Gå til innhold

Akvarium

Gjest Gjest_Fisken_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Fisken_*
Skrevet

Har tenkt å kjøpe meg akvarium, men er helt blank på området!!

Ser for meg et akvarie på ca 60 l til å begynne med, men hva trenger man? Hvilke fisk er å anbefale for en nybegynner? Andre tips? Ikke minst hva koster noe slik?

Har sett inne på diverse akvarium forum, men de snakker et språk jeg ikke forstår enda :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har tenkt å kjøpe meg akvarium, men er helt blank på området!!

Ser for meg et akvarie på ca 60 l til å begynne med, men hva trenger man?

Kjøp en startpakke med lampe, pumpe, varmekolbe, sand.

Hvilke fisk er å anbefale for en nybegynner? Andre tips? Ikke minst hva koster noe slik?

Fisk koster fra 15,- til mange tusen. Snakk med butikken og hør hva du burde starte med. Kanskje noen Mollyer eller andre lette fisker.

Jeg har nettopp kjøpt et 60 l kar og det kom på ca. 3.200,-

Da hadde vi med bakkrumm (600,-) ny pakke (500,- planter og noe middel), algeskrape, vannprøvesett, mat og div annet.

Har sett inne på diverse akvarium forum, men de snakker et språk jeg ikke forstår enda  :ler:

Det er mye å sette seg inn i men det er ikke så vanskelig.

Kjøp kar og alt du trenger, utenom fisk.

Fest bakgrunnen med riktig type silikon (kjøpes med bakgrunnen)

Kjøp også en vaskebøtte til sanden. Skyll sanden godt til det blir blankt vann.

Sjekk at benken kommoden karet skal stå på holder noen hundte kilos vekt og at den er helt i vater. Dette er viktig!! Du klarer ikke å flytte karet etterpå.

Når silikonene har tørket legg i sanden (vær forsiktig), og la den skråne ned mot fronten. Sett inn pumpen og kolben (ikke sett i kontakten enda).

Fyll på litt vann, og sett nedi plantene. Plantene skal ut av den sorte potta og du må ta bort så mye som mulig av "vatten" rundt røttene. Grav dem ned litt her og litt der og fyll opp med vannet.

Fyll opp karet videre og sett inn kontaktene til pumpe og kolbe.

Nå skal karet stå i 2-3 uker uten fisk for å få det riktige bakteriesystemet.

Det er viktig at du ikke har oppi fisk før vannkvaliteten er bra. Du kan ta med vannprøve til butikken så sjekker de den for deg.

Når vannet er klart (det er forresten grått/grumsete/fult av bobler i mange dager)

så kjøper du fisk i pose, legger posen i karret så vannet får lik temp. som i karet og sper ut etterhver vannet i posen med vannet fra karet. Da blir overgangen fra butikk til ditt kar ikke så stort for fiskene dine. Denne prosessen kan du bruke noen timer på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...