Netten Skrevet 19. april 2006 #1 Skrevet 19. april 2006 Først av alt: vi har sendt inn alle papirer (inkl. navneendring) til folkeregisteret, og fått igjen prøvingsattesten godkjent med stempel. Under "brud" står det: Etternavn: <mitt nåværende navn> Fornavn: <mitt navn> Evt. nytt navn etter vigselen: <hans etternavn, mitt fornavn, mitt nåv. etternavn>. Betyr det da at mitt nye navn begynner å gjelde fra vi har sagt ja i kirken? Det jeg lurer på er når jeg skal endre passet mitt (og hvor lang tid det tar), navn på bankkort og førerkort, og ellers alle steder jeg må endre navnet. Blir jo egentlig litt rart å endre det før bryllupet, men samtidig tar jo dette litt tid, og vi drar på bryllupsreise to dager etter bryllupet. Kan jeg reise under gammelt pass og heller fikse alle de tingene etter bryllupsreisen?? Hva gjør dere??
Gjest gjest1 Skrevet 19. april 2006 #2 Skrevet 19. april 2006 Betyr det da at mitt nye navn begynner å gjelde fra vi har sagt ja i kirken? ← Jepp, det er vanleg praksis å sende inn papira samla, og det nye namnet blir gjeldande frå du har skrive under på vigsels-attesten. Pass-endringar kan ta alt frå ei veke til ein månad, alt ettersom kor stor pågang det er.. Du kan reise med gammalt namn i passet, så lenge du passar på å bestille reisa i ditt gamle namn også. Pass og billett må alltid stemme overens. Endring av bankkort og liknande kan du sende inn når du har fått vigsels-attesten, trur eg.
Netten Skrevet 19. april 2006 Forfatter #3 Skrevet 19. april 2006 Oki... Tror jeg skal ringe passkontoret og høre, sånn just in case. Da kan jeg vel kanskje bare sende navneendring til alle kontakter da, og skrive at det skal gjelde fra den og den datoen? Hadde egentlig vært kjekt og hatt nytt navn på alle dokumenter og kort før bryllupsreisen... Må gjerne skrive under på noe og da er det jo naturlig å bruke mitt nye navn... Er så mye stress med dette navnegreiene!!!!
Gjest gjest1 Skrevet 19. april 2006 #4 Skrevet 19. april 2006 Ein skulle tru banken trengte dokumentasjon på ditt nye namn då, og den dokumentasjonen får du jo ikkje før du har gifta deg..
marsy Skrevet 19. april 2006 #5 Skrevet 19. april 2006 Oki... Tror jeg skal ringe passkontoret og høre, sånn just in case. Da kan jeg vel kanskje bare sende navneendring til alle kontakter da, og skrive at det skal gjelde fra den og den datoen? Hadde egentlig vært kjekt og hatt nytt navn på alle dokumenter og kort før bryllupsreisen... Må gjerne skrive under på noe og da er det jo naturlig å bruke mitt nye navn... Er så mye stress med dette navnegreiene!!!! ← Har en venninne som giftet seg for 2 år siden, hun hadde ganske nytt pass når hun giftet seg, så hun fikk et brev, som hun viser frem i tillegg til passet. Så slapp hun å bruke over 1000kr på nytt pass når det hun har likevel er gyldig i 5-6 år til.
Netten Skrevet 19. april 2006 Forfatter #6 Skrevet 19. april 2006 Har en venninne som giftet seg for 2 år siden, hun hadde ganske nytt pass når hun giftet seg, så hun fikk et brev, som hun viser frem i tillegg til passet. Så slapp hun å bruke over 1000kr på nytt pass når det hun har likevel er gyldig i 5-6 år til. ← Oi! Det var lurt! Ikke billig med pass nei! Mitt er gyldig i tre år til, så burde ha skaffet meg et sånt skriv jeg også!
Eliza Doalot Skrevet 19. april 2006 #7 Skrevet 19. april 2006 Har en venninne som giftet seg for 2 år siden, hun hadde ganske nytt pass når hun giftet seg, så hun fikk et brev, som hun viser frem i tillegg til passet. Så slapp hun å bruke over 1000kr på nytt pass når det hun har likevel er gyldig i 5-6 år til. ← Bare vær klar over at dette ikke er gyldig i alle land! Jeg skulle til London og ble på det sterkeste anbefalt av passkontoret å få nytt pass med mitt nye navn. Enkelte land f.eks USA og Storbritania er SVÆRT strenge pga terrorfare ol. Litt kipt å bli satt på første fly hjem igjen..
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #8 Skrevet 19. april 2006 Jeg synes egentlig at det er rart at det ikke finnes noe bedre system på dette, når det er så vanlig å skifte navn ifbm inngåelse av ekteskap. Et visst samarbeid mellom folkeregisteret, politiet (ang pass) og kirken /hef/etc. Slik at man kunne forberede alt dete styret før bryllupet og så bare hente sitt nye pass og bankkort mandag etter bryllupet. Tenk så enkelt!
afr0dite Skrevet 19. april 2006 #9 Skrevet 19. april 2006 Uff, ja! Dette er en sånn ting som jeg dytter foran meg! Hmmm... kanskje jeg heller skal dytte det over på kjæresten min!!
Søta Skrevet 19. april 2006 #10 Skrevet 19. april 2006 Nå gifta jeg meg for et halvt år siden... Skulle til england i påska - gadd ikke bruke penger på nytt pass... Så sålenge du bestiller reise i samme navn som du har i passet - så er ikke d noe problem. Navnet ditt blir nok ikke registrert i folkeregisteret før alle papirene er registrert - jeg fikk ikke endra navnet i bank før etter å ha fått alle papirene fra folkeregisteret - de endelige får du først etter bryllupet, evt på bryllupsdagen.. (vi gifta oss borgelrlig, vet ikke hvordan det funker i kirka..)
Netten Skrevet 19. april 2006 Forfatter #11 Skrevet 19. april 2006 Da tror jeg at jeg venter med hele papirmøllen til vi kommer hjem fra bryllupsreise! Men hva med signaturen min? Vil jo bruke den nye fra vi er gift, men blir litt feil hvis den ikke samsvarer med bankkort og pass liksom...
Fru.U Skrevet 20. april 2006 #12 Skrevet 20. april 2006 For å få endret navn på bankkort og sånn må du forevise vigselsattesten. Du får en midlertidig av presten i kirken, og den riktige kommer i posten ca en uke etter vielsen. Uansett kan du leve lenge på ditt gamle navn, men det er jo like greit å få det unnagjort. Jeg er midt oppi det nå, det er egentlig ganske mye styr.
afr0dite Skrevet 20. april 2006 #13 Skrevet 20. april 2006 Hmmm... vi skal være borte i et halvt år... er det fortsatt greit å vente med passet tro?
Netten Skrevet 20. april 2006 Forfatter #14 Skrevet 20. april 2006 For å få endret navn på bankkort og sånn må du forevise vigselsattesten. Du får en midlertidig av presten i kirken, og den riktige kommer i posten ca en uke etter vielsen. Uansett kan du leve lenge på ditt gamle navn, men det er jo like greit å få det unnagjort. Jeg er midt oppi det nå, det er egentlig ganske mye styr. ← Må du gå og få tatt sånn "rett kopi" av attesten og sende denne til alle kontakter da?Det blir jo mye styr... Eller går det an å scanne den og sende den som vedlegg i mail?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå