Gå til innhold

Noen med peiling på juss?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har innsikt i forvaltningsloven her? Dersom en pårørende blir utestengt av et gamlehjem pga uakseptabel oppførsel, vil dette etter forvaltningsloven regnes som et enkeltvedtak?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis disse kriteriene her er oppfylt i saken som du forteller, så er det et enkeltvedtak:

Et vedtak er en offentlig myndighetsavgjørelse (kommuneadministrasjon, kommunestyre, fylkeskommunal administrasjon, fylkespolitisk behandling av saken, statlig behandlig av saken: poeng: det må være et offentlig myndighetsorgan for at et et vedtak skal kunne kalles et vedtak.)

Etter hva jeg vet så er ikke et sykehjem et offentlig myndighetsorgan.

1) Er dette en realitetsavgjørelse? Dvs. er avgjørelsen fattet?

2) Er dette utøvelse av offentlig myndighet (dvs.brukes et regelverk?)

3) Gjelder vedtaket en eller flere bestemte personer? (Ja, gjelder slektning av deg)

Hvis svaret er "ja" på 1, 2 og 3, så er dette et enkeltvedtak.

Det jeg vet helt sikkert er at et enkeltvedtak kan påklages, du kan altså klage.

Hvis du eller andre i familien er part i saken, har alle parter i saken full innsynsrett i atlt som har med pasienten/beboeren å gjøre.

Et vedtak er enten et enkeltvedtak, eller så er det en forskrift.

Jeg er ikke jurist, men har lært dette fra en som er det. Så får heller noen som faktisk er jurist korrigere.

Skrevet

Samme gjest igjen: jeg tror du kan se bort i fra det første avsnittet i svaret mitt. Kan hende at flere enn kommune, fylke og stat er offentlig myndighetsutøvelse...

Men punkt 1, 2 og 3 stemmer og dette med at et enkeltvedtak alltid kan påklages, det stemmer også.

Skrevet

Trådstarter igjen! Tusen takk for svar.. Det er rådmannen som på vegne av kommunen har vedtatt at hun har blitt utestengt fra det kommunale gamlehjemmet.

Skrevet

Gjest igjen:

Ok, da er vedtaket et enkeltvedtak.

Og alle enkeltvedtak kan påklages.

Hvis du finner ut av om en i familien er part i saken, vil det også kunne få betydning for innsynsrett. Men regner med at siden dere er nær familie, så kan dere få innsyn i det som har med den eldre beboeren å gjøre uansett, selv om dere ikke er "part". (Men det vet jeg ikke helt sikkert).

Og igjen: tar jeg helt feil her, regner jeg med at en jurist sier i fra.

Skrevet

Igjen: tusen takk for svar! Må presisere at det ikke er en beboer som har blitt utestengt, men en pårørende som ikke får lov til å komme på besøk til en beboer.

Skrevet

Å ja, så enkeltvedtaket gjelder en pårørende som ikke får komme på besøk...da misforsto jeg nok kraftig. Men svaret gjelder jo likevel! :)

Lykke til da...dere får vel klelle ut en god klage til rådmannen og kanskje få hjelp til en slik fra noen som kan slikt ennå bedre enn oss (dere, vi, osv.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...