Gå til innhold

hypotetisk spørsmål: Utbedring av bad

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg lurer litt på hva det egentlig koster å renovere et bad på 5-6kvm. Det som må gjøres, er å legge varmekabler og fliser på gulv, muligens våtromsplater på veggene, og sette inn nytt dusjkabinett, toalett og servant, pluss møblement. Utgangspunktet er byggeår ca 1985, og ser slik ut, også. Ikke katastrofalt, men kjipt.

Noen som har gjort noe tilsvarende, og kan fortelle sånn cirka? Vi har tenkt å leie en person i familien som jobber med slikt, og som har våtromssertifisering, og da får vi nok litt rabatt, men jeg er mest interessert i et grovt overslag, sånn i tilfelle rottefelle.

(vi har hittil ikke vært på visning, engang)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Nå er jeg kanskje veldig optimistisk, men jeg har nettopp satt opp et budsjett inne i dagboka mi, og satser på å renovere badet mitt for 50 000,-. Det er på ca 4 m2.

Da får jeg lagt varmekablene veldig billig, og har fått et prisoverslag fra rørleggeren på 20 000,-. Vi skal skifte sluk og rør, men flytter ikke på noe. Det er støpt gulv på grunn, så vi kan legge smøremembran, varmkabler og deretter fliser rett på det. Ellers tror jeg ofte man må ha støpemembran?

Vi river, skrur opp våtromsplater (litex) og legger fliser selv. Kjøper relativt billige fliser, baderomsmøbler på IKEA osv.

Med andre ord: prisen vil nok avhenge veldig av om dere skal gjøre noe selv, hva rørleggeren skal ha og om de velger rimelige løsninger på baderomsinteriør. Tror det er ganske vanlig å regne 100 000,- på nytt bad.

Skrevet

Om du spør et rørleggerfirma, så omtrentlig som formulert over, vil de høyst sansynlig putte fingeren i luften og si: 140.000,-

Det er alt inkl. for arbeid, fliser, møbler, etc. Det er liksom det et nytt bad "koster", litt mindre hvis det er så lite som 5m2.

Men får du en god pris på jobben, velger tapet i stedet for fliser på veggen, kjøper gulvflisene selv og finner en servant i fjordårets modell, kan du helt sikkert få et nytt bad for; tja, hmmm…. 70.000?

Selvfølgelig helt umulig å si utifra så hypotetiske forrutsetninger, men bad er generellt DYRT! :-)

Gjest Gjesta
Skrevet

Takk for svarene! Som sagt er jo hele prosjektet hypotetisk, men det er greit å ha noen tall å forholde seg til. Det høres ut ca. som noe som likner på det cruel skal gjøre, minus skifte av rør osv (dette er en B/L-leilighet).

Nå skal det legges til at vi har tilgang på gode personalrabatter på det aller meste av materiale, og i tillegg kommer vi som nevnt til å spørre om en person i familien kan utføre arbeidet. Så å be et rørleggerfirma ta hele jobben, er uansett 100% uaktuelt.

Skrevet

Hei, det er jeg som skrev tråden om hvor lang tid det tar å renovere et bad...

Vårt tilbud lå på 114.000 med påslag på 10% (det kan altså bli opptil 10% dyrere, alt etter hva de finner i vegger og gulv.)

Da var alt materiale, rørlegger og elektriker inkludert.

Vi skulle da ikke ha flis hverken på gulv eller vegg, vi skal ikke ha noe sanitærutstyr gjemmom firmaet....

Du bør i alle fall regne med minimum 100.000 kroner!

Skrevet

Vi måtte pusse opp badet pga. vannskade for 3 år siden. Det kom totalt på ca. 90.000,-. Da måtte vi skrelle rommet helt ned - satte på nye gipsplater på veggen, nye fliser på gulv og vegger, ny innredning (120 cm) og nytt dusjkabinett. Byttet også døren til badet. Gulvet hadde allerede varmekabler som vi ikke gjorde noe med, og vi beholdt toalettet.

Vi hadde fagfolk til flisleggingen inkl. membran, røleggerarbeidet (kobling av dusj og servant samt justering av sluket) og elektriker (ny jordfeilbryter bl.a.). Resten gjorde mannen min og svigerfar.

I prisen er innredningen og dusjkabinettet med for ca. 30.000,-, og regningen fra flisleggeren var også på omtrent det beløpet. Selve flisene kjøpte vi selv.

Arbeidet tok vel halvannen uke og badet er ca. 8 kvm.

Hilsen Lille meg

Skrevet
Ellers tror jeg ofte man må ha støpemembran?

Banemembran. :)

Gjest gjesta
Skrevet

Mamma og pappa fikk pusset opp badet sitt i fjor høst, tror de betalte ca. 150 000, da gjorde de ingenting selv. Alle tilbudene de fikk var rundt den prisen.

Skrevet

Du sparer faktisk en del på å bruke såkalte baderomsplater i steden for fliser på veggene. De ser ganske så bra ut nå faktisk, akkurat som om det er store fliser på veggene :)

Gjest gotthard
Skrevet

hmmmm, byggd om et tidligere soverom til bad nå, brukt ca 15000, da har jeg gjort alt selv.

er ikke så vanskelig som mange trur bare man er nøye

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...