Gå til innhold

Treretters meny

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke noe flink til å sette sammen menyer. Som regel lager jeg bare det jeg har lyst på eller tror gjestene vil like uten å tenke så mye på om det passer sammen. Men denne gangen har jeg lyst til å gjøre det skikkelig. Kan noen hjelpe meg? Finnes det noen generelle regler for hva som passer sammen og hvordan man bygger opp en meny?

Til hovedrett har jeg tenkt på Piafs purrepai, linsesalat med tomater og karse og litt grønt på tallerkenen. Men hva med dessert og forrett? Har litt lyst til å lage denne gulrotsuppa med spisskummen, men vet ikke helt om det passer sammen?

Har dere noen vegetariske forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg aldri satt sammen en helt vegetarisk meny, men sånn generelt er det viktig at det er litt variasjon mellom rettene; altså lett / tung mat (om f.eks. hovedretten er kraftig bør forretten være lettere), at du ikke har samme ingrediens i en viktig rolle i flere retter, gjerne variasjon i farge mellom rettene osv.

Gulrotsuppa du linket til hørtes god ut, men kanskje den blir i "søteste" laget til forrett?

Skrevet (endret)

Hm, det med søtheten tenkte jeg ikke på i hele tatt. Jeg var mer skeptisk til om spisskummensmaken passet til hovedretten. Takk for tipset!

Har noen et forslag til en forrett som kan passe?

Endret av salsera
Skrevet

Hvis du vil ha suppe til forrett, kan de kanskje passe med en kald agurksuppe? Jeg må innrømme at jeg aldri har laget det selv, men synes det høres veldig friskt og godt ut. Den paien du skal lage er vel relativt mektig, med ost og eggestand, så da burde det jo passe med noe kjølig og friskt som forrett. Her er noen forslag. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...