Anna B. Skrevet 20. april 2006 #1 Skrevet 20. april 2006 Svigermor var i det spandable hjørnet, og ville gi oss ny oppvaskmaskin Grei dame, som har "konto" i en el-butikk her vi bor. Jeg gikk og tok meg ut en bra en, som skulle leveres i går. Men så har jeg vært i feil butikk! Det ligger to ved siden av hverandre, og jeg handlet i den jeg ikke skulle handle i... Da jeg gikk for å forklare problemet, sa ekspeditøren at den var klar til levering og var uvillig til å trekke handelen. Jeg har hørt noe om 10 dagers returrett etter kjøpsloven, og siden den hverken var levert eller betalt, prøvde jeg å kansellere kjøpet. og sa at siden han hadde skrytt så av maskinen ville han nok få solgt den snart igjen... Han hevdet at kjøpsloven ikke gjaldt, men gikk med på å kansellere bestillingen. I etterkant viser det seg at de tar 700 for levering også, og det nevnte han ingenting om. Gjelder ikke kjøpsloven her eller? Jeg synes ikke jeg var så frekk heller, er ikke det viktigste fornøyde kunder da... (Maskinen var 200 billigere i den andre butikken, og gratis levering og montering!)
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #2 Skrevet 20. april 2006 Forbrukerkjøpsloven sier: § 41. Avbestilling før levering Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen. Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre. Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.
Gjest Elfrida Skrevet 20. april 2006 #3 Skrevet 20. april 2006 (endret) Det er ikke noe returrett på varer kjøpt i butikk, så lenge det ikke er noe feil på dem, og du får det du har bedt om. Mange steder, særlig klesbutikker, lar kundene returnere ubrukte varer innen en viss tid, men det er ikke noe vi har rett på etter loven. Varer kjøpt utenfor butikk, som postordre og internett, er det returrett på innen 30 dager. Tillegg: det med avbestilling før levering visst jeg ikke! Innleggene kom på likt, beklager feilinformasjon! Endret 20. april 2006 av Elfrida
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå