Sun Mei Skrevet 19. april 2006 #1 Skrevet 19. april 2006 Hva mener du en barnehage er? Vet du hvilke retningslinjer en barnehage arbeider etter? Hva mener du en barnehage bør være? Hva bør den inneholde og hvorfor? Hvordan ser du på barnehager? Er det en naturlig del av det norske utdanningssystemet eller mener du det holder med kos, omsorg og kjærlighet?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #2 Skrevet 19. april 2006 Hva mener du en barnehage er? Vet du hvilke retningslinjer en barnehage arbeider etter? Hva mener du en barnehage bør være? Hva bør den inneholde og hvorfor? Hvordan ser du på barnehager? Er det en naturlig del av det norske utdanningssystemet eller mener du det holder med kos, omsorg og kjærlighet? ← Barnehager har som regel ett eller flere satsningsområder, kan være alt fra friluftsliv til forming. Selv er jeg veldig glad for at "min" bhg har friluftsliv som satsningsområde. Alt for mange barnehager hvor de voksne ikke gidder å gå ut i dårlig vær slik at ungene er inne store deler av dagen i dårlig luft og med mye støy. Ellers så er pedagogikk et flott hjelpemiddel, men barnehager hvor pedagogikken er alfa og omega og hvor en skal følge alle slags teorier gir jeg ikke mye for. Et år er det noe som gjelder og to år senere så er de gått helt bort i fra det.... Er selv førskolelærer og må si at noen av mine kollegaer, av den eldre garde, har en holdning a la "vi er jo tross alt pedagoger og vet best." Da blir jeg helt dårlig. Kos, omsorg, kjærlighet og pedagogikk som et hjelpemiddel er flott.
Sun Mei Skrevet 19. april 2006 Forfatter #3 Skrevet 19. april 2006 Så du mener altså at kos, omsorg og kjærlighet i bunn og grunn er nok? Eller leger dere mer vekt på å være en pedagogisk institusjon? I dagens samfunn, med nye barnehager som blir bygd, så satses det mer på at det er pedagogikken som skal stå i sentrum. Rommene i en barnehage bygges på andre måter og inneholder andre ting enn det de gjør i en tradisjonell barnehage. Dette krever mye mye mere av de ansatte av oppfølging og tilstedeværelse enn det jeg har sett i tradisjonelle barnehager. Ofte er tradisjonelle barnehager "koselige" og de nye barnehagene er målrettet pedagogiske.
Sun Mei Skrevet 19. april 2006 Forfatter #4 Skrevet 19. april 2006 Er selv førskolelærer og må si at noen av mine kollegaer, av den eldre garde, har en holdning a la "vi er jo tross alt pedagoger og vet best." Da blir jeg helt dårlig. ← Den der synes jeg også er ufyselig. En forferdelig holdning. Hva gjør dere i forhold til en slik holdning? Får dere til å jobbe med holdningsendring?
Klips Skrevet 19. april 2006 #5 Skrevet 19. april 2006 (endret) Det jeg ønsker at barna mine skal lære i barnehagen er først og fremst å behandle hverandre bra, enkel bordskikk, rett og slett oppdragelse egentlig Ikke at barnehagen skal ha hele ansvaret, selvsagt, men for eksempel å leke med andre barn, det gjør de jo først og fremst der. Omsorg, sunn mat og frisk luft, gjerne aktiviteter som utvikler motoriske ferdigheter. Og ha det gøy. Om de lærer så mye mer er ikke så viktig for meg. Endret 19. april 2006 av Klips
Sun Mei Skrevet 19. april 2006 Forfatter #6 Skrevet 19. april 2006 Bør barn i førskolealder "institusjonaliseres" eller bør vi beholde det slik det har vært hele tiden?
Sun Mei Skrevet 19. april 2006 Forfatter #7 Skrevet 19. april 2006 Det jeg ønsker at barna mine skal lære i barnehagen er først og fremst å behandle hverandre bra, enkel bordskikk, rett og slett oppdragelse egentlig Ikke at barnehagen skal ha hele ansvaret, selvsagt, men for eksempel å leke med andre barn, det gjør de jo først og fremst der. Omsorg, sunn mat og frisk luft, gjerne aktiviteter som utvikler motoriske ferdigheter. Om de lærer så mye mer er ikke så viktig for meg. ← Det er jo mye læring i de tingene du nevner her da Men den siste setningen din; hvorfor er det ikke viktig for deg at de lærer mere?
Klips Skrevet 19. april 2006 #8 Skrevet 19. april 2006 For meg er det like greit at barnehagen er en del av landsbyen som oppdrar mitt barn, som at bestemor og tante skulle gjøre det.
Sun Mei Skrevet 19. april 2006 Forfatter #9 Skrevet 19. april 2006 For meg er det like greit at barnehagen er en del av landsbyen som oppdrar mitt barn, som at bestemor og tante skulle gjøre det. ← Oppdragelse er jo så mangt da
Klips Skrevet 19. april 2006 #10 Skrevet 19. april 2006 De lærer jo hele tiden uansett, ved å utforske ting, bli lest for, synge og ved å spørre og grave. Om det er pedagogisk tilrettelagt at de plutselig kan hestehov på latin, det er ikke så nøye for meg, det trenger ikke være noe galt i det, men det kommer langt ned på prioriteringslisten.
Klips Skrevet 19. april 2006 #11 Skrevet 19. april 2006 Oppdragelse er jo så mangt da ← I forhold til institusjonalisering mener jeg. Har fundert litt på det, nemlig, om det var så mye bedre i gamle dager å være hjemme hos storfamilien, i forhold til å være i barnehagen. Men, nå tror jeg at jeg har sagt mitt, her kommer sikkert mange andre og tar over stafettpinnen.
Moonchild Skrevet 19. april 2006 #12 Skrevet 19. april 2006 Jeg mener at en barnehage er et sted for lek og læring. Siden man ikke lenger har barn som leker i gatene på dagtid, så er det et ypperlig sted for småtrollene å treffe andre barn på egen alder. Barnehager er en viktig del av utdanningssystemet fordi det lærer barn sosiale evner og det å måtte forholde seg til andre. Hvis jeg kunne velge fritt (hvilket jeg ikke er i nærheten av å kunne), så ønsker jeg en barnehage som er en kombinasjon av naturbarnehage (for å utvikle motoriske evner) og kulturformidler (musikk, museumsbesøk, teater osv.) Når det er sagt så syns jeg det er utrolig viktig at barnehagen oppfattes som et lystbetont sted å være, ikke som et sted barnet "oppbevares" mens foreldrene realiserer egne karriærer.
Sun Mei Skrevet 19. april 2006 Forfatter #13 Skrevet 19. april 2006 De lærer jo hele tiden uansett, ved å utforske ting, bli lest for, synge og ved å spørre og grave. Om det er pedagogisk tilrettelagt at de plutselig kan hestehov på latin, det er ikke så nøye for meg, det trenger ikke være noe galt i det, men det kommer langt ned på prioriteringslisten. ← Ja, og det er jo pedagogikk så det holder det da Utforskende barn og utforskende voksne er kjempeviktig. Før var det jo slik at man planla årsplaner med pedagogisk innhold nesten på detaljnivå for ett helt år - hva man skulle holde på med sammen med barna. Nå skal man ta med barna på avgjørelser, hva vil de holde på med der og da og dra temaarbeide ut i fra det. Det krever mer engasjerte voksne og mer tilstedeværende voksne enn det har gjort før. Det synes jeg er en bra ting da. Og jeg tror det blir lettere å dokumentere hva det er man holder på med sammen med barna / hva en barnehage er for noe. Jeg mener at en barnehage er et sted for lek og læring. Siden man ikke lenger har barn som leker i gatene på dagtid, så er det et ypperlig sted for småtrollene å treffe andre barn på egen alder. Barnehager er en viktig del av utdanningssystemet fordi det lærer barn sosiale evner og det å måtte forholde seg til andre. Hvis jeg kunne velge fritt (hvilket jeg ikke er i nærheten av å kunne), så ønsker jeg en barnehage som er en kombinasjon av naturbarnehage (for å utvikle motoriske evner) og kulturformidler (musikk, museumsbesøk, teater osv.) Når det er sagt så syns jeg det er utrolig viktig at barnehagen oppfattes som et lystbetont sted å være, ikke som et sted barnet "oppbevares" mens foreldrene realiserer egne karriærer. ← Veldig viktig det der med å vise samfunnet at dette ikke er en oppbevaringsplass, men barnets første møte med utdanningssystemet i Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå