Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #1 Skrevet 19. april 2006 Vet ikke om dette er stedet å spørre, men.... Altså: Jeg plages med at jeg har røde "prikker" på overarmene. Jeg skriver prikker i hermetegn for det er ikke kviser, nupper el. Det er mer som om hårsekken er rødlig om dere skjønner...Har hatt dette i mange år, og jeg kvier meg for å gå i korte ermer. Gruer meg til sommeren pga dette. Jeg har selvsagt prøvd peeling, tørrbørsting og nå til slutt salisylolje, men det blir ikke bedre av det Skal jeg oppsøke hudpleiesalong? Lege? Det er jo ikke akkurat verdens største problem, men jeg skulle gjerne ha hatt en singlet eller ermeløs kjole på meg noen ganger jeg også... Noen med erfaringer/gode råd?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #2 Skrevet 19. april 2006 Hm, jeg har omtrent sånn som du beskriver og for meg har det hjulpet å smøre med Eucerin 10% karbamid lotion fra apoteket. Den er dyr, seig og lukter ille, men det hjelper for meg iallefall. Har også hørt at Locobase kanskje kan hjelpe.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #3 Skrevet 19. april 2006 jeg har også dette...hva kommer det av, og finnes det andre råd til å få bukt med dette?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #4 Skrevet 19. april 2006 akkurat sånne har jeg også. Litt bak på overarmene. det er rødflammete og litt nuppete, men ikke kviser. Jeg har prøvd alt fra alovera til fungoral til canesten.....men jeg finner ikke ut av det. Kan ikke den ene gjesten her som foreslo eucerin 10% fortelle litt mer om hvordan hennes overarmer så/ser ut?? kanskje det vil hjelpe meg også?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #5 Skrevet 19. april 2006 akkurat sånne har jeg også. Litt bak på overarmene. det er rødflammete og litt nuppete, men ikke kviser. Jeg har prøvd alt fra alovera til fungoral til canesten.....men jeg finner ikke ut av det. Kan ikke den ene gjesten her som foreslo eucerin 10% fortelle litt mer om hvordan hennes overarmer så/ser ut?? kanskje det vil hjelpe meg også? ← Vel, jeg hadde det sånn som du beskriver. Røde prikker som etterhvert ble til små nupper. På de største kunne jeg klemme ut en hvit masse, nesten som en hudorm. Jeg hadde masse av dette, og på avstand så hele overarmen min rødflammet ut. Huden var grov å ta på. Det så omtrent slik ut, men mye, mye mer. Jeg ble fortalt av en venninne som er sykepleier at dette kunne være noe som het Keratosis pilaris og som skyldes at hårsekkene blir tilstoppet av ett eller annet. Jeg søkte etter dette på internett og fant ut at flere anbefalte fete kremer med karbamid eller fruktsyrer. Siden Eucerins karbamidlotion kan kjøpes reseptfritt på apoteket, tenkte jeg at det ikke kunne skade å prøve og jammen hjalp det ikke. Armene mine ser mye bedre ut enn på lenge og jeg gruer meg ikke lengre for å gå i kortermede klær. Om du ikke finner noe som hjelper, så kan det umulig skade å be om å få komme til en hudlege. De har som oftest tilgang på sterkere saker enn det vi vanlig dødelige får kjøpt over disk.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #6 Skrevet 20. april 2006 Trådstarter her... Jepp, det er nok keratosis pilaris dette her. Har sjekka på nettet, sett bilder. SELVFØLGELIG måtte det være noe det så og si er umulig å behandle !!! Takker for tipset om Eucerin, - her skal ingenting være uprøvd!
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #7 Skrevet 20. april 2006 Brukte faktisk Natusan Bodylotion etter jeg dusjet sist ... Det hjalp veldig. :D Ellers hjelper peeling såvidt jeg vet.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #8 Skrevet 20. april 2006 Har skrivi om dete før her inne. Eg er ingen hudlege, men frå det du fortel er det svært truleg at du har keratosis pilaris. Prøv å google det, kanskje finn du ei amerikansk nettside - ei slags støtte side for folk med KP. Mykje info der. Eg har også dette. Behandlar det med krem med karbamid og 5 % glycolsyre (fruktsyre trur eg??). Dei blanda den på apoteket, på labben der. Dyr som fy, trur det var innpå 500 kr for ei tannkrem-stor tube.... Kanskje kan ein kjøpe glycolsyre på nettet, frå USA og eventuelt blande den ut med karbamid...
fargegla82 Skrevet 8. mai 2006 #9 Skrevet 8. mai 2006 Forekommer keratosis pilaris på hele kroppen?eller er det vanligvis på overarmene? Takk for svar;)
Gjest Gitte Skrevet 8. mai 2006 #10 Skrevet 8. mai 2006 Jeg smører et par ganger om dagen med natusan bodylotion, og det fungerer som bare det Prikkene er borte, men om jeg ikke smører komme de tilbake. Det er veldig vanlig, spesielt på armene.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #11 Skrevet 8. mai 2006 Forekommer keratosis pilaris på hele kroppen?eller er det vanligvis på overarmene? Takk for svar;) ← Etter det jeg har lest, så er det spesielt på overarmene, lårene og rompa KP oppstår.
Ladyen Skrevet 8. mai 2006 #12 Skrevet 8. mai 2006 Jasså. Har prikkene mine et navn ? Registrerer at de er der, men de plager meg ikke. Bare nok en ting som menneskekroppen bidrar med, liksom. Men blir det ikke bedre om man soler seg der da ? Fortsetter det å være synlige prikker hos trådstarter ? 1
Spirito Skrevet 8. mai 2006 #13 Skrevet 8. mai 2006 Jeg har også sånne, og synes det blir litt bedre på sommeren. Akkurat nå er det helt grusomt.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #14 Skrevet 8. mai 2006 Har hatt gode resultater med bruk av fuktighetskrem med kombinasjon av glycolsyre og salisylsyre. Problemet er at de alltid kommer tilbake om man slutter å behandle dem...
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #15 Skrevet 16. mai 2006 Jeg har vært plaget med slike prikker helt siden jeg var liten. Det er forresten arvelig. Har tatt masse tester hos hudlege for flere år siden, og det viste seg at sukker gjorde prikkene verre. Hater å gå i singlett, tube topp e.l. Har prøvd all verdens av kremer, de fleste med en grusom lukt, men har funnet ut at det er kun en ting som hjelper - nemlig sol ! Om sommeren er det neste helt borte. Saltvann har også en viss virkning i positiv forstand. Kan trøste alle med samme problem at det blir bedre med årene, for moren min er vestentlig bedre nå i voksen alder. Søsteren min, som er liten, er verre enn meg. Er forresten så utrolig lei av at alle sier "Å du har sånn eksem på armene, det ser så fryktelig vondt ut !" Det er ikke vondt - bare sjenerende. 1
*Emma* Skrevet 17. mai 2006 #16 Skrevet 17. mai 2006 Jeg har også sånne prikker......men hvis jeg er flink og smører med fet krem morgen og kveld blir de nesten helt borte....da bruker jeg LOCOBASE eller A-CREME fra Apoteket.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #17 Skrevet 17. mai 2006 Er forresten så utrolig lei av at alle sier "Å du har sånn eksem på armene, det ser så fryktelig vondt ut !" ←
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #18 Skrevet 17. mai 2006 Etter å ha lest at flere her inne har god erfaring med Eucerin med karbamid gikk jeg på apoteket men fant den ikke. Heter den Eucerin?
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2007 #19 Skrevet 5. juni 2007 Etter å ha lest at flere her inne har god erfaring med Eucerin med karbamid gikk jeg på apoteket men fant den ikke. Heter den Eucerin? Jepp, du kan se den her: http://www.eucerin.no/ranges/dry/10_urea_lotion.html
~white lady~ Skrevet 5. juni 2007 #20 Skrevet 5. juni 2007 Vet ikke om jeg har så mye å bidra med her- men jeg hadde også litt sånn som du beskriver, på overarmene. Tenkte ikke noe særlig over det, det var så lite synlig. Uansett, nå måtte jeg sjekke armene mine her...og de er helt fine. Ingen røde prikker, og de er glatte å ta på. Kan det være fordi jeg har begynt å smøre hele kroppen inn med Spenol hver dag? Spenolen har iallefall forbedret huden min betraktelig andre steder (i den grad jeg har noe å klage over...hehe) up for Spenol! (Nå høres det ut som om du er "hardere rammet" av dette nuppe problemet enn jeg var, men det er kanskje verdt å prøve likevel?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå