Gå til innhold

Hva kan man gjøre med hunder som bjeffer/uler

Anbefalte innlegg

Skrevet

vår hund uler til tider, men bare når han er ute og det eks. skytes på skytebanen nedi lia her. eller når han tror han ser noe (spøkelser haha). tar gjerne imot gode tips på hva jeg kan gjøre med dette.

"!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først slår man fast hvilke situasjoner hunden bjeffer i. Er det når det kommer folk og ringer på, når den ser folk utenfor vinduet, når den står i hagen og det går folk forbi, o.s.v.

Deretter analyserer man hvilken forsterkning det å bjeffe gir hunden, altså hva som er målet for bjeffingen.

Så gjør man noe med omgivelsene som gjør at det er lettere for hunden å IKKE bjeffe, f.eks hvis hunden bjeffer når den ser folk utenfor - da trekker man for gardinene eller lager et fysisk stengsel så den ikke kan se ut.

Bjeffer den i hagen, setter man opp et gjerde så hunden ikke ser folkene som går forbi, eller lar være å ha hunden i hagen.

Bjeffehalsbånd er absolutt absolutt siste utvei, hvis det i det hele tatt kan kalles utvei.

Med bjeffehalsbånd uten fjernkontroll har man ingen kontroll på hva hunden får straff for. Den kan lære seg at ved å bjeffe annerledes så utløses ikke straffen, og da er man like langt.

Med bjeffehalsbånd lærer man hunden at det ikke lønner seg å prøve å fortelle oss noe, for det er det bjeffing er. Hundens måte å kommunisere på.

Når bjeffer hunden?

Hvorfor bjeffer den?

Hva oppnår den med bjeffingen?

Hvordan kan man forandre omgivelsene så det blir lettere for hunden å IKKE bjeffe?

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har ikke hund selv, men jeg passer en ganske ofte. Han bjeffer når det ringer på hos eieren og hun synes det er ok for han fungerer som en vakthund mot evt. innbruddstyver osv.

Hjemme hos meg bjeffer han ikke. Jeg sier bare et lavt hysj, og holder fingeren foran munnen og rister på hodet.

Han forstår at han må oppføre seg ulikt overfor ulike "ledere".

Han bjeffer på andre hunder, men da pleier eieren ha med seg en vannpistol.

Jeg pleier å gi han kommandoen "på plass" for å vise at jeg er sjefen. Å si Fy, viser bare at du er like irritert på det hunden bjeffer mot, så det nytter lite. Men det er par hunder han ikke tåler trynet på, og ditto, så da nytter ingenting...

Jeg sier "på plass" før vi kommer nær den andre hunden vi møter, ikke når han er begynt å bjeffe. Det nytter i alle fall på han, bortsett fra de to kjeftesmellene han er uvenner med da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...