Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Noen som har erfaring med hjemmelaget bernaisesaus? Tenkte jeg skulle prøve meg. Har funnet en oppskrift i en kokebok hvor man skal koke en essens først + man må være veldig nøye så ting ikke skiller seg etc. Er det vanskelig?

Klem fra Nelle :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Nelle,

Nei er ikke så vanskelig..

Nå bruker jeg ikke den samme oppskriftta som deg, men jeg

synest sauaen er god likevel..

1 eggeplomme

1 ss hvitvinseddik

tørket estragon

klaret smør.

Resten er på vanlig måte, vannbad med egg+eddik, spe på

med klaret smør. Krydre med estragon og smak til med salt

og pepper..

Skrevet

Jeg koker aldri essens når jeg lager bernaise. Istedet bruker jeg Nigellas superenkle og veldig gode oppskrift, og så går det mye raskere også.

Du har 4 eggeplommer i en glassbolle over vannbad. Tilsetter 1/4 ts tørket estragon og 2 ss hvitvinseddik. Så visper du mens du har i 250 g smør i små klumper. Til slutt smaker du til med salt og pepper.

Gjest gjest1
Skrevet

Det med å koke eddik med estragon og sjalottløk er for å få sterkere smak av krydderne og eddiken blir litt mildere på en måte. Har du en god estragoneddik trenger du ikke å koke den inn, men da mister du det lille tuchet av sjalottløken.

Ellers gjør du bare som de over her skriver.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Det du må være nøye med er at når du har i smøret må du røre godt og spe sakte. Hvis det skiller seg er det ikke noe problem, da begynner du på nytt med en eggeplomme og sper den med det som har skilt seg.

Endret av pulverheksa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...