i vertfall inntil et år sykemelding).

Skrevet

Man må være friskmeldt fra lege i 6 mnd for å ha rett på ny sykmeldingsperiode. MEN det er kun om sykmeldingen er lenger enn arbeidsgiverperioden. Du kan være sykmeldt inntil 16 dager (egenmelding/sykmelding) uten at det registreres av Trygdekontoret.

Gjest Hilde K S
Skrevet
Man må være friskmeldt fra lege i 6 mnd for å ha rett på ny sykmeldingsperiode. MEN det er kun om sykmeldingen er lenger enn arbeidsgiverperioden. Du kan være sykmeldt inntil 16 dager (egenmelding/sykmelding) uten at det registreres av Trygdekontoret.

Jepp. Og alle sykemeldingsperiodene på over 14 dager over en treårsperiode teller når man regner på disse 52 ukene så lenge det er under seks måneder mellom sykemeldingene. Dvs;

2003: sykemeldt fire uker i februar, tre uker i juli og tolv uker på høsten

2004: tre uker i januar, åtte uker i juli og syv uker på høsten

2005: ti uker på vinteren og fem uker på våren

Vips! Der var kvoten fylt opp.

Mange vet ikke om dette og får seg et lite sjokk når meldingen fra trygdekontoret kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...