Gå til innhold

Stort foster

Babyface

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat vært til kontroll hos jordmor. Hun sa at det ser ut til at jeg får en stor og sunn baby, bl a fordi livmoren min har vokst mer enn gjennomsnittet (for øvrig har jeg enda ikke lagt på meg noe...). Hun var strålende fornøyd, men jeg har blitt litt engstelig med tanke på fødselen. Det må da være verre å føde et stort barn enn et lite? Jordmor sa at hodeomkretsen nødvendigvis ikke var større, men likevel... Og så jeg som egentlig ikke grudde meg til fødselen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lottemor

om det er et lite hode eller et stort hode spiller ingen rolle,vondt gjør det uansett,men ikke sånn jeg har knekt foten vondt eller jeg datt ned en trapp og ødla fjeset vont,men heller en sånn huff så jæ**** vondt det gjør ....... men jeg får verden flotteste gave igejnn for denne smerten....

Så finnes det smertestillende midler som kan benyttes....

Jeg fikk mobilepedural...den var flott...kjennt allt men det tok bort smerte toppene og så kan man gå under tiden etter man har fått den....

Annbefaler den til de som vil ha en så naturlig fødsel som mulig....

Går så flott dette skal du se og hvem vet er ikke sikkert at babyen blir så stor som hun tror......

Lykketil og ikke bekummre deg for fødselen,går så fort over selv om den kan virke spom en evighet :)

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ingen grund til panik uanset om babyen er lille eller stor så gør det ondt at føde, og altid lidt mere smerte når det er føste gang det er min erfaring, selvfølgelig hvis du er bitte bitte lille selv og ikke har så stor en bækkenbund og du skal ha kæmpebaby ja så tager man jo det med kejsersnit hvis nødvendigt, eller også så klipper de så du ikke revner på kryds og tværs, men forsæt du bare med at glæde dig og ikke gru dig overhoved godt at få at vide at ens baby stortrives i maven :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med moren min og hun har født seks, alle i ulik størrelse og vekt. Den verste fødselen var meg, og jeg veide 2900. Den enkleste var faktisk den på 5000. Merkelig det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det er nok ikke bare størrelsen på babyen som betyr noe nei. Generelt sett sier man jo at det blir lettere etterhvert, altså den første anses som verst, men det kan nok være individuelt. Selvsagt, dess større som skal ut... men uansett er det vesentlig større det som kommer ut enn det du pleier putte inn der, så vondt blir det uansett... Men det går nok bra :) (trøster jeg som altså ikke er gravid engang... jaja :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm...må arrestere jordmor litt her altså. Symfyse-fundus målet er en indikasjon på hvordan barnet vokser og sånt. Det at målet plutselig skyter i været fra en gang til neste, kan også ha med at barnet har skiftet leie å gjøre.

Nei, det er ikke verre å føde et stort barn enn ett lite. Forskjellen ligger i hodeomkretsen, syns jeg personlig. Et stort barn trenger ikke bety hodeomkrets på 40, det kan jeg skrive under på ;)

Ville absolutt ikke bekymret meg for at JM sier at babyen er stor utfra en enkelt kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare ut fra en kontroll, jeg har ligget over gjennomsnittet hele tiden.

Takk for støtten i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Babyface

Jeg vet akkurat hvordan du føler det. Tre uker før termin fikk jeg beskjed om at jeg kom til å få en gutt på ca 5 kilo. Ikke så veldig festelig når du er førstegangsfødende, selvom jeg aldri har vært redd for å føde. Symfyse målene mine var og over gjennomsnittet hele tiden.

Vell,.. til det viktigste. Selvom gutten min var stor og hadde en hodeomkrets på 38 gikk fødselen helt problemfritt. Det tok totalt 12 timer og jeg trengte ikke smertestillende i det hele tatt.

Min lege sa det var svært sjelden å oppleve at "kroppen" produserer barn som er større enn det den selv klarer å føde.

nero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

symfyse-fundus målene trenger ikke å ha noe med at barnet er stort å gjøre. Jeg hadde mål som var langt over gjennomsnittet hver eneste gang. 1.mnd før termin var det ikke lenger plass på skjemaet til å krysse av. Jeg fikk beskjed om at barnet sannsynligvis ville komme når som helst. To uker før termin var han ikke kommet og jordmoren min ringte et sykehus i nærheten, de ville ha meg på kontroll en uke før terminen. Jeg begynte da å grue meg til fødselen! måtte ofte til kontroll og fikk et nytt skjema festet til helsekortet der det sto at barnet var stort, rundt 5kg.

Da barnet kom til verden en uke før terminen var han 3610 gr. helt normal. Jeg hadde unormalt mye fostervann, noe de mente kunne skyldes de høye målene. Jeg er også liten og hadde liten plass. Babyen lå å sparket meg i ribbeina hele tiden.

Da jeg ble gravid andre gangen skjedde dette igjen, men da lot jeg meg ikke skremme.

En vennine av meg hadde mål under gjennomsnitet og svært liten mage. Hun ble sendt på kontroll til sykehus, og fikk beskjed om å spise mere. De sa at barnet var lite. Barnet kom til verden to uker før terminen, og var 3200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev at det tyder på at fosteret er stort bl a pga min store livmor. Det er flere faktorer enn det som gjør at jordmor tror babyen min er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...