Gjest uinnlogget Skrevet 19. april 2006 #1 Skrevet 19. april 2006 Jeg har arvet en sum penger fra et nært familiemedlem. Såvidt jeg har fått med meg slipper jeg arveavgift fordi beløpet er under 250 000 kr. Pengene blir overført til min konto av et annet familiemedlem. Men blir det noen andre skatter og avgifter? Må jeg føre det opp på selvangivelsen min? Blir det formueskatt etterhvert? Og hva skal jeg gjøre med pengene? Jeg har litt lyst til å investere dem i noe men jeg har virkelig ikke peiling. Leilighet trenger jeg ikke kjøpe. Lurer på å ta lappen. Er så redd for å sløse bort pengene på tull, dvs klær og sko, en shoppingtur, laserkorreksjon av synet og vips så er arven borte.... Hva gjorde/gjør dere med arv etter nær familie?
*Anaïs* Skrevet 19. april 2006 #2 Skrevet 19. april 2006 Nå vet ikke jeg hvor mye penger du har arvet, men jeg ville prøvd å la vær å sløse vekk pengene. Vet selv at det er vannvittig fristende å bruke de på klær og sko Siden du ikke har lappen ville jeg tatt den. Kjøpt meg/spart opp til leilighet. Siden du ikke trenger leilighet, ville jeg kanskje spart pengene i ett fond. Evt brukt de til utdannelse (kanskje ett år i utlandet?)
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #3 Skrevet 19. april 2006 Lappen og laserkorreksjon høres lurt ut, og invester resten; enten sett dem på en låst konto eller noe annet. Fond kan du høre med banken om; det har vært ganske labre år for en del fonds ( ihvert fall pengemarkedfond som jeg har hatt penger i) en stund nå, men undersøk! Aksjer kan være lurt, men bare hvis du satser trygt eller har tenkt å følge godt med i markedet. Ville ikke hørt på råd om konkrete selskap her inne, hør heller med noen som har peiling. Hvis du kan unngå det ville jeg ikke shoppet bort pengene med mindre det er ting du virkelig trenger og som er litt store investeringer (selv ønsker jeg meg en dyr laptop til jobbruk..). Du skal ikke betale noe mer skatt av pengene (det er BARE penger, ikke eiendom eller aksjer, f eks?), men det blir jo føyd til formuen in på selvangivelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå