Gå til innhold

Frikort og egenandel hos gynekolog

Anbefalte innlegg

Gjest Fattig studine
Skrevet

Har aldri før hatt behov for noe frikort, så jeg vet ikke hvordan det fungerer. Har søkt litt på internett, uten å finne noe ordentlig svar. Håper noen her inne vet litt mer :)

Jeg har fått en sykdom / plage i underlivet som vil kreve behandling og oppfølging hos psykolog. Da det er forferdelig lang ventetid på offentlige klinikker, kommer jeg til å gå til en privat, som jo er skikkelig dyrt.

Synes å ha hørt at slike gynekologtimer kan dekkes av frikortet, stemmer det? Gjelder det bare en viss sum av hver gang jeg er der? Må jeg betale hele året og så få tilbake beløpet over frikortsummen eller hvordan fungerer det?

Har aldri benyttet meg av dette før, men siden jeg har fått en alvorlig og plagsom sykdom og er fattig student, så kan det kanskje komme godt med i år:-)

Setter kjempestor pris på svar fra dere! :klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva kan psykologen gjøre for underlivet ditt? :overrasket:

Når man har frikort skal dette dekke utgifter til lege. Hvis gynekolog er "lege", skal gynekolog gå inn under denne ordningen.

Skrevet

..men du får kun dekket egenandelen, det overskytende beløpet hos en privat lege må du dekke selv.

Dessuten må du opparbeide deg grensen til frikort, hvilket vil si at du må ha betalt egenandeler for 1640,- (usikker på beløpet her!) inneværende år.

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Når man har frikort skal dette dekke utgifter til lege. Hvis gynekolog er "lege", skal gynekolog gå inn under denne ordningen.

Bare desom gynekologen/psykologen/legen har offentlig driftsavtale. Mange privatpraktiserende leger har ikke det. Det enkleste er å ringe de aktuelle legene og spørre om konsultasjonene der går inn under frikortordningen.

Ved begynnelsen av året må du spare på kvitteringer fra legebesøk, blå resept-medisiner osv, eller sørge for å få skrevet summen inn i et egenandelskort som du kan få hos legen eller på apoteket. Når disse utgiftene tilsammen overstiger 1615 kr, kan du få frikort. Da leverer du egenandelskortet og eventuelle kvitteringer på trygdekontoret. Da får du frikort og det som eventuelt oversteg 1615 kr tilbakebetalt. Etter dette får du i prinsippet legekonsultasjoner og medisiner på blå resept gratis ved framvisning av frikortet. Men merk deg at det er noe som heter "utgifter til materiell" som du likevel må betale. Det kan være for å dekke bruk av hansker, vattpinner, bakterietester, bandasjer, gips, røntgenbilder osv. Og noen steder vet de å ta seg skikkelig betalt for det! Så du må regne med å betale litt også etter at du har fått frikort.

Dersom du vil få mye medisinske utgifter i løpet av året, bør du spare på alle kvitteringer, inkl. reseptfrie medisiner/salver, alt på hvit resept, ekstra bind, bandasjer, parkeringsutgifter i forbindelse med legebesøk, alternativebehandlinger og privatpraktiserende leger. Dersom utgiftene dine overstiger 9000 kr i løpet av året (inkl. de 1615 kronene på egenandelskortet ditt) kan du få fradrag på skatten. Husk at du, dersom du får det, må skaffe deg en erklæring fra lege på at du har økte medisinske utifter. Denne skal sendes med selvangivelsen.

Skrevet

Som student som hører til OAS, har de et "helsefond" der studenter med ekstraordinære legeutgifter kan søke for å få dekket deler av sine utgifter. Og jeg sørger for å få skrevet opp alle legeandeler i egenandelskortet (det grønne). Utgifter over en beløpsgrense på 200 kroner får man refundert dersom man søker samskipnaden. Sjekk ut hva din studentsamskipnad har av tilbud til studentene!

(Og - ja - jeg er ganske sikker på at gynekolog inngår i "lege"-definisjonen på egenandelskortet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...